Jump to content
Annons

Mitt M-Audio FW 410 knastrar


Dexter

Recommended Posts

Hej!

Så har jag gjort slag i saken, gått och köpt mig en PC som jag tänkte använda när jag spelar in. Har tidigare kört en Mac Powerbook G4 och mitt ljudkort M-Audio Firewire 410 utan några problem.

Men nu, när jag installerat drivrutinerna och ska köra i gång - det bara knastrar. Reason vill inte alls starta längre. IRQ-konflikt? Nån som har nåt tips?

Jag kör en HP t3350 med AMD Athlon 64 X2 3800+. Moderkortet ska visst ha ATi Radeon Xpress 200 kretsar.

Tacksam för alla förslag och idéer.

Hälsn Dex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Så har jag gjort slag i saken, gått och köpt mig en PC som jag tänkte använda när jag spelar in. Har tidigare kört en Mac Powerbook G4 och mitt ljudkort M-Audio Firewire 410 utan några problem.

Men nu, när jag installerat drivrutinerna och ska köra i gång - det bara knastrar. Reason vill inte alls starta längre. IRQ-konflikt? Nån som har nåt tips?

Jag kör en HP t3350 med AMD Athlon 64 X2 3800+. Moderkortet ska visst ha ATi Radeon Xpress 200 kretsar.

Tacksam för alla förslag och idéer.

Hälsn Dex

kolla buffervärdet i programet.

får jag fråga varför du bytte till PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper inte, vad jag än gör.

Och just nu frågar jag mig också varför jag bytte från Mac till PC... (Fast anledningen är att Macen är min arbetsgivares och jag ville ha en privat dator till musikskapandet.)

/D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det är så att det är XP och SP2 som spökar med kortet, så borde det vara känt i annan omfattning.

I datorn jag köpte sitter FW-portarna direkt på moderkortet. Kan det hjälpa om jag köper ett PCI-Firewirekort och stoppar i, tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om det är så att det är XP och SP2 som spökar med kortet, så borde det vara känt i annan omfattning.

Hur menar du nu? Det är känt att sp2 drar ner hastigheten på Firewireporten.

Microsoft har släppt en patch som ska åtgärda det problemet (inte säker på hur bra den funkar). RME har gjort en guide i hur man "nergraderar" sitt firewire från sp2 till sp1.

I datorn jag köpte sitter FW-portarna direkt på moderkortet. Kan det hjälpa om jag köper ett PCI-Firewirekort och stoppar i, tro?

Jag vet faktiskt inte. Jag hade ingen firewireport på mitt moderkort så jag köpte till ett och det har inte funkat felfritt för mig. Kolla dock noga vad det är för PCI-kort du köper. För 410 har inte stöd för NEC 1394. Självklart var det ju ett sånt jag köpte först, när jag köpte mitt PCI-firewirekort 🙂

Firewire host controllers based upon the NEC 1394 Chipsets are not recommended for use with the Firewire 410.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Med PCI kort skall man ha IRQ 15 eller lägre.

Om det är så med FW vet jag inte.

Vad som hände mig efter att bytt från Mac till PC var samma sak som hänt dig. Knaster, fast inte hela tiden. Det visade sig att jag hade fått IRQ17 på mitt PCI kort. Det är en virtuell adress som man delar med många enheter.

Kan väl säga att PC var bra nära att åka ut under de två veckor som jag meckade med ljudkortet.

Nåväl M-Audio har en bra beskrivning på hur du ändrar IRQ i XP med ditt kort. Löste mina problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

I datorn jag köpte sitter FW-portarna direkt på moderkortet. Kan det hjälpa om jag köper ett PCI-Firewirekort och stoppar i, tro?

Ja, en separat Firewirecontroller har löst knasterproblem med Firewireljudkort förr.

MEN, innan du springer och köper - testa verkligen att alla andra fall är uteslutna. Dvs. att du inte har råkat sätta för låg latency till ljudkortet, drivrutinskrockar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med PCI kort skall man ha IRQ 15 eller lägre.

Tack för tipset, hade ingen aning om det. Nån som vet hur man ändrar irq tilldelning? För mitt PCI-firewirekort är på irqplats 17.

Här är länken till M-audio sidan med tipsen på vad du ska göra om du har knaster och strul med ditt ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Min firewirecontroller på PCI funkar skitbra på IRQ 19.

Inte mitt 🙁 . Det slutar aldrig tjafsa.

Fast jag har NEC-chipset och inget M-Audiokort. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat att byta till plats 19 bara för att se om det skulle vara nåt magiskt med den PCI-platsen 😎 . Man kan ju alltid hoppas. För övrigt så kan jag inte få lägre pcinr på mitt kort än 16. Nån som har någon aning om varför det är så? Jag kan inte heller manuellt ändra detta nr då det är en plug'n'play enhet, mycket jobbigt och skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta bort paralellporten den ligger på IRQ 7 har jag för mig.

Avinstallera kort, stäng av dator, ta ut kortet, boota om.

Stäng av, stoppa in kortet igen på en ny PCI plats. Installera om drivisar.

Starta om.

Om gud är med dig har IRQ i XP ändrat sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort paralellporten den ligger på IRQ 7 har jag för mig.

Avinstallera kort, stäng av dator, ta ut kortet, boota om.

Stäng av, stoppa in kortet igen på en ny PCI plats. Installera om drivisar.

Starta om.

Om gud är med dig har IRQ i XP ändrat sig.

Har som sagt bara IRQ från 16-21 av någon konstig anledning. Testade att flytta runt kortet mellan alla lediga platser men det blev bara mellan 16-20.

Tack för tipset ändå.

P.S gud verkar inte vara med mig när det gäller datorer 😳

*edit* vad är paralellporten?

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
P.S gud verkar inte vara med mig när det gäller datorer  😳

*edit* vad är paralellporten?

Han var inte med mig heller. Fick hjälpa till för att få underverket att funka.

Paralellport, fan vet nåt med PC, någon kankse vet. Stoppade man in skrivarkabeln där kanske, vad vet jag?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kloka ord.

Jag ruttnade på allt och beställde ett M-Audio Delta 1010 som är PCI-baserat, så förhoppningsvis ska det funka bättre. Så behåller jag FW 410 och använder när jag behöver vara mobil med Powebooken.

Hälsn D.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vill heller inte vara dryg, det krånglar med Mac också...

Men den är snyggare att titta på.

:-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag är rädd för att du kan få liknande problem med ett PCI baserat kort...

Men då får vi väl hjälpas åt när och om problem uppstår.

:-)

Vad skall du göra med det gamla ljudinterfacet? Sälja?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vill heller inte vara dryg, det krånglar med Mac också...

Hur menar du då? 😏

Engineers inlägg. Skulle ha gjort en qoute så att man ser att det var den jag kommenterade, ursäkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill heller inte vara dryg, det krånglar med Mac också...

Hur menar du då? 🙂

Engineers inlägg. Skulle ha gjort en qoute så att man ser att det var den jag kommenterade, ursäkta.

Jo, det förstod jag. Fattade bara inte vad du menade med att det krånglar med Mac också... 🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, jag är rädd för att du kan få liknande problem med ett PCI baserat kort...

Men då får vi väl hjälpas åt när och om problem uppstår.

:-)

Vad skall du göra med det gamla ljudinterfacet? Sälja?

Jag tänkte behålla det gamla ljudkortet och köra det med min Powerbook, som jag ju har kvar.

Och varför skulle det knastra med ett PCI-kort också menar du? Jag menar, dator är av absolut senaste modell och relativt kraftfull. Eller ligger det i PC-naturen att det sak jävlas per definition?

/Trött Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...