Jump to content
Annons

2Gb minneskapslar PC3200...?


godhead

Recommended Posts

Annons

P3t3r: Har du nåt förslag på nåt bra ställe? har nämligen letat runt hos flera datorbutiker på nätet och sett att de flesta endast säljer 2 Gb i form av två st matchade 1 Gb-kapslar..

men butik.it verkar intressant. det ser ju faktiskt ut som dom har sådana, dock inga i lager.

mitt moderkort är ett med Intel 865PE chipset.. jag har för mej att det klarar upp till 4 Gb men jag kan ha fel... planerar dock att börja med att köpa så att jag får 3 Gb.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

XP klarar inte av att hantera 4GB på ett klokt vis. Om inte moderkortet är specifikt planerat för att klara av 2GB chipsar så kan du få stabilitetsproblem. Att använda 2 stycken olika chips är också att söka efter problem.

Behöver du verkligen mer än 2 GB, gör du grafik eller videojobb?

I bästa fall får du nytt moderkort och 4x1GB för samma pris som nya 2x2GB, framförallt om du tänker 1) kasta bort dom chippena du har nu och köpa 1+2 och sen 2) kasta bort 1 chip och försöka hitta en identisk 2GB chip till.

Låter lite som ett dödfött projekt.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör massa feta samplingsbibliotek förståru, så det är därför jag behöver mer än 2 Gb. Det tar slut fortare än man tror, trots att man streamar direkt från disk i de flesta fall. Men jag misstänker att det kan vara lite problematiskt att köra mer minne på mitt moderkort. XP går ju utan problem att tweaka så att det använder åtminstone 3 Gb iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ok, har sett och hört så många urbana legender om hur det är viktigt med 2GB+, men i ditt fall verkar det motiverat. Köp moderkot p åsamma gång, som understöder de nyaste processorerna, så har du gjort en investering i nutid och för framtid?

Link to comment
Dela på andra sajter

P3t3r: Har du nåt förslag på nåt bra ställe? har nämligen letat runt hos flera datorbutiker på nätet och sett att de flesta endast säljer 2 Gb i form av två st matchade 1 Gb-kapslar..

Inwarehouse brukar jag handla från. Såg att de hade dessa bl.a. Vet ej om dessa passar ditt moderkort, men titta runt lite bland deras sortiment så kanske du hittar något som passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

XP klarar 3GB, Photoshop tweaker till det så man kan nå 3.5GB. ALlt detta stämmer förstås bara med 32bits XP, vilket ju bör nämnas specifikt, eftersom det inta är vardag. Detta är fakta.

Referat från t.ex experts-exchange:

1) Windows XP (32-bit) can use ONLY 2GB of RAM by default. If you have 4GB, Windows hoards the other 2GB for its own use.

 

2) You can shift the balance to your favor by adding the /3GB switch to the boot.ini file:

 

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx

 

This is give your applications access to 3GB of physical RAM (but still limit them to 2GB virtual space) and have Windows work in 1GB.

 

3) You can move to Windows XP Pro x64 edition IF you have an x64 CPU (AMD Athlon 64 or Intel 64-bit CPU) and you can locate 64-bit device drivers for all your hardware (easier said then done!). The x64 version of Windows is NOT limited to 4GB of RAM or 2GB of virtual space.

Så visst kan man ju argumentera att det "fungerar utan probs", men man har ju inte nån direkt nytta av den sista 1-2GB:n för program. Så nej, några direkta problem blir det ju inte, förutom besvikselsen när man inser faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsm..nånting:

det där känner jag mycket väl till, och det problemet går att komma runt, iallafall för de pluggar jag använder. det har diskuterats mycket i relaterade forum. Mer än två gb är ju inte direkt viktigt alls om man inte kör stora orkesterbibliotek som jag.

heh... men det ser ju inte ut att vara gratis som sagt... om man kollar inwarehouse

Link to comment
Dela på andra sajter

XP klarar 3GB, Photoshop tweaker till det så man kan nå 3.5GB. ALlt detta stämmer förstås bara med 32bits XP, vilket ju bör nämnas specifikt, eftersom det inta är vardag. Detta är fakta.

Referat från t.ex experts-exchange:

1) Windows XP (32-bit) can use ONLY 2GB of RAM by default. If you have 4GB, Windows hoards the other 2GB for its own use.

 

2) You can shift the balance to your favor by adding the /3GB switch to the boot.ini file:

 

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx

 

This is give your applications access to 3GB of physical RAM (but still limit them to 2GB virtual space) and have Windows work in 1GB.

 

3) You can move to Windows XP Pro x64 edition IF you have an x64 CPU (AMD Athlon 64 or Intel 64-bit CPU) and you can locate 64-bit device drivers for all your hardware (easier said then done!). The x64 version of Windows is NOT limited to 4GB of RAM or 2GB of virtual space.

Så visst kan man ju argumentera att det "fungerar utan probs", men man har ju inte nån direkt nytta av den sista 1-2GB:n för program. Så nej, några direkta problem blir det ju inte, förutom besvikselsen när man inser faktum.

Tjaha, jag sitter med 3 GB i musikdatorn och trodde naturligtvis att jag hade tillgång till alla tre eftersom det står så i såväl BIOS som system properties (this computer). Men så är det alltså inte!???? 😄🙁😠 Kan man inte skriva om BOOT ini-filen då så att får in den där 3 GB-switchen som på den sida du länkade till?? Tacksam svar, tsalmbe...

Link to comment
Dela på andra sajter

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="????" /3GB

Det står allt som man behöver veta i länken:

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx

Sedna kan det vara en helt annan sak att förstå och veta hur man skall göra.

Intressant i vilket fall är hur mycket ram-minne som Godhead's feta samplingsbibliotek kräver.

så en fråga till Godhead: När du har dragit igång med allt och har de feta samplingsbiblioteket framför dig, hur mycket ram används? (Om du kollar Task manager -> Performance)

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jep, boot.ini kommer du åt från MS-DOS, kräver lite attrib först, och se till att du har en texteditor på MSDOS-dikstten du bootar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jep, boot.ini kommer du åt från MS-DOS, kräver lite attrib först, och se till att du har en texteditor på MSDOS-dikstten du bootar med.

kommer man åt filerna oavsett vilket filsystem man kör? NTFS t.ex. Eller ligger boot.ini som en "vanlig" FAT? Om man bootar på en dos-disk så kan man väl inte läsa NTFS?

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra. Har man NTFS på bootdisken räcker inte vanlig MS-DOS.

Med NTFSDOS klarar man det...

...men varför? Det är viktigare (och enklare) att vara försiktig när du handskas med bootrutinerna än att planera en ev. återställning 😆

[boot loader]
timeout=0
default=signature(9337de74)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
signature(9337de74)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=Alwaysoff

Såhär ser min boot.ini ut och skiljer sig alltså lite från Light Heads ini-fil som verkar köra Windows 2000 från hårddiskens andra partition.

Så använd inte copy/paste bara.

Öppna boot.ini och lägg till /3GB i slutet av den sista raden.

Vill man ha möjligheten att välja om du vill starta med 3GB eller inte, så skulle jag ändra såhär:

[boot loader]
timeout=10
default=signature(9337de74)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
signature(9337de74)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP med 3 GB" /fastdetect /NoExecute=Alwaysoff /3GB
signature(9337de74)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP utan 3 GB" /fastdetect /NoExecute=Alwaysoff

timeout ändrar jag till 10 sekunder så man får lite tid att bestämma sig på 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ursäkta. Jag har alltid en DOS-6 partition med FAT i början av första hårdskivan. Där har jag också min swap, FAT ger bättre swap-prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...