Jump to content
Annons

Filmmusik

Recommended Posts

novation (oregistrerad)
Postat

Är en aning svag för mastodontfilmmusik..

FĂ„r en hel del inspiration frĂ„n en del spĂ„r helt klart - passar ju utmĂ€rkt för mig som pysslar med trancemusik. 🙂

Intron, breakdowns (finns det ordet? 🙂 ) mitt i en lĂ„t exempelvis..

Aah.. 😄 Pearl Harbour, Lord Of The Rings, Twin Peaks Theme (visserligen TV men.. ) sĂ„ grymt bra!

Hans Zimmer, John Williams och grabbarna..

NĂ„n mer som gillar filmmusik? 🙂

Annons
Postat

FĂ„r inte inspiration frĂ„n den typen av musik, men gillar skarpt Ă€tt lyssna pĂ„ sĂ„nt. Dessutom Ă€r det sĂ„ kul att spela rollspel till skrĂ€ckfilms musik. Hohohoho... 🙂

Postat (redigerat)

Karl Kalbaugh

har det som jobb 🙂

--edit--

kom och och tÀnka pÄ att jag gjorde

en temalÄt för nÄgra Är sen till en

blivande Amerikansk tvserie

men dom tackade nej 🙁

skall lÀgga upp den i demoforumet(strax)

Redigerat av Rockfart
Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Film och en del seriemusik, typ Miami Vice - Crocket Theme. Top Gun Anthem.

Det finns en del "klassiker" som fastnar och inspirerar. De som lyssnar pÄ min musik pÄstÄr att mycket av det jag gör hamnar just i filmmusikfacket.

Undrar varför ?! 🙂

Postat

Joe Hisaishi Àr jÀvulskt bra. Favoritkompositionen tordes vara Ashitaka Sekki frÄn filmen Mononoke Hime som för övrigt Àr en mycket bra rulle! Final Fantasy soundtracket Àr ocksÄ bra. LÄtar som John Williams gjort Àr odödliga (indiana jones, star wars, hajen mm...)

Postat (redigerat)

Jag fÄr dÀremot jÀkla inspiration frÄn filmer med bra och vÀlgjorda effekter..

typ sagan om ringen, matrix m.fl

edit: inte musikeffekter alltsÄ.

Redigerat av demoniqus
Postat

Mmmm, jag diggar oxÄ filmmusik. Lite svÄrt att komma pÄ vilka nu men ni har nÀmnt nÄgra tunga. BÀst Àr ju dom som vÀver ihop ett tema som gÄr genom hela filmen som en atmosfÀr. Twin Peaks var ett bra exempel dÀr, vilka lÄtar, vilken stÀmning....!!

Ett egendomligt fenomen pÄ 90-talet fram till nu Àr ju lÄtar av etablerade artister som skall boosta en film och tvÀrtom, man gör en video till lÄten med massor av filmklipp, men nÀr man sen Àr pÄ bion sÄ dyker inte lÄten upp förrÀn vid eftertexterna. Egendomligt.....

NÄ, en gammal favvo Àr temalÄten som filmproducenten John Carpenter snickrade ihop sjÀlv till "Flykten frÄn New York". MÀktig gammaldax syntmusik. ApropÄ det, minns jag oxÄ Girogio Moroders "Midnight Express" som en jÀkligt bra platta - iallafall dÄ pÄ sent 70-tal (NEKO - det Àr nÄt för dig tror jag!).

Tillbax i nutid sÄ tÀnker jag mest pÄ soundtrack som innehÄller bra lÄtar, ja förutom dom schyssta pampiga som ni redan nÀmnt hÀr. Guldkornet Àr vÀl Badly Drawn Boys "About a boy" som ju passar perfekt till filmen och snurrar flitigt hemma i min stÀreo. Lixom "I am sam", bara BeatleslÄtar med amerikanska Indie-artister, nÄja indies som Ben Folds, Michael Penn, Aimee Mann osv.

Sen finns det ju en del som Àr mer kul Àn bra, som lÄtarna till Jim Carreys "Me myself & Irene" dÀr dom kör knÀppa covers pÄ Steely Dan-lÄtar rakt genom filmen.

NĂ„, nĂ€, nu bara hjĂ€rndumpar jag hĂ€r utan nĂ„gra vettiga Ă„sikter. LĂ€gger pĂ„ nu... 😉

Postat (redigerat)

Hoooo.... glöm ej musiken till "Svart katt vit katt" . Gjord av Boban Markovich. Lysande soundtrack till en lysande film.

Redigerat av Neko
Postat
  hammagrella sa:
ApropÄ det, minns jag oxÄ Girogio Moroders "Midnight Express" som en jÀkligt bra platta - iallafall dÄ pÄ sent 70-tal (NEKO - det Àr nÄt för dig tror jag!).

Kollar in vid tillfĂ€lle. Tack för tipset! 😉

novation (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? 😉

snudd pÄ vÀrldens bÀsta lÄt hittills ju..

VÀl anvÀnd i Expedition Robinson bla.

eller varför inte temat till Airwolf..?

Finns mkt bra helt klart!

Redigerat av novation
Sauron (oregistrerad)
Postat

Eller 9 to 5 med Dolly Parton. Min favvis. :rolleyes:

Postat

Filmmusik ja, mina favoriter:

UtlÀndska:

Alan Silverstri, Hans Zimmer och ej att förglömma - Eric Serra (Big Blue, Fifth Element m.fl)

Svenska:

Björn IsfÀlt har gjort sÄ otroligt bra filmmusik.

Calle

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
  hammagrella sa:
...

NÄ, en gammal favvo Àr temalÄten som filmproducenten John Carpenter snickrade ihop sjÀlv till "Flykten frÄn New York". MÀktig gammaldax syntmusik. ApropÄ det, minns jag oxÄ Girogio Moroders "Midnight Express" som en jÀkligt bra platta - iallafall dÄ pÄ sent 70-tal

...

InstÀmmer, bÄde Carpenter och Moroder gjorde cool filmmusik.

StrÀvar stÀndigt efter Carpenters tuffa komprimerade ful-ljud.

SÄna dÀr svulstiga Titanic-strÄkar Àr rÀtt vÀrdelöst tycker jag.

Postat
  novation sa:
Är en aning svag för mastodontfilmmusik..

FĂ„r en hel del inspiration frĂ„n en del spĂ„r helt klart - passar ju utmĂ€rkt för mig som pysslar med trancemusik. 😆

Intron, breakdowns (finns det ordet? 😳 ) mitt i en lĂ„t exempelvis..

Aah.. 😛 Pearl Harbour, Lord Of The Rings, Twin Peaks Theme (visserligen TV men.. ) sĂ„ grymt bra!

Hans Zimmer, John Williams och grabbarna..

NĂ„n mer som gillar filmmusik? 😕

filmmusik! đŸ„°

hans zimmer

trevor rabin

howard shore

đŸ„°

fick nyligen hem soundtracket till the last samurai... mĂ„ste sĂ€ga att de va ett av de bĂ€sta ja hört! knĂ€cker gladiators soundtrack iaf... 🙂

hela media ventures gruppen e ju svingrymma!

novation (oregistrerad)
Postat

kanske GalluplĂ€ge..? 😉

BĂ€sta Soundtrack?

Postat
  novation sa:
OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? 🙂

Om du gillar ledmotivet till "The Rock" sÄ lyssna pÄ soundtracken frÄn "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken ocksÄ. Av herr Zimmer.

novation (oregistrerad)
Postat
  Pluffo sa:
Om du gillar ledmotivet till "The Rock" sÄ lyssna pÄ soundtracken frÄn "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken ocksÄ. Av herr Zimmer.

Ska ta och kolla upp det dÀr.

Herr Zimmer Ă€r ju inte fel nĂ„nstans.. 🙂

Postat
  novation sa:
  Pluffo sa:

Ska ta och kolla upp det dÀr.

Herr Zimmer Ă€r ju inte fel nĂ„nstans.. 🙂

För att förtydliga sÄ har Hans Zimmer alltsÄ bara gjort musiken till Metal Gear Solid 2....Ej till Rainbow Six.

Postat

Harry Gregson-Williams har skrivit musiken till Metal Gear Solid 2.

Bill Brown har skrivit musiken till Rainbow Six-spelen.

Och Hans Zimmer fÄr ofta alldeles för mycket cred för The Rock. Han gjorde egentligen ingenting, utan det mesta skrevs av Nick Glennie-Smith och Harry Gregson-Williams.

Postat
  novation sa:
OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? 😉

Yes! HÄller med, the rock lÄten Àr sÄ jefla grym!

Skulle sĂ€kert gĂ„ och göra en skön trance remix pĂ„ den 😕

Postat (redigerat)
  Utan Namn sa:
Yes! HÄller med, the rock lÄten Àr sÄ jefla grym!

Skulle sĂ€kert gĂ„ och göra en skön trance remix pĂ„ den  😉

bör vĂ€ll pĂ„peka att jesper söderlund "airbase" redan har genomfört just detta för ett bra tag sedan, och med gott resultat 😕

Redigerat av Artistbolaget
Postat

Mitt absoluta favorit soundtrack Àr Danny ElfmanŽs "Nightmare before Christmas".

Helt underbart. Sen Àr jag vÀldigt svag för Basil Poledouris soundtrack till "Conan the barbarian". Men hela agent grejen Àr ocksÄ skön. Typ Lalo Schifrin och John Barry. Titel spÄret till "Bullitt" av Lalo Àr grymt bra. Sen som nÄn nÀmnde ovan - Goran BregovicŽs musik till "Underground" och "Svart katt vit katt" - det svÀnger.

Hade nöjet att se Bregovic live en gĂ„ng med en 60 mans orkester. Attans vilket oompff det var. 😉

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Musiken Ă€r ju ofta halva filmen. TĂ€nk er Janet Leighs bilresa i början pĂ„ Psyko utan Hermans suggesiva musik. SĂ„g just Kill Bill 1 och 2. BĂ€ttre musik lĂ€ggning fĂ„r man leta efter. 😆😆

Postat
  AndreasLindahl sa:
Harry Gregson-Williams har skrivit musiken till Metal Gear Solid 2.

Bill Brown har skrivit musiken till Rainbow Six-spelen.

Och Hans Zimmer fÄr ofta alldeles för mycket cred för The Rock. Han gjorde egentligen ingenting, utan det mesta skrevs av Nick Glennie-Smith och Harry Gregson-Williams.

UrsĂ€kta, jag fick hjĂ€rnslĂ€pp. Blandar ihop alla Harry. 😆

Postat (redigerat)
  Pluffo sa:
UrsĂ€kta, jag fick hjĂ€rnslĂ€pp. Blandar ihop alla Harry.  😉

ApropÄ Harry, nÀr jag var yngre Àgnade jag en hel sommar Ät att springa runt i vinylaffÀrer i stan för att hitta soundtracket till "Magnum Force" (Dirty Harry II). Tyckte det var sÄ jÀvla cool musik dÀr i början nÀr man ser Harrys picka mot röd bakgrund under förtexterna och sen ett grymt harvande med typ Curtis Mayfield-funk dÀromkring.

SĂ„g filmen igen för inte sĂ„ lĂ€nge sen. Äsh, det var ju vanlig deckarmusik anno tidigt 70-tal, inget mĂ€rkvĂ€rdigt alls. Det var nog pickan som var ball bara.

ÅÄÄÄÄÄ Kristina, guldet blev till sand..... 😎

Edit: det hĂ€r var nog det mest lĂ„ngsökta inlĂ€gget pĂ„ lĂ€nge, jag ber om ursĂ€kt. 😳

Redigerat av hammagrella

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.