Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har drumkit from hell superior som jag precis börjat lära mig använda, men när jag programmerar midi-spåren så tycker jag alltid att mina fills låter apa. Hur gör en riktig metal trummis?Något speciellt man bör tänka på?

Annons
Posted (edited)

Det finns en uppsjö av liknande trådar på forumet. Sök och du skall finna... 😛

Lite snabbt kan man väl säga att du får jobba mycket med velocity för att det inte ska bli "kulspruteeffekten".

Edited by BaldByChoice
Guest tsmalmbe
Posted

För mig går 50% av tiden för en hel produktion till att pyssla med trummorna. Så du behöver inget annat ät tid, tålamod och bra smak. Bra sound har du ju redan.

Posted
Lite snabbt kan man väl säga att du får jobba mycket med velocity för att det inte ska bli "kulspruteeffekten".

Kan bara hålla med här. Sno fills från trummisar som du tycker är balla, kvantisera 80-90% och variera velocityn.

tjong

Bengan

Posted

Tänk på att du har höger och vänsterslag i dfhs. Och var försiktig med att inte ha för högt medel i velocity, så att dina slag ligger runt 90-100 och lite hårdare där det ska accentueras på syncoper, cymbalslag och liknade. Använd lite ghostnots så får du mer sväng och realism. Spela 16delar på knäna och låssas göra ett fill som du tror på. Analysera och tänk dig in i slagen så får du koll på hö/vä-slagen bättre. basshole här på forumet är ett svin på att få dfhs att låta bra.

Han kom ju tvåa (och som enda svensk pristagare) i Toontracks tävling där det gick ut på att kunna programmera en låt och representera dfhs på bästa sätt. Fast han kör mest med c&v. PMá han, och be snällt, så får du kanske lite hjälp 😠

Posted

Ja,jag har märkt att det tar tid att fixa trummorna. En liten fråga...vad är syncoper och ghostnotes? Och vad är grace notes(eller vad det nu heter...Har bara hört nåt liknande)?