Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen köpt en ADK 51-A och kom på att jag givetvis behöver fantommatning till denna lilla rackare. Och då är frågan... ska jag satsa på ett mixerbord med inbyggd fantommatning, typ behringers 6-kanaliga, eller behöver jag tjacka en pre-amp? Eller är t.o.m. både och att rekommendera?

Jag spelar in på en Powerbook G4 genom en Toneport UX1 (och den har ju redan pre-amps?)

Och hur funkar detta med kopplingar osv. Känns ju skumt o koppla en 6-kanalig mixer till UX1:an om jag ändå bara kan spela in en kanal i taget..

Ah, jag blir inte klok på detta 😎 Tacksam för alla förslag/synpunkter

🙂

/Gorby

Annons
Postat

Det är ju bättre att enbart skaffa en preamp än en mixer om du bara behöver plocka in en kanal till datorn, eftersom du får en kortare signalväg och i de flesta fall ett betydligt trevligare sound. Den kopplar du in på en lineingång på ditt ljudkort.

Kan rekommendera Studio Projects VTB-1 eller Joemeek ThreeQ om du vill komma rimligt billigt undan, men ändå ha bra ljud. För ett extra lågbrusigt och ofärgat ljud, så kan du annars snegla på Line Audio Design DMP. Det finns vissa billiga preampar för runt 500:- - men de låter inte särskilt kul, har jag fått en uppfattning av, när jag har hört vad andra har sagt efter att ha testat...

Toneporten du har, verkar ha en micingång, men inte fantommatning, så då kan du bara använda dynamiska mikrofoner eller rörmikrofoner (som ju har egen spänningsmatning som medföljer) till den...

Postat
Toneporten du har, verkar ha en micingång, men inte fantommatning, så då kan du bara använda dynamiska mikrofoner eller rörmikrofoner (som ju har egen spänningsmatning som medföljer) till den...

Ja den har en mic-ingång, och sådana mickar använder jag redan, men tänkte det skulle va kul med en kondensator.. trevligt när man ska lira in akustisk gura har jag fått för mig. Jag kanske borde tänka över mitt nuvarande ljudkort? För det känns ju som att man borde kanske ha en mixer, och kunna använda den ordentligt oxå...

Postat

Du kan ordna "extern" fantommatning, alltså fantomström från ett yttre nätaggregat. Det finns ganska billiga enheter, kommer inte på rak arm ihåg fabrikat eller typbeteckning dock. Om jag inte minns fel så finnas/fanns det nåt hos Luthman bland annat.

Beroende på dina/närståendes kunskaper i elektronik är det ganska ankelt att löda ihop en enhet, här har du några ingångsvärden:

http://www.tangible-technology.com/power/P...er_connect.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.