Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Dags att lÀgga lite golv och jag bara funderar pÄ vad man skall ha för golvmaterial. Rummet Àr litet (3.5x4.5m) och skall bÄde liras och lyssnas i. Funderade pÄ heltÀckningsmatta ett tag (ljudklassad sÄdan lÀr finnas), men det finns alldeles för mÄnga skrÀckhistorier om "död-diskant-och-kass-ljudbild". SÄ parkett, laminat eller...

Golvet blir i alla fall i tur och ordning

Betong

Stepisol

Och sedan dÄ?

Hade pÄ förslag 22mm golvspÄn + 15 golvgips + filtmatta, men blev lite tveksam strax innan jag skulle sÀtta dit dörren. Kanske 22mm golvspÄ och en parkett Àr bÀttre (men dÄ förlorar man lite tyngd pÄ golvet och det Àr inte sÄ bra).

NÄgra fÀrslag pÄ en lösning?

Annons
Postat (redigerat)
spelar roll 😳 kör det billigaste i ditt fall,du fiskar efter lösningar etc som hör hemma i betydligt mer avancerade sammanhang...

Oj dĂ„? SĂ„ jag skall bara mĂ„la golvet med betongfĂ€rg dĂ„? 😳 Jag trodde man skulle göra nĂ„got mera? Annars skulle ju alla kunna ha en studio hemma, ju. SĂ„ dumt att jag har byggt dubbla vĂ€ggar, hĂ€ngt taket i ljudprofiler och installerat en ny ventilationsanlĂ€ggning dĂ„, nĂ€r man inte behöver det...

Kul att du Àr tillbaka med nya, kluriga rÄd och lösningar, Florian.

Redigerat av Lee
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Oavsett ljudegenskaper, sÄ Àr ett trÀgolv eller parkett mycket trevligare Àn laminat att gÄ pÄ. Laminat blir kallt och hÄrt, parkett lite mjukare och trÀgolv mjukast.

HeltÀckningsmatta Àr ocksÄ mjukt, men kan vara olÀmpligt i vissa fall för allergier. Om du inte köper en dyr matta av industrikvalitet, sÄ Àr det nog lÀttare att hÄlla trÀgolv rena.

Ett mÄlat betonggolv Àr ju inte kul att knalla omkring pÄ.

MÄnga studios i reportage har trÀgolv i liverummet...

SÄ spelar roll - nÀ det tror jag inte. golvet pÄverkar nog en hel del.

Inte minst reflektioner frÄn t ex en gitarrförstÀrkare stÄende pÄ golvet vid rumsmickning...

//nemo

Postat

Tack för rÄdet Nemo.

TÀnkte vÀl i banorna att tjocka mattor kan lÀggas ovanpÄ parketten om sÄ behövs.

Postat (redigerat)
Dags att lÀgga lite golv och jag bara funderar pÄ vad man skall ha för golvmaterial. Rummet Àr litet (3.5x4.5m) och skall bÄde liras och lyssnas i. Funderade pÄ heltÀckningsmatta ett tag (ljudklassad sÄdan lÀr finnas), men det finns alldeles för mÄnga skrÀckhistorier om "död-diskant-och-kass-ljudbild". SÄ parkett, laminat eller...

Golvet blir i alla fall i tur och ordning

Betong

Stepisol

Och sedan dÄ?

Hade pÄ förslag 22mm golvspÄn + 15 golvgips + filtmatta, men blev lite tveksam strax innan jag skulle sÀtta dit dörren. Kanske 22mm golvspÄ och en parkett Àr bÀttre (men dÄ förlorar man lite tyngd pÄ golvet och det Àr inte sÄ bra).

NÄgra fÀrslag pÄ en lösning?

Hej Lee!

Jag hĂ„ller just pĂ„ med finslipningen pĂ„ mitt inspelningsrum... Det Ă€r 3,5m x 2,5, jag har Ă€ven en ytterdörr sitter i det rummet... 😳

Min lösning blev efter lÄngt tÀnkande 3 olika golv, trÀ 1/4, klinkers 1/4 och heltÀckningsmatta 2/4... Under ligger 22mm spÄnskiva.

Anledningen Àr följande...

Klinkers för att det Àr lÀtt att göra rent vid dörren folk springer ut och in... Det blir ocksÄ en speciell klang och man mickar nÄgot just dÀr... Vill man kan man lÀtt lÀgga pÄ en matta och dÀmpa om man vill...

Jag kan alltsÄ fÄ fram olika klanger pÄ olika underlag samtidigt som det blir praktiskt att vara och jobba i rummet...

Vad gÀller problemen med dörren i ditt rum sÄ brukar det inte vara specielltsvÄrt att lossa karmen pÄ dörren och vÀnda den Ät andra hÄllet sÄ att du enkelt kan höja golvet...

Ett billigt bra alternativ pÄ ett flytande golv Àr att lÀgga 50-100 mm vanlig fligolit över hela golvet och sedan tÀcka det med nÄgon typ av typ "trÀ pergo"...

Det gÄr snabbt och Àr effektivt...

Lycka till... 😳

Redigerat av Lilleman
Postat

Kan man verkligen rulla runt sin Allak pÄ heltÀckningsmatta?

Postat

Lee...ursÀkta mitt osedvanligt dumma inlÀgg (fÄr skylla pÄ Lördagnatten) klart du ska lÀgga ett laminat/klickgolv om du redan gjort allt det andra du nÀmnde sedan...finns ju billigt pÄ BYGG-MAX etc!

Du kan ju alltid ha en ihoprullad matta redo om du vill ha dÀmpat för vissa applikationer som du bara lÀgger ut i sÄ fall,ALLAK rullar klart bÀst pÄ rena ytor=trÀ/sten!

(Àr för övrigt den mest prisvÀrda/komfortabla stolen man kan hitta för pengar...IKEA)

😏

Postat

Har paus just nu (tÀckt i gipsdamm).

Tack för inlÀggen allihopa. Det Àr alltid kul att fÄ andra synpunkter.

Yo, Florian! Jag sĂ„g tidpunkten pĂ„ din post redan i morse och gissade att intag av annat Ă€n mjölk skulle kunna spela in, sĂ„ det Ă€r OK. đŸ€Ș Skulle gĂ€rna sĂ€tta en bild hĂ€r pĂ„ hur det ser ut just nu men jag har inte fattat hur man gör det Ă€nnu. Är dock lite trög... 🙂

Lösningen blir nog att anvÀnda 22mm golvspÄn + 13mm golvgips (hÄrda varianten) + foam + 14mm parkett. (Om ingen motsÀtter sig förstÄs!)

Allak verkade kul sĂ„ jag surfade till Ikea och sökte pĂ„ Allak. Noll trĂ€ffar. Sedan gick jag in pĂ„ snurrstolar istĂ€llet och dĂ€r var den! Bra sökmotor, va? Men det Ă€r klart jag mĂ„ste skaffa en Allak! det verkar ju vara lika studiostandard som XLR-kablar att döma av bilder och annat pĂ„ forumet. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.