Stinkey Zwei Postat 25 mars 2006 Dela Postat 25 mars 2006 Jag blir fysiskt illamående när orkestern stämmer upp, så jag brukar försöka komma lite "försent". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostfisk Postat 25 mars 2006 Dela Postat 25 mars 2006 Men det kan oxå vara en förbannelse att ha absolut gehör! Jag menar om du går på en konsert och bandet stämt ihop intrumenten tillsammans(men det är inte exakt 440Hz på A), går det då att njuta av musiken eller blir man galen för att allt låter ostämt? 🙂 Det går att njuta, den enda skillnaden är att man vet att orkestern är lite högre/lägre än 440hz, men det är inget man stör sig på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 25 mars 2006 Dela Postat 25 mars 2006 Men det kan oxå vara en förbannelse att ha absolut gehör! Jag menar om du går på en konsert och bandet stämt ihop intrumenten tillsammans(men det är inte exakt 440Hz på A), går det då att njuta av musiken eller blir man galen för att allt låter ostämt? 😠 Det går att njuta, den enda skillnaden är att man vet att orkestern är lite högre/lägre än 440hz, men det är inget man stör sig på. Det finns ju olika grader av absolut gehör... hade en lärarinna som verkligen led av alla dessa pianon som var för höga, tyckte alltså att det lät falsskt hela tiden. Mozart verkade ha haft ett friare abssolut gehör, han kom ihåg från en vecka till en annan att ngn "förra veckan låg lite högre".... men där har vi ju också ngt så remarkabelt som absolut gehör då eventuellt i samma veva som ngt slags fotografiskt minne (han sa sig ju ha hela symfonin i huvudet... hela stycket på exakt samma gång). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Men det kan oxå vara en förbannelse att ha absolut gehör! Jag menar om du går på en konsert och bandet stämt ihop intrumenten tillsammans(men det är inte exakt 440Hz på A), går det då att njuta av musiken eller blir man galen för att allt låter ostämt? 😕 Det går att njuta, den enda skillnaden är att man vet att orkestern är lite högre/lägre än 440hz, men det är inget man stör sig på. jag tar upp en gammal diskussion igen. inget man stör sig på? kan vara svårt att njuta ska du veta. finns väldigt många låtar som jag har svårt att lyssna på eftersom de ligger mellan två toner. jag hade slutprov i gehörs- och musiklära i våras och då skulle vi planka mrs robinson och då gick den ca 1/4 tonsteg över utskriven tonart och det var inte kul... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thorellg Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Jag tycker och tror absolut på David Lucas ide om "perfect pitch". Det känns mycket logiskt när han pratar om det och tillsammans med "relevant pitch" tror jag det förhöjer en musikaliska förmåga på de flesta plan mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 jag fattar inte riktigt grejen med tonernas färger. jag hör vilken ton det är inte pga att tonen har en viss karaktär utan för att jag känner igen den och vet vilken det är... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostfisk Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Men det kan oxå vara en förbannelse att ha absolut gehör! Jag menar om du går på en konsert och bandet stämt ihop intrumenten tillsammans(men det är inte exakt 440Hz på A), går det då att njuta av musiken eller blir man galen för att allt låter ostämt? 😛 Det går att njuta, den enda skillnaden är att man vet att orkestern är lite högre/lägre än 440hz, men det är inget man stör sig på. jag tar upp en gammal diskussion igen. inget man stör sig på? kan vara svårt att njuta ska du veta. finns väldigt många låtar som jag har svårt att lyssna på eftersom de ligger mellan två toner. jag hade slutprov i gehörs- och musiklära i våras och då skulle vi planka mrs robinson och då gick den ca 1/4 tonsteg över utskriven tonart och det var inte kul... Nu har ju inte jag absolut gehör men, det är väl bara när man ska planka en låt som ligger mitt i mellan säg E och Eb som det är jobbigt? Jag menar när man bara lyssnar på musik, då låter det väl inte dåligt/jobbigt bara för att dom är stämda 1/4 upp eller ner? jag fattar inte riktigt grejen med tonernas färger. jag hör vilken ton det är inte pga att tonen har en viss karaktär utan för att jag känner igen den och vet vilken det är... Pröva att spela ett F# och sen ett Eb. Låter inte F# lite mer "sågtand" medans Eb låter "sinus". Detta är vad David Lucas Burge säger i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Men det kan oxå vara en förbannelse att ha absolut gehör! Jag menar om du går på en konsert och bandet stämt ihop intrumenten tillsammans(men det är inte exakt 440Hz på A), går det då att njuta av musiken eller blir man galen för att allt låter ostämt? 😛 Det går att njuta, den enda skillnaden är att man vet att orkestern är lite högre/lägre än 440hz, men det är inget man stör sig på. jag tar upp en gammal diskussion igen. inget man stör sig på? kan vara svårt att njuta ska du veta. finns väldigt många låtar som jag har svårt att lyssna på eftersom de ligger mellan två toner. jag hade slutprov i gehörs- och musiklära i våras och då skulle vi planka mrs robinson och då gick den ca 1/4 tonsteg över utskriven tonart och det var inte kul... Nu har ju inte jag absolut gehör men, det är väl bara när man ska planka en låt som ligger mitt i mellan säg E och Eb som det är jobbigt? Jag menar när man bara lyssnar på musik, då låter det väl inte dåligt/jobbigt bara för att dom är stämda 1/4 upp eller ner? jag fattar inte riktigt grejen med tonernas färger. jag hör vilken ton det är inte pga att tonen har en viss karaktär utan för att jag känner igen den och vet vilken det är... Pröva att spela ett F# och sen ett Eb. Låter inte F# lite mer "sågtand" medans Eb låter "sinus". Detta är vad David Lucas Burge säger i alla fall. vad är skillnaden mellan lyssna och planka? att lyssna på en låt som ligger tex 1/4 under tonarten kan vara sanslöst jobbigt. så på en del skivor så måste jag hoppa över en del låtar för att jag inte kan lyssna på dem. riktigt surt eftersom man vet att de är bra men pallar det inte... surt men sant jag har inte provat att se olika toners färger eftersom jag inte känner att det gör mig klokare. det är möjligt att det ligger nåt i det, men det borde väl variera från instrument till instrument? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SMonk Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Hur funkar det att lyssna på musik som inte är i den fulltempererade skalan, om man tycker det är jobbigt till och med när musik ligger lite lägre/högre än en helt godtycklig standard? Kräks man av en raga? Sprängs huvudet av Harry Partch? Man är nog lite autistisk om man har problem med detta. Det är -för att bygga vidare på färgmetaforen- som att ha problem med hur ljuset olika tider på dygnet påverkar de färger man ser. Som att må illa av gryningsljus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Hur funkar det att lyssna på musik som inte är i den fulltempererade skalan, om man tycker det är jobbigt till och med när musik ligger lite lägre/högre än en helt godtycklig standard? Kräks man av en raga? Sprängs huvudet av Harry Partch? testade harry partch, var ju lite jobbigt måste jag erkänna, men jag lyssnade inte så mycket det är ju trevligast när man håller sig till de vanliga 12 halvtonerna. i min gamla skola hade vi nåt stränginstrument (vet ej vad det var) som på tolfte bandet var 11 halvtoner över den lösa strängem, jag lät bli det instrumentet ...oftast Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Jag tror absolut att man kan träna upp örat... precis som med allt annat är det väl så att somliga har en naturlig fallenhet för det o för dem går det lättare eller så är det rent så begåvade att de har absolut gehör. Men för andra stackare är det träning, träning och åter träning som gäller. Att plocka ut låtar, lyssna på musik, tänka musik osv tror jag är god träning. Jag är ganska säker på att jag hade bättre gehör för 10 år sedan än vad jag har nu... handlar helt om den kulturella kontext man lever i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Jag tror absolut att man kan träna upp örat... precis som med allt annat är det väl så att somliga har en naturlig fallenhet för det o för dem går det lättare eller så är det rent så begåvade att de har absolut gehör. Men för andra stackare är det träning, träning och åter träning som gäller. Att plocka ut låtar, lyssna på musik, tänka musik osv tror jag är god träning. Jag är ganska säker på att jag hade bättre gehör för 10 år sedan än vad jag har nu... handlar helt om den kulturella kontext man lever i. ja, självklart kan man träna upp det, men jag tror att det där med tonernas färger är lite skitsnack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thorellg Postat 11 september 2006 Dela Postat 11 september 2006 ja, självklart kan man träna upp det, men jag tror att det där med tonernas färger är lite skitsnack Det är precis det det inte är. Hela grejen med absolut gehör är att det inte är så att man bara "hör" att det är ett A som spelas (pga. att man hör svängningarna eller "nött" in att lyssna på tonerna om och om igen). Det är skitsnack. Grejen är att man hör klangen, färgen, rösten, känslan, ja kalla det vad du vill, hos tonen du lyssnar på, och då vet vilken det är. Svårt att förklara hur jag menar, men Lucas Burge gör det på ett fenomenalt sett! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 21 juni 2007 Dela Postat 21 juni 2007 (redigerat) Det finns ju olika grader av absolut gehör ... hade en lärarinna som verkligen led av alla dessa pianon som var för höga, tyckte alltså att det lät falskt hela tiden. Det är väl i så fall det minsta problemet med piano – piano är ju seriöst alltid falskt eftersom det är tempererat stämt. Brr, idag är alla så vana vid tempererad stämning att de kan tycka att cellister, violinister etc spelar falskt – och sångare sjunger falskt – när de i själva verket tar naturliga intervall, och det är ”det välstämda pianot” som är in the toilet. Jag älskar den här diskussion på rec.music.classical.recordings, där något troll gnäller på falskspelande cellister. Först kommer en besserwisser till cellist och förklarar det jag just skrev om naturliga intervall; sedan tillrättavisas han av en mer vuxen lyssnare med att riktigt bra cellister gärna spelar relevanta toner medvetet extrahögt eller extralågt (”falskt”, som brådmogna lärarinnor skulle säga) för musikalisk effekt ... och det har cellisten i diskussionen aldrig tänkt på, trots att han nyss skröt om att han spelat professionellt i åratal, och blir skitsur. Jag hade faktiskt aldrig tänkt på det själv heller, men jag lyssnar mest på indisk klassisk musik där toner alltid behandlas på precis det sättet: det känns bra att vi kommit på det i Europa också, och inte enbart snöat in på ”harmoni”, eller vad det heter. 😕 Hur som helst, tanken att 440 skulle vara bättre än 430 eller 449 är det något skumt med rent filosofiskt. Jag förstår mig inte på den. Redigerat 21 juni 2007 av JohanWikberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 21 juni 2007 Dela Postat 21 juni 2007 Planka låtar är det vettigaste för att bygga upp gehöret! Kan va bra att plugga en del teori också så att du kan sätta namn på det du hör! Underlättar alltid! (Sen om du är en av dom som är anti-teori för att det inte är "ballt" och av naturen så fine..) jag är självlärd & kan inte en not..inte visste väl jag att det var därför jag är det!! men nu vet jag!😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nikolaus Postat 22 juni 2007 Dela Postat 22 juni 2007 på tal om gehör. det finns ju folk(?) med ABSOLUT sådant. Det är nåt av det mest facisnerande som finns tycker jag. Vet inte om det över huvud taget är möjligt att öva upp men jag har iaf fått en lite fix ide som går ut på att varje gång jag går mellan vardagsrummet och sovrummet så passerar jag en gitarr som hänger på väggen. jag försöker då sjunga ett A och så knäpper jag till a-strängen och ser om jag har rätt.Det börjar gå riktigt bra nu. om jag inte sätter det helt så är jag kanske nån halvton ifrån!! sen är det väl bara fortsätta med resten.. =) Rätt roligt det med absolut gehör. Jag har en vän som utöver att vara en grym basist har absolut gehör. Han hör vilken ton som genereras när bilar bromsar 😆 Det är alltid ett lika roligt trick att be någon utomstående ta en valfri ton på ett piano och sedan se deras förvånade min när Andrés som han heter prickar rätt varenda gång 😆 Vi har en sån i klassen nu... Man kan slå an typ 8 valfria toner samtidigt och han plockar alla! 😆 Om har absolut gehör borde man kunna kommunisera med modemet 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.