Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Tänkte köra ovanstående processor, men jag är lite nyfiken om någon annan har samma propp och vilket moderkort ni använder för en stabil konfiguration.

Då tror jag du ska satsa på ett ASUS A8V K8T800PRO.

Postat (redigerat)
Har du provat eller hur kommer det sig att du rekomenderar just det kortet?

Det är det moderkortet som Majken alltid nämner när det gäller stabila AMD-lösningar. 😳 Och, nej, jag har inte testat det själv... än. 😄

EDIT: Såg att du precis ändrat ditt första inlägg. Det moderkortet som jag nämnde har inte PCI-express, "bara" 1x AGP och 5x PCI.

Redigerat av BaldByChoice
Postat

Det tror jag också att du ska göra och jag skriver faktiskt detta inlägg på just ett sånt moderkort 😳

Det kan fungera bra med nyare Nforce4 moderkort men generellt sett leder det till mer problem än det är värt. Med andra ord är det äldre Nforce3 eller K8T800 chipsetar som gäller. Stabilast påstås Asus A8V ofta vara och utöver problem med ett bråkigt grafikkort så har mitt fungerat finfint.

/Majken

Postat (redigerat)

Jaha, då måste jag nalla tråden igen 😳 . Jag är ju på gång att köpa en ny dator också, om jag får sålt min Aw4416 nån gång. Har kollat mycket på Baldbychoice's Ny dator tråd. Jag har ett M-Audio Firewire 410 och läste på Nuendo.com:

Cons:

A8V may have issues with firewire Audio interfaces

Är det någon som har nån erfarenhet av detta? Det skulle ju vara rätt surt att köpa en ny dator pga strul med den nuvarande och få problem på en gång.

*edit* ändrade lite.

Redigerat av Bone
Postat
Fast hos datorbutiken så finns detta kort endast med AGP, plus att den inte fixar X2 utan endast enkelkärna.

Och då är allt som det ska vara. Det är AGP versionen du bör skaffa och inte PCI-Express. Beroende på om det är en musikdator eller en speldator med några musikprogram som du bygger så kan pci-express vara ett alternativ. Vet du säkert att du aldrig kommer att köra UAD-1-kort och dylikt och inte har några problem att jobba med en lite högre latency, runt 10ms så kan systemet fungera bra.

Men så fort du kryper ner i riktigt låg latency vid hög belastning eller jobbar med flera processorkort så kommer du dock sannolikt att stöta på tråkiga problem. Om du inte ska spela spel på datorn så är chansen kanske ganska stor att du har ett AGP-grafikkort liggande. Mitt råd skulle då vara att köpa ett A8V-moderkort och vänta ett halvår för att se vad som händer och eventuellt uppdatera till ett nyare moderkort när och om problemen är åtgärdas.

Lustigt nog så är Athlon64 X2 snabbare än Intels PentiumD trots att de körs på två år nyare moderkort med snabbare minnen.

/Majken

Postat

Bone: Jag tror att vi har ett Firewire 410 här på redaktionen, jag skulle kunna fråga en snäll redaktör om jag kan låna hem det och testa en snabbis. Endera nu de närmaste dagarna eller i helgen. Jag har ändå varit lite sugen på att benchmarka med kortet eftersom jag sett att andra använt det som referens 🙁

/Majken

Postat
Bone: Jag tror att vi har ett Firewire 410 här på redaktionen, jag skulle kunna fråga en snäll redaktör om jag kan låna hem det och testa en snabbis. Endera nu de närmaste dagarna eller i helgen. Jag har ändå varit lite sugen på att benchmarka med kortet eftersom jag sett att andra använt det som referens 😳

/Majken

Jaaaaa, om det går skulle det vara guld. 😛 (fanns det en mer obscen smiley så skulle jag använda den)

Postat
Det kortet klarar ju dock inte X2. Inte så många AGP som fixar det.

Jodå, det gör det visst det 😛 - Däremot kanske Datorbutiken inte uppdaterat sin text, men se till så att det är ATX modellen och inte den lilla mATX modellen.

Asus A8V K8T800 är faktiskt det enda AGP-moderkort som AMD själva rekommenderar, eller har åtminstone varit det.

/Majken

Postat

Just A8V (med "bara" AGP och allt...) är ett av de kort som jag skulle kunna tänka mig att använda till en dual core-maskin. Den blir då snabbare än "motsvarande" Intel-burk...

Se bara till att du beställer ett kort som är uppdaterat för X2 processor. Äldre varianter ( som tydligen de som Datorbutiken har på lager då ) klarar inte dubbla kärnor, i alla fall inte utan en uppdatering av BIOS.

A8V är också ett kort som enligt uppgift skall klara UAD-1 utan problem. Bara det...! ;-)

Det finns också en rad "gammaldags" PCI-platser på A8V-kortet vilket ger plats för ljudkort, eventuella Firewirekort och inte minst flera UAD-1 kort.

Att kortet "bara" har AGP är ingen nackdel för en musikdator som inte behöver det allra värsta grafikkortet utan i stället nästan mår bättre av ett äldre och fläktlöst AGP-kort...

Postat

Nej jag tyckte bara att AGP var svårt att hitta så jag fastnade nog i tanken. Från början var jag inne på att köra AGP då mitt Matrox G550 har varit stabilt. Men datorbutikens kort var ju betecknade på det sätt Majken beskrev dvs utan m'et, men det skulle ändå inte vara kompatibelt med X2?

Postat

Jo de är kompatibla med X2 men precis som Violiner skriver så kan du bli tvungen att uppgradera BIOS. Med andra ord kan det vara hjälpsamt att ha en diskettstation med en bootdisk som innehåller afudos och ett nytt bios som båda finns att hämta på asus hemsida.

/Majken

Postat (redigerat)

Precis som Majken säger! Det funkar finfint med A8V och X2. Jag kör själv på exakt den konfigurationen efter Majkens tips. Asus A8V och X2 4400+ alltså... och det funkar klockrent kan jag säga. Kolla lite på DUC oxå för mer info angående detta om du vill. Det gjorde jag och det löste mina frågetecken angående grafikkort bla. Många där kör på Asus N6600 så jag slog till på en sånt också och det flyter på bra än så länge. Många andra kör med Matrox korten med lyckade resultat.

Jag köpte mina grejer på Dustin och mitt moderkort kom med senaste BIOS så det var bara att tuta och köra, (2.19 tror jag det var).

Lycka till!

EDIT: Akta dig för SATAII bara. Vanliga SATA diskar funkar bra med A8V. På DUC vet jag för övrigt en kille som kör exakt denna konfiguration med 002r och två UAD-1 kort. Kolla lite där hur han har löst det hela med firewire kort osv...

Redigerat av sixpakk
Postat (redigerat)
Tacl för tipset om SATA II. Hade en sådan på listan.

CL2.5 eller CL3 på 2x1024Mb minnen? Har aldrig fattat vad det står för, och lite googlande hjälpte mig heller inte.

Kolla den där länken. Där står vilka minnen som officielt stöds av moderkortet. Jag vågade aldrig chansa och köpte 4st 512 Kingston men förmodligen så funkar även 2st 1024 moduler. Vette fan vad det är för skillnad med olika cas men som jag fattat det är det bättre med mindre...

http://se.asus.com/460/download/products/478/478_10.pdf

Redigerat av sixpakk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.