Jump to content
Annons

Firewiremixer eller Porta?


Karemil

Recommended Posts

Nu Àr det dags för nytt ljudkort eller liknande. KÀnner att jag har vÀxt ur min Mbox. Men nu Àr jag lite kluven pÄ vad jag ska skaffa. Om jag skaffar en porta med hÄrddisk Àr vÀl det smidigare att spela in pÄ? Man slipper vÀl jobbig latency vid inspelning? Sen kan man ju föra över filerna till datorn för mixning. Har ni nÄgra bra tips pÄ porta med minst 8 kanalers samtidig inspelning?

Det andra alternativet Àr att skaffa en firewiremixer typ phonics helixboard FW. DÄ kan man ju spela in direkt i datorn. Med Firewire blir vÀl inte latencyn sÄ blodigt hög ÀndÄ. Men jag Àr osÀker pÄ om en firewiremixer fungerar som ett vanligt firewire-ljudkort? Det hade ju vart en smidig lösning annars.

Tacksam för svar!

//Emil

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
AnvÀnder Mackie Onyx1640 och den funkar hur bra som helst.

Den fungerar precis som ett vanligt firewirekort eller??

Ja, eftersom det Ă€r ett vanligt firewirekort, bara fler ingĂ„ngar och fler knappar. 🙂

Hur Àr det med latencyn pÄ monitorlyssning frÄn datorn dÄ? Funkar det att spela in till tidigare inspelade ljudspÄr?

Lyssning direkt genom mixern borde ju rimligtvis inte ha nĂ„gon latency alls 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnder Mackie Onyx1640 och den funkar hur bra som helst.

Den fungerar precis som ett vanligt firewirekort eller??

Ja, eftersom det Ă€r ett vanligt firewirekort, bara fler ingĂ„ngar och fler knappar. 😄

Hur Àr det med latencyn pÄ monitorlyssning frÄn datorn dÄ? Funkar det att spela in till tidigare inspelade ljudspÄr?

Lyssning direkt genom mixern borde ju rimligtvis inte ha nĂ„gon latency alls 😉

Jo, som vilket FW-kort som helst. Inga problem med andra ord. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnder Mackie Onyx1640 och den funkar hur bra som helst.

Den fungerar precis som ett vanligt firewirekort eller??

Ja, eftersom det Ă€r ett vanligt firewirekort, bara fler ingĂ„ngar och fler knappar. 😄

Hur Àr det med latencyn pÄ monitorlyssning frÄn datorn dÄ? Funkar det att spela in till tidigare inspelade ljudspÄr?

Lyssning direkt genom mixern borde ju rimligtvis inte ha nĂ„gon latency alls 😎

Jo, som vilket FW-kort som helst. Inga problem med andra ord. 🙂

Aah, helt grymt! Tack för att du gjorde mig lite klokare!

Dock sĂ„ lĂ€r det nog inte bli en mackie, lutar Ă„t phonics 12 eller 18-kanalers, har inte riktigt bestĂ€mt mig för om jag behöver 18 kanaler. Men reglar Ă€r ju coolare Ă€n rattar 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mycroftx (oregistrerad)

Tjena, jag har en Phonic helix FW18 och den funkar klockrent. Och bordet funkar precis som ett firewireljudkort med 18in och 2 ut. Latencyn Àr vÀldigt lÄg, jag har aldrig mÀrkt av den. Och jag spelar in direkt med medhörning genom datorn utan minsta problem tillsammans med de andra spÄren i cubase. SÄ jag kan varmt rekomendera phonic till dig. Jag var inne pÄ att köpa 12:an först men den har eller hade i alla fall lite lev problem nÀr jag köpte i julas, sÄ det blev en 18 tillsut. Sen Àr det precis som du sÀger, lite roligare med reglar. Sen har den ju eq och 2 subgrupper, vilket inte skadar heller. Lycka till!

Mvh

johan, vÀxjö

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena, jag har en Phonic helix FW18 och den funkar klockrent. Och bordet funkar precis som ett firewireljudkort med 18in och 2 ut. Latencyn Àr vÀldigt lÄg, jag har aldrig mÀrkt av den. Och jag spelar in direkt med medhörning genom datorn utan minsta problem tillsammans med de andra spÄren i cubase. SÄ jag kan varmt rekomendera phonic till dig. Jag var inne pÄ att köpa 12:an först men den har eller hade i alla fall lite lev problem nÀr jag köpte i julas, sÄ det blev en 18 tillsut. Sen Àr det precis som du sÀger, lite roligare med reglar. Sen har den ju eq och 2 subgrupper, vilket inte skadar heller. Lycka till!

Mvh

johan, vÀxjö

KĂ€nns bra att fĂ„ kommentarer som Ă€ger mixern i frĂ„ga! Mumma, imorrn bĂ€r det av Ă„ handla FW-mixer! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...
finns det verkligen ingen som kan ge mig nĂ„gra tips?? 🙂

AnvÀnder Mackie Onyx1640 och den funkar hur bra som helst.

vi har en i bandet ocksÄ. nackdelar med den dock Àr. ingen midi +och om man stÀller in eq bra sÄ spelar den inte in med eq n. men som pa helt ok med 4 subgrupper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 11 mĂ„nader senare...

Jag har köpt en Helixboard 18 Mk II. Den har inte nÄgon master EQ, vilket jag trodde eftersom det Àr sÄ pÄ bilden i katalogen, men det finns en vÀldans massa roliga kopplingsmöjligheter och som svar pÄ ovanstÄende inlÀgg: man kan vÀlja om man vill köra rakt in i datorn utan fÀrgning eller efter eq. Pre/post.

Tycker dock att det Àr lite mÀrkligt att den sÀnder sÄ lÄg nivÄ via FW. Fick förklaringen av min handlare att det Àr för att sÀkra mot överstyrning i datorn och det verkar vÀl rimligt, men man mÄste börja med att normalisera alla spÄr efter man har spelat in.

Har bara kört lite testinspelningar, men det verkar fungera fantatiskt bra Àn sÄ lÀnge....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min instÀllning Àr att portan Àr vad man tar till nÀr man vill ut pÄ stan och spela in, sÄ att sÀga. Det Àr ju en sak som datorn har svÄrare med. En porta Àr ju ofta lite smidigare Àn en bÀrbar dator t.o.m. InspelningsmÀssigt tror jag inte en porta erbjuder sÄ mÄnga direkta fördelar i förhÄllande till en dator. Datorprogrammet tar lite lÀngre tid att bli bekvÀm med förstÄs och strular betydligt mer. Mixning pÄ en porta Àr mycket lÀttare, Àven om friheten Àr mindre.

SÄ, om mÄlsÀttningen Àr att spela in pÄ plats (och inte ute pÄ stan sÄ mycket) sÄ tror jag en porta kommer att kÀnnas lite som bortslösade pengar i det lÄnga loppet. Att skaffa sig latency-fri lyssning Àr inga svÄrigheter med datorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...