Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja det är alltså så att jag skulle vilja blanda akustiska trummor och programmerade trumkomp i musik, och detta ska alltså kunna göras live. Det jag har tänkt är att programmera kompen i redrum eller kanske fusk-dr.rex (reason), och lägga dem i sequencern med mellanrum mellan olika komp, då det inte ska vara trummaskin hela tiden. Vill helst inte göra låtarna till slavar under trummaskinen så att alla måste köra till metronom när den inte spelar.

Det som skulle vara bra att göra är alltså att ha en trumplatta (ddrum eller liknande) som när jag slår på den triggar "Play" och sätter igång trumkompet i reason.

Finns det något enkelt sätt att göra detta på? Tips på hur man går till väga (midi?) och lämpliga produkter uppskattas!

Redigerat av surikatmamma
Annons
Postat

I Reason 3 går det alldeles utmärkt. Bara att högerklicka på det du vill fjärrstyra (till exempel sequencerns playknapp), välja Edit Remote Override Mapping i menyn, klicka "Learn from Control Surface Input i dialogrutan som dyker upp och banka på den midienhet som du vill ska styra den valda knappen.

Postat
I Reason 3 går det alldeles utmärkt. Bara att högerklicka på det du vill fjärrstyra (till exempel sequencerns playknapp), välja Edit Remote Override Mapping i menyn, klicka "Learn from Control Surface Input i dialogrutan som dyker upp och banka på den midienhet som du vill ska styra den valda knappen.

Tack! Men under en cykeltur idag slog det mig att jag ju borde kunna lägga in kompen i NN-XT som samplingar och köra på det sättet. Fast då skulle jag väl behöva flera olika miditrummor (vad heter det egentligen?) för att trigga de olika kompen som ligger utspridda på olika toner? Eller går det att göra på nåt sätt i valfri reason-sampler så att slag ett triggar komp ett, slag två triggar komp två, osv?

Postat

Tack! Men under en cykeltur idag slog det mig att jag ju borde kunna lägga in kompen i NN-XT som samplingar och köra på det sättet. Fast då skulle jag väl behöva flera olika miditrummor (vad heter det egentligen?) för att trigga de olika kompen som ligger utspridda på olika toner? Eller går det att göra på nåt sätt i valfri reason-sampler så att slag ett triggar komp ett, slag två triggar komp två, osv?

Jag är inte säker på om ALT-funktionen i NNXT slumpar vilket slag i ett lager den ska spela upp eller om den tar de en i taget i ordning. Du får testa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.