Jump to content
Annons

Yamaha 01x eller M-audio project mix?


Max4rock

Recommended Posts

Tjenare!

Mitt gamla ljudkort ( ett Sta Hoontech dsp24 )har gett upp samarbetet och jag går här och funderar över vad jag ska köpa istället. Kör Cubase Sx3:an och spelar in en del midi med midiguitar och sång plus akustisk gitarr. Bandar vanligtvis bara mej själv.

Valet står just nu mellan två kombinerade ljudkort och controllers: Yamaha 01x:an och M-Audio Project mix. Prisläget är väl ungefär detsamma.01X:an har ju en del fördelar inbyggda effekter, 2 midi in/out och flera utgångar för monitorering. Men frågan är är O1x:an redan en gamling på marknaden. Pallar den ännu i konkurrensen? Och hur är det med CPU-peakarna som den hade problem med till en början. Blev det fixat av Yamaha? OCH klarar Yamaha av FLER än 28 kanaler. Den saluförs ju som en 28 kanalers enhet. Vad betyder det egentligen ?

Project -mix har ju andra fördelar. 2 hörlursutgångar kan va suveränt att ha för 2 mixningar vid inspelning. Motoriserade faders och nyare drivrutiner. Men den kör väl med usb medan Yamaha har Firewire.

Vad anser NI? Skulle vara tacksam för alla råd jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle välja 01X, men det är min tanke.

Jag vet ju inte vilka krav du har?

Är det bara sång och akustisk gitarr du ska spela in? Isåfall kan ett dyrare RME-kort och en billig enkel Behringerkontroll också funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja. mest spelar jag in sång, bas och gitarr (ibland mandolin ) och resten är midi. Jag har ganska höga krav på stabilitet och ljudkvalitet och Behringer har ju INTE rykte om sig att vara så pålitliga. (Okej, jag har ett par TRUTH b2031 monitorer och de har funkat bra). Skulle helst inte vilja behöva "byta-upp" mig på ett tag. Men du tycker att Yamaha ger mera för pengarna då eller va, Linus?

Redigerat av Max4rock
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller ljudkvalitet så har du väl rätt när det gäller audioprylar från Behringer. Men så länge det bara är en midicontroller, så påverkar de ju inte ljudet. 🙂

Nåja, tillbaka till ämnet.

Jag ser fördelar i att 01X även kan användas som ett bra mixerbord, fristående utan dator.

De inbyggda effekterna (samma effekter som i DM1000) är bra smör&bröd-effekter, och du får även VST-pluggar med fler effekter.

Jag gillar Yamaha-reglarna bättre.

Bra micpreamps.

Yamaha äger Steinberg och jag tror att banden mellan 01X och Cubase kommer att stärkas ännu mer med framtiden, likt M-Audios ProjectMix har ett starkt fäste med ProTools M-Powered.

OBS! Vad gäller 28 kanaler, så är det inkl. digitala ingångar. Vill du ha 28 analoga in måste du komplettera med en A/D med mLAN (Yamaha i88X) 🙂

Finns det några nackdelar med 01X då? Den saknar ADAT, då får du använda ADAT på en i88X och koppla mLAN.

Den har också bara 2 micingångar, och resten är linjeingångar. För fler mikrofoner måste du ha extern mikpreamp.

M-Audio ProjectMix har fler mikingångar än 01X.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire är Apples namn på IEEE1394.

mLAN är Yamahas namn på IEEE1394.

Så, jo - 01X är Firewirebaserad kan man säga.

EDIT: ...och ser ni iLink på en Sony-kamera, så är det deras namn på IEEE1394.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...