novation (oregistrerad) Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Ăr en aning svag för mastodontfilmmusik.. FĂ„r en hel del inspiration frĂ„n en del spĂ„r helt klart - passar ju utmĂ€rkt för mig som pysslar med trancemusik. đ Intron, breakdowns (finns det ordet? đ ) mitt i en lĂ„t exempelvis.. Aah.. đ Pearl Harbour, Lord Of The Rings, Twin Peaks Theme (visserligen TV men.. ) sĂ„ grymt bra! Hans Zimmer, John Williams och grabbarna.. NĂ„n mer som gillar filmmusik? đ
Neko Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 FĂ„r inte inspiration frĂ„n den typen av musik, men gillar skarpt Ă€tt lyssna pĂ„ sĂ„nt. Dessutom Ă€r det sĂ„ kul att spela rollspel till skrĂ€ckfilms musik. Hohohoho... đ
tordA Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 (redigerat) Karl Kalbaugh har det som jobb đ --edit-- kom och och tĂ€nka pĂ„ att jag gjorde en temalĂ„t för nĂ„gra Ă„r sen till en blivande Amerikansk tvserie men dom tackade nej đ skall lĂ€gga upp den i demoforumet(strax) Redigerat 2 juni 2004 av Rockfart
Dreamland Project (oregistrerad) Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Film och en del seriemusik, typ Miami Vice - Crocket Theme. Top Gun Anthem. Det finns en del "klassiker" som fastnar och inspirerar. De som lyssnar pĂ„ min musik pĂ„stĂ„r att mycket av det jag gör hamnar just i filmmusikfacket. Undrar varför ?! đ
Morta Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Joe Hisaishi Àr jÀvulskt bra. Favoritkompositionen tordes vara Ashitaka Sekki frÄn filmen Mononoke Hime som för övrigt Àr en mycket bra rulle! Final Fantasy soundtracket Àr ocksÄ bra. LÄtar som John Williams gjort Àr odödliga (indiana jones, star wars, hajen mm...)
Lundin Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 (redigerat) Jag fÄr dÀremot jÀkla inspiration frÄn filmer med bra och vÀlgjorda effekter.. typ sagan om ringen, matrix m.fl edit: inte musikeffekter alltsÄ. Redigerat 2 juni 2004 av demoniqus
hammagrella Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Mmmm, jag diggar oxĂ„ filmmusik. Lite svĂ„rt att komma pĂ„ vilka nu men ni har nĂ€mnt nĂ„gra tunga. BĂ€st Ă€r ju dom som vĂ€ver ihop ett tema som gĂ„r genom hela filmen som en atmosfĂ€r. Twin Peaks var ett bra exempel dĂ€r, vilka lĂ„tar, vilken stĂ€mning....!! Ett egendomligt fenomen pĂ„ 90-talet fram till nu Ă€r ju lĂ„tar av etablerade artister som skall boosta en film och tvĂ€rtom, man gör en video till lĂ„ten med massor av filmklipp, men nĂ€r man sen Ă€r pĂ„ bion sĂ„ dyker inte lĂ„ten upp förrĂ€n vid eftertexterna. Egendomligt..... NĂ„, en gammal favvo Ă€r temalĂ„ten som filmproducenten John Carpenter snickrade ihop sjĂ€lv till "Flykten frĂ„n New York". MĂ€ktig gammaldax syntmusik. ApropĂ„ det, minns jag oxĂ„ Girogio Moroders "Midnight Express" som en jĂ€kligt bra platta - iallafall dĂ„ pĂ„ sent 70-tal (NEKO - det Ă€r nĂ„t för dig tror jag!). Tillbax i nutid sĂ„ tĂ€nker jag mest pĂ„ soundtrack som innehĂ„ller bra lĂ„tar, ja förutom dom schyssta pampiga som ni redan nĂ€mnt hĂ€r. Guldkornet Ă€r vĂ€l Badly Drawn Boys "About a boy" som ju passar perfekt till filmen och snurrar flitigt hemma i min stĂ€reo. Lixom "I am sam", bara BeatleslĂ„tar med amerikanska Indie-artister, nĂ„ja indies som Ben Folds, Michael Penn, Aimee Mann osv. Sen finns det ju en del som Ă€r mer kul Ă€n bra, som lĂ„tarna till Jim Carreys "Me myself & Irene" dĂ€r dom kör knĂ€ppa covers pĂ„ Steely Dan-lĂ„tar rakt genom filmen. NĂ„, nĂ€, nu bara hjĂ€rndumpar jag hĂ€r utan nĂ„gra vettiga Ă„sikter. LĂ€gger pĂ„ nu... đ
Neko Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 (redigerat) Hoooo.... glöm ej musiken till "Svart katt vit katt" . Gjord av Boban Markovich. Lysande soundtrack till en lysande film. Redigerat 2 juni 2004 av Neko
Neko Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 hammagrella sa: ApropĂ„ det, minns jag oxĂ„ Girogio Moroders "Midnight Express" som en jĂ€kligt bra platta - iallafall dĂ„ pĂ„ sent 70-tal (NEKO - det Ă€r nĂ„t för dig tror jag!). Kollar in vid tillfĂ€lle. Tack för tipset! đ
novation (oregistrerad) Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 (redigerat) OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? đ snudd pĂ„ vĂ€rldens bĂ€sta lĂ„t hittills ju.. VĂ€l anvĂ€nd i Expedition Robinson bla. eller varför inte temat till Airwolf..? Finns mkt bra helt klart! Redigerat 2 juni 2004 av novation
Sauron (oregistrerad) Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 Eller 9 to 5 med Dolly Parton. Min favvis.
stenerlov Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 Filmmusik ja, mina favoriter: UtlÀndska: Alan Silverstri, Hans Zimmer och ej att förglömma - Eric Serra (Big Blue, Fifth Element m.fl) Svenska: Björn IsfÀlt har gjort sÄ otroligt bra filmmusik. Calle
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 hammagrella sa: ...NÄ, en gammal favvo Àr temalÄten som filmproducenten John Carpenter snickrade ihop sjÀlv till "Flykten frÄn New York". MÀktig gammaldax syntmusik. ApropÄ det, minns jag oxÄ Girogio Moroders "Midnight Express" som en jÀkligt bra platta - iallafall dÄ pÄ sent 70-tal ... InstÀmmer, bÄde Carpenter och Moroder gjorde cool filmmusik. StrÀvar stÀndigt efter Carpenters tuffa komprimerade ful-ljud. SÄna dÀr svulstiga Titanic-strÄkar Àr rÀtt vÀrdelöst tycker jag.
Carl_B Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 novation sa: Ăr en aning svag för mastodontfilmmusik..FĂ„r en hel del inspiration frĂ„n en del spĂ„r helt klart - passar ju utmĂ€rkt för mig som pysslar med trancemusik. đ Intron, breakdowns (finns det ordet? đł ) mitt i en lĂ„t exempelvis.. Aah.. đ Pearl Harbour, Lord Of The Rings, Twin Peaks Theme (visserligen TV men.. ) sĂ„ grymt bra! Hans Zimmer, John Williams och grabbarna.. NĂ„n mer som gillar filmmusik? đ filmmusik! đ„° hans zimmer trevor rabin howard shore đ„° fick nyligen hem soundtracket till the last samurai... mĂ„ste sĂ€ga att de va ett av de bĂ€sta ja hört! knĂ€cker gladiators soundtrack iaf... đ hela media ventures gruppen e ju svingrymma!
novation (oregistrerad) Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 kanske GalluplĂ€ge..? đ BĂ€sta Soundtrack?
Pluffo Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 novation sa: OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? đsnudd pĂ„ vĂ€rldens bĂ€sta lĂ„t hittills ju.. VĂ€l anvĂ€nd i Expedition Robinson bla. eller varför inte temat till Airwolf..? Finns mkt bra helt klart! Om du gillar ledmotivet till "The Rock" sĂ„ lyssna pĂ„ soundtracken frĂ„n "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken ocksĂ„. Av herr Zimmer.
novation (oregistrerad) Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 Pluffo sa: Om du gillar ledmotivet till "The Rock" sĂ„ lyssna pĂ„ soundtracken frĂ„n "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken ocksĂ„. Av herr Zimmer. Ska ta och kolla upp det dĂ€r. Herr Zimmer Ă€r ju inte fel nĂ„nstans.. đ
Pluffo Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 novation sa: Pluffo sa: Om du gillar ledmotivet till "The Rock" sĂ„ lyssna pĂ„ soundtracken frĂ„n "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken ocksĂ„. Av herr Zimmer. Ska ta och kolla upp det dĂ€r. Herr Zimmer Ă€r ju inte fel nĂ„nstans.. đ För att förtydliga sĂ„ har Hans Zimmer alltsĂ„ bara gjort musiken till Metal Gear Solid 2....Ej till Rainbow Six.
AndreasLindahl Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Harry Gregson-Williams har skrivit musiken till Metal Gear Solid 2. Bill Brown har skrivit musiken till Rainbow Six-spelen. Och Hans Zimmer fÄr ofta alldeles för mycket cred för The Rock. Han gjorde egentligen ingenting, utan det mesta skrevs av Nick Glennie-Smith och Harry Gregson-Williams.
Utan Namn Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 novation sa: OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? đsnudd pĂ„ vĂ€rldens bĂ€sta lĂ„t hittills ju.. VĂ€l anvĂ€nd i Expedition Robinson bla. eller varför inte temat till Airwolf..? Finns mkt bra helt klart! Yes! HĂ„ller med, the rock lĂ„ten Ă€r sĂ„ jefla grym! Skulle sĂ€kert gĂ„ och göra en skön trance remix pĂ„ den đ
robotapan Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Danny Elfman. Alla andra kan gĂ„ och lĂ€gga sig. đ
Plus o Minus Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 (redigerat) Utan Namn sa: Yes! HĂ„ller med, the rock lĂ„ten Ă€r sĂ„ jefla grym!Skulle sĂ€kert gĂ„ och göra en skön trance remix pĂ„ den đ bör vĂ€ll pĂ„peka att jesper söderlund "airbase" redan har genomfört just detta för ett bra tag sedan, och med gott resultat đ Redigerat 4 juni 2004 av Artistbolaget
fudgesson Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Mitt absoluta favorit soundtrack Ă€r Danny ElfmanÂŽs "Nightmare before Christmas". Helt underbart. Sen Ă€r jag vĂ€ldigt svag för Basil Poledouris soundtrack till "Conan the barbarian". Men hela agent grejen Ă€r ocksĂ„ skön. Typ Lalo Schifrin och John Barry. Titel spĂ„ret till "Bullitt" av Lalo Ă€r grymt bra. Sen som nĂ„n nĂ€mnde ovan - Goran BregovicÂŽs musik till "Underground" och "Svart katt vit katt" - det svĂ€nger. Hade nöjet att se Bregovic live en gĂ„ng med en 60 mans orkester. Attans vilket oompff det var. đ
Stinkey (oregistrerad) Postat 6 juni 2004 Postat 6 juni 2004 Musiken Ă€r ju ofta halva filmen. TĂ€nk er Janet Leighs bilresa i början pĂ„ Psyko utan Hermans suggesiva musik. SĂ„g just Kill Bill 1 och 2. BĂ€ttre musik lĂ€ggning fĂ„r man leta efter. đđ
Pluffo Postat 6 juni 2004 Postat 6 juni 2004 AndreasLindahl sa: Harry Gregson-Williams har skrivit musiken till Metal Gear Solid 2.Bill Brown har skrivit musiken till Rainbow Six-spelen. Och Hans Zimmer fĂ„r ofta alldeles för mycket cred för The Rock. Han gjorde egentligen ingenting, utan det mesta skrevs av Nick Glennie-Smith och Harry Gregson-Williams. UrsĂ€kta, jag fick hjĂ€rnslĂ€pp. Blandar ihop alla Harry. đ
hammagrella Postat 7 juni 2004 Postat 7 juni 2004 (redigerat) Pluffo sa: UrsĂ€kta, jag fick hjĂ€rnslĂ€pp. Blandar ihop alla Harry. đ ApropĂ„ Harry, nĂ€r jag var yngre Ă€gnade jag en hel sommar Ă„t att springa runt i vinylaffĂ€rer i stan för att hitta soundtracket till "Magnum Force" (Dirty Harry II). Tyckte det var sĂ„ jĂ€vla cool musik dĂ€r i början nĂ€r man ser Harrys picka mot röd bakgrund under förtexterna och sen ett grymt harvande med typ Curtis Mayfield-funk dĂ€romkring. SĂ„g filmen igen för inte sĂ„ lĂ€nge sen. Ăsh, det var ju vanlig deckarmusik anno tidigt 70-tal, inget mĂ€rkvĂ€rdigt alls. Det var nog pickan som var ball bara. à ÄÄÄÄÄ Kristina, guldet blev till sand..... đ Edit: det hĂ€r var nog det mest lĂ„ngsökta inlĂ€gget pĂ„ lĂ€nge, jag ber om ursĂ€kt. đł Redigerat 7 juni 2004 av hammagrella
RogueOps Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Bill Brown har nÀstan all musik han gjort ute för nedladdning pÄ http://www.billbrownmusic.com/ Mycket bra musik!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.