Jump to content
Annons

Det var bättre förr, eller?

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har jag varit medlem i en månad, eller nåt.

Kul som fan.

Läst en massa bra och roliga grejer.

Debatter om vad som är bra och dåligt etc. Mycket handlar om smak. Och smak är väl inte subjektivt eller?

Nåväl här tänkte jag ungefär som i en Monty Python sketch, ni vet den där där folk bodde i ett hål i vägen eller i en sjö, att man skulle få berätta om det var bättre förr eller...

Jag börjar:

Det var bättre förr, för jag köpte en 12 kanalig HH mixer som var moddat med brusiga linjeingångar för 2 500:- och hängde på ett fjäderreverb för 500:- som dessutom brummade när det gick på nätagg så man var tvungen att köra det på batteri. Hela härligheten brusade som Storforsen och avslutades med ett par hemmabyggda"pa"lådor som stog på snurrfåtöljsben.

Syntriggen bestod av Moog Rogue, Korg poly800, Korg MS20 samt en Yen stråkmaskin. Förutom poly 800 helt OK grejer.

Men se trummaskinen, vem fan ville ha en Roland 909 när Linn drum och Clavia hade sådana där coola samplade trummor.

En Boss delaypedal med trigg in och sampling var substitut.

Syntrigg med delay gick säkert på närmare 10 000:-

Allt som allt prylar för minst 15 000:-

Och då skall man komma ihåg att en ny Saab gick på ca 45 000:-

... Det var bättre förr.

JL

Redigerat av Gäst
Annons
Postat
Nåväl här tänkte jag ungefär som i en Monty Python sketch, ni vet den där där folk bodde i ett hål i vägen eller i en sjö, att man skulle få berätta om det var bättre förr eller...

Du menar typ:

- Vi hade så dålig utrustning. En enda mikrofon och en rullbandspelare.

- Vi hade sämre utrustning. Vi hade ett fickminne och spelade in hela bandet med den inbyggda mikrofonen i en tagning.

- Vi hade ingen utrustning alls för pengarna räckte knappt till våra skolgitarrer.

- Köpte ni instrument? Vi fick bygga våra själva.

- Spelade ni instrument? Vi fick sjunga a cappella för varandra.

- Sjunga? Vi hade så dåliga sångröster att vi inte kunde hålla en ton längre än en kvarts sekund.

- Hålla ton? Vi visste inte vad toner var. Vi smattrade rytmer med fingrarna för varandra.

- Rytmer? Vi kunde inte ett skit om musik. Vi sa till varandra att vi skrivit en låt och så fick vi föreställa oss låten i huvudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.