Jump to content
Annons

Plink! Och Protools spelar in


onosoul

Recommended Posts

Vet någon om man kan få Protools 7 att börja spela in genom att man till exempel anslår gitarren som man ska spela in?

Jag har nämligen mitt inspelningsrum rätt långt borta och i de fall jag spelar in själv vill jag helst slippa att springa som f*n för att hinna spänna på mig gitarren innan. Fråga mig helst inte varför jag inte står och spelar där datorn finns för det vet jag redan... :rolleyes:

?Comprende

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, här är ett litet alternativ till röststyrning, vet inte hur det är med Pro Tools eftersom jag kör Cubase,men jag antar att du kan använda genvägar i Pro Tools oxå, alltså tex trycker du på R på tangentbordet så startar du inspelningen och trycker du på mellanslag så startar du avspelning. I så fall köper du bara en trådlös gamepad(jag har Saitek,men jag antar att andra funkar lika bra) och så fixar du i programvaran som följer med så att tex när du trycker på fireknappen på gamepaden så startar du inspelning och när du ”styr” till vänster med kontrollen så spolar du tillbaka(detta är ju såklart bara exempel,du bestämmer ju vad varje knapp ska göra)..Vips,så har du en trådlös fjärrkontroll till typ 2-300:- (vet inte priserna i Sverige eftersom jag bor i Norge)..Hoppas att det låter lite vettigt:o)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, här är ett litet alternativ till röststyrning, vet inte hur det är med Pro Tools eftersom jag kör Cubase,men jag antar att du kan använda genvägar i Pro Tools oxå, alltså tex trycker du på R på tangentbordet så startar du inspelningen och trycker du på mellanslag så startar du avspelning. I så fall köper du bara en trådlös gamepad(jag har Saitek,men jag antar att andra funkar lika bra) och så fixar du i programvaran som följer med så att tex när du trycker på fireknappen på gamepaden så startar du inspelning och när du ”styr” till vänster med kontrollen så spolar du tillbaka(detta är ju såklart bara exempel,du bestämmer ju vad varje knapp ska göra)..Vips,så har du en trådlös fjärrkontroll till typ 2-300:- (vet inte priserna i Sverige eftersom jag bor i Norge)..Hoppas att det låter lite vettigt:o)..

Jösses...

Det där var nog fasen det bästa rådet jag har sett på länge...

Tror inte jag ens i min vildaste fantasi skulle komma på en

sån grej....

Tufftufftuff Mycket bra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett trådlöst numeriskt tangentbord att lägga inne i studion. Sen trycker du 3 för inspelning och 0 för play/stop. 🙂

maxmaxmax har haft en tråd om det här tidigare...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11918

EDIT: 249:- på Kjell & Co

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en trådlös kontroll som jag självklart inte kommer ihåg vad den heter men de har tipsat om den i studio om jag inte kommer ihåg fel, som är just för inspelningsprogram, kostar dock säkert mer än de innovativa förslag som getts ovan. Men med den ska man även kunna skapa nya spår osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, trådlös gamepad körde jag med ett tag när jag skulle lägga sång för nått år sen. Funkar fint. Trådlöst t-bord eller numpad funkar ju bra det med. En vanlig fjärrkontroll funkar ju bra om man har en oblockerad väg till mottagaren. Det finns ju givetvis trådlösa controllers byggda för ändamålet också, men de kostar mer än de smakar tycker jag.

Sen måste det ju inte vara trådlöst heller. Numera kör jag med ett gammalt floorboard som jag kopplat via midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur lång bort från datorn du är egentligen men ännu ett alternativ är att ställa in PT på ett par takters pre-roll så att du har tid på dig att ta dig bort och spänna på dig gitarren. Fast det är klart, lite jobbigt kan det bli att hålla koll på hur många takter som har gått om man ska ut och springa, tänkte mest tipsa om det eftersom det skulle kunna funka som nödlösning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...