Jump to content
Annons

Hjälp med Virtuell Studio


dELiRiUM (oregistrerad)

Recommended Posts

dELiRiUM (oregistrerad)

Jag är på G att göra av med ALLA mina hårdvaru (syntar, racksyntar, effekter, midi-interface, etc) för att istället gå över till en helt virtuell studio.

Jag att det finns en hel del kunniga personer här så jag slänger ut frågan direkt:

Vad finns det egentligen för bra ljudkort idag som kan hantera en krävande belastning? ... och utan att lagga.

Det skulle vara bra om det går att plugga in en och annan synt (mest för nostalgi trippar), skivspelare, mic, spdif. Adat är inget krav och slipper det gärna. Ahh... sist men inte minst så skall min aktiva monitor gå att plugga in.

Eftersom jag kör Cubase SX och gärna vill fortsätta med det så skall ju det helst finnas stöd för det.

Så kom igen och gräv lite bland era favoriter. Behöver verkligen alla tips jag kan få

/På förhand

Redigerat av dELiRiUM
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ehhhh, hmmmmmmmmm.

Massor.

Jag kör på Delta1010LT på ena datorn. (Kanon kort)

Och Soundblaster live 5.1 på det andra. (Oxå bra)

Lagget beror "oftast" på minnet i systemet. 512ddr är oftast ok

beroende hur myket program som körs samtidigt med SX.

Du Deltat har 8 in 8 out i RCA format, Spdif in/out och dynamiska

mic in/out så det går att koppla det mesta till det.

Delta är relativt billigt med. Kolla Musikbörsen för priser, jag tror

det ligger under 4000 i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ey, Kompiz! Länge sen man såg dig här... 🙂

Säg till när du bestämt dig så kanske vi kan köpa 2 st på en gång och få en symbolisk mändgrabatt. 😲 Jag är oxå på G att köpa nytt, mest för att 1) mitt audiophile usb inte har preampmik ingång, 2) vill slippa analogt mixerbord till h/w syntharna och 3) vill kunna använda cubase sx inbyggda audio monitor funktion vid sång + effekter UTAN latency.

Så jag tror vi har någorlunda motsvarande krav på kortet (om man bortser från att du inte står o gapar i mik som jag)... 🙂

ps. när ska grekfan o jag komma o gratta dig tycker du? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

dELiRiUM (oregistrerad)

Kan tillägga att jag idag sitter med RME's DIGI 9652 + ADAT och Yamaha's 01v. Digikortet funkar för övrigt klockrent MEN börjar man ösa på allehanda pluggar då stönar systemet (som är en 3.2ghz med 1gb Corsair XMS minne = snabba)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre ljudkort än Hammerfall får du knappast...

Om det blir för tungt när du slänger på mycket effekter, VSTi o dyl, så måste du öka latency - och om du inte vill göra det, så måste du skaffa ett DSP-kort som får ta hand om en del av effekterna.

Alternativet är att skaffa en häftigare dator om den du har inte räcker till, men det är ju lite svårt i nuläget... 😏

Du kanske ska ge dig på att försöka optimera Windows i högre grad om du inte redan har gjort det. På dessa två siter finns nog de flesta tänkbara och otänkbara tweaks: http://www.blackviper.com/ http://www.musicxp.net/ .

Link to comment
Dela på andra sajter

dELiRiUM (oregistrerad)

Har tittat lite på M-Audios prylar och har bara hört bra om dem.

Nån som har erfaranhet av EMU's nya 1820 kort?

Redigerat av dELiRiUM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...