Lee Postat 22 april 2006 Postat 22 april 2006 Dags att lÀgga lite golv och jag bara funderar pÄ vad man skall ha för golvmaterial. Rummet Àr litet (3.5x4.5m) och skall bÄde liras och lyssnas i. Funderade pÄ heltÀckningsmatta ett tag (ljudklassad sÄdan lÀr finnas), men det finns alldeles för mÄnga skrÀckhistorier om "död-diskant-och-kass-ljudbild". SÄ parkett, laminat eller... Golvet blir i alla fall i tur och ordning Betong Stepisol Och sedan dÄ? Hade pÄ förslag 22mm golvspÄn + 15 golvgips + filtmatta, men blev lite tveksam strax innan jag skulle sÀtta dit dörren. Kanske 22mm golvspÄ och en parkett Àr bÀttre (men dÄ förlorar man lite tyngd pÄ golvet och det Àr inte sÄ bra). NÄgra fÀrslag pÄ en lösning?
Florian le Sage Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 spelar roll đł kör det billigaste i ditt fall,du fiskar efter lösningar etc som hör hemma i betydligt mer avancerade sammanhang...
Lee Postat 23 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 april 2006 (redigerat) spelar roll đł kör det billigaste i ditt fall,du fiskar efter lösningar etc som hör hemma i betydligt mer avancerade sammanhang... Oj dĂ„? SĂ„ jag skall bara mĂ„la golvet med betongfĂ€rg dĂ„? đł Jag trodde man skulle göra nĂ„got mera? Annars skulle ju alla kunna ha en studio hemma, ju. SĂ„ dumt att jag har byggt dubbla vĂ€ggar, hĂ€ngt taket i ljudprofiler och installerat en ny ventilationsanlĂ€ggning dĂ„, nĂ€r man inte behöver det... Kul att du Ă€r tillbaka med nya, kluriga rĂ„d och lösningar, Florian. Redigerat 23 april 2006 av Lee
captain nemo (oregistrerad) Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Oavsett ljudegenskaper, sÄ Àr ett trÀgolv eller parkett mycket trevligare Àn laminat att gÄ pÄ. Laminat blir kallt och hÄrt, parkett lite mjukare och trÀgolv mjukast. HeltÀckningsmatta Àr ocksÄ mjukt, men kan vara olÀmpligt i vissa fall för allergier. Om du inte köper en dyr matta av industrikvalitet, sÄ Àr det nog lÀttare att hÄlla trÀgolv rena. Ett mÄlat betonggolv Àr ju inte kul att knalla omkring pÄ. MÄnga studios i reportage har trÀgolv i liverummet... SÄ spelar roll - nÀ det tror jag inte. golvet pÄverkar nog en hel del. Inte minst reflektioner frÄn t ex en gitarrförstÀrkare stÄende pÄ golvet vid rumsmickning... //nemo
Lee Postat 23 april 2006 TrÄdstartare Postat 23 april 2006 Tack för rÄdet Nemo. TÀnkte vÀl i banorna att tjocka mattor kan lÀggas ovanpÄ parketten om sÄ behövs.
Lilleman Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 (redigerat) Dags att lĂ€gga lite golv och jag bara funderar pĂ„ vad man skall ha för golvmaterial. Rummet Ă€r litet (3.5x4.5m) och skall bĂ„de liras och lyssnas i. Funderade pĂ„ heltĂ€ckningsmatta ett tag (ljudklassad sĂ„dan lĂ€r finnas), men det finns alldeles för mĂ„nga skrĂ€ckhistorier om "död-diskant-och-kass-ljudbild". SĂ„ parkett, laminat eller... Golvet blir i alla fall i tur och ordning Betong Stepisol Och sedan dĂ„? Hade pĂ„ förslag 22mm golvspĂ„n + 15 golvgips + filtmatta, men blev lite tveksam strax innan jag skulle sĂ€tta dit dörren. Kanske 22mm golvspĂ„ och en parkett Ă€r bĂ€ttre (men dĂ„ förlorar man lite tyngd pĂ„ golvet och det Ă€r inte sĂ„ bra). NĂ„gra fĂ€rslag pĂ„ en lösning? Hej Lee! Jag hĂ„ller just pĂ„ med finslipningen pĂ„ mitt inspelningsrum... Det Ă€r 3,5m x 2,5, jag har Ă€ven en ytterdörr sitter i det rummet... đł Min lösning blev efter lĂ„ngt tĂ€nkande 3 olika golv, trĂ€ 1/4, klinkers 1/4 och heltĂ€ckningsmatta 2/4... Under ligger 22mm spĂ„nskiva. Anledningen Ă€r följande... Klinkers för att det Ă€r lĂ€tt att göra rent vid dörren folk springer ut och in... Det blir ocksĂ„ en speciell klang och man mickar nĂ„got just dĂ€r... Vill man kan man lĂ€tt lĂ€gga pĂ„ en matta och dĂ€mpa om man vill... Jag kan alltsĂ„ fĂ„ fram olika klanger pĂ„ olika underlag samtidigt som det blir praktiskt att vara och jobba i rummet... Vad gĂ€ller problemen med dörren i ditt rum sĂ„ brukar det inte vara specielltsvĂ„rt att lossa karmen pĂ„ dörren och vĂ€nda den Ă„t andra hĂ„llet sĂ„ att du enkelt kan höja golvet... Ett billigt bra alternativ pĂ„ ett flytande golv Ă€r att lĂ€gga 50-100 mm vanlig fligolit över hela golvet och sedan tĂ€cka det med nĂ„gon typ av typ "trĂ€ pergo"... Det gĂ„r snabbt och Ă€r effektivt... Lycka till... đł Redigerat 23 april 2006 av Lilleman
Desecrated Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 spelar roll đł kör det billigaste i ditt fall,du fiskar efter lösningar etc som hör hemma i betydligt mer avancerade sammanhang... http://vet.hut.nu/?id=6
unbornichen Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Kan man verkligen rulla runt sin Allak pÄ heltÀckningsmatta?
Florian le Sage Postat 23 april 2006 Postat 23 april 2006 Lee...ursĂ€kta mitt osedvanligt dumma inlĂ€gg (fĂ„r skylla pĂ„ Lördagnatten) klart du ska lĂ€gga ett laminat/klickgolv om du redan gjort allt det andra du nĂ€mnde sedan...finns ju billigt pĂ„ BYGG-MAX etc! Du kan ju alltid ha en ihoprullad matta redo om du vill ha dĂ€mpat för vissa applikationer som du bara lĂ€gger ut i sĂ„ fall,ALLAK rullar klart bĂ€st pĂ„ rena ytor=trĂ€/sten! (Ă€r för övrigt den mest prisvĂ€rda/komfortabla stolen man kan hitta för pengar...IKEA) đ
Lee Postat 23 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 april 2006 Har paus just nu (tĂ€ckt i gipsdamm). Tack för inlĂ€ggen allihopa. Det Ă€r alltid kul att fĂ„ andra synpunkter. Yo, Florian! Jag sĂ„g tidpunkten pĂ„ din post redan i morse och gissade att intag av annat Ă€n mjölk skulle kunna spela in, sĂ„ det Ă€r OK. đ€Ș Skulle gĂ€rna sĂ€tta en bild hĂ€r pĂ„ hur det ser ut just nu men jag har inte fattat hur man gör det Ă€nnu. Ăr dock lite trög... đ Lösningen blir nog att anvĂ€nda 22mm golvspĂ„n + 13mm golvgips (hĂ„rda varianten) + foam + 14mm parkett. (Om ingen motsĂ€tter sig förstĂ„s!) Allak verkade kul sĂ„ jag surfade till Ikea och sökte pĂ„ Allak. Noll trĂ€ffar. Sedan gick jag in pĂ„ snurrstolar istĂ€llet och dĂ€r var den! Bra sökmotor, va? Men det Ă€r klart jag mĂ„ste skaffa en Allak! det verkar ju vara lika studiostandard som XLR-kablar att döma av bilder och annat pĂ„ forumet. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.