sundpa Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Funerar pÄ att köpa nytt men blev osÀker pÄ processorn! Vilken skall man satsa pÄ och varför?
Kill All Autotuner Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Undrar faktiskt samma sak. Har skaffat in kommunal-dator och den Àr bestyckat med en AMD64 3200+. Har ocksÄ en bÀrbar med P4m. Jag hittar dÄ ingen skillnad med samma program pÄ varsin dator.
Light Head Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Vilket OS? Jag köpte en Pentium som "emulerar" 64bit. Och installerade XP X64... funkar sÄdÀr, efterso mdet Àr vÀldigt mÄnga prg som itne funkar för X64
Kill All Autotuner Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Funerar pÄ att köpa nytt men blev osÀker pÄ processorn!Vilken skall man satsa pÄ och varför? Nu har jag lÀst in mig lite grand under helgen bl.a. menar en Studioartikel att det inte lÀngre Àr nÄgon större skillnad pÄ AMD och Intel lÀngre. Det som ibland kan vara avgörande Àr om programmen Àr optimerade för Intelprocessorer. Det gÄr ÀndÄ att köra med AMD. Men det Àr klart trevligt att kunna köra optimerade program för den processor man har.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 P4 Dualcore gÄr kring 20C hetaree Àn AMD vilket betyder större flÀkt vilket betyder jÀvlig mycket mera nojs. Intels stock-flÀktar kan man helt glömma om man inte vill anvÀnda öronproppar.
PMFD Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Det Àr en djungel dÀr ute. Köpte en P4 3.4 nyss med 3Gig ddr2. Den flyter mycket bra och Àr framförallt stabil. Sen tror jag att ett av de viktigaste valen Àr moderkortskretsarna i samband med AMD. Men efter mycket diskussioner om detta kan du nÀsta bara blunda och vÀlja. KÀnns som vÄgen slutar med jÀmnvikt. Jag skulle trotts detta ta AMD-system i dagslÀget.
Hans Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Det verkar vara sak samma, bortsett ifrÄn dÄ tempratur pÄ processorn sÄ dÄ vinner ju AMD om man vill ha tyst dator, i ett litet rum kan Àven extra vÀrmen ifrÄn en Intel-Processor bli ett problem och dÄ mÄste man sÀtta in en luftkonditonering som kostar samt lÄter!
Majken Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Om du ska köra Intel, satsa pÄ ett nytt pci-express moderkort med i955 chipset. Om du dÀremot vill köra AMD sÄ bör du satsa pÄ ett Àldre agp-moderkort med Via K8T800 eller Nforce3 chipset. AMD bör vara snÀppet snabbare medan Intel i nulÀget kÀnns mer framtidssÀkrad tack vare stabila pci-express moderkort med ddr2 minnen. /Majken
Florian le Sage Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 (redigerat) Var just pÄ PC city (nyöppnad gross i Linköping) och snackade lite med en sÀljare om nyaste o snabbaste grejorna vilket torde vara: dualcore processor 2 x 1024 ram 700 mhz dual channel kompatibla nya diskar 1000 rpm och fetare cacheminne Àn de som var hottast nyss...(3 Är sedan) moderkort? ca 5000:- sÄ kan man ju anvÀnda sin gamla burk med FX-teleport om det visar sig vara vettigt vill sÀga-till vst-instrument o pluggar---borde ju bli ultrasnabbt och bra! Redigerat 27 mars 2006 av Florian le Sage
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Jag skulle definitivt skippa 10k skivorna, eftersom de har ett infernaliskt oljud. BÀst i hÄrdskivevÀg Àr egentligen att köpa en (1 st) intern skiva som man startar maskinen pÄ och kan banda pÄ. En tyst skiva alltsÄ. Sen kan man köpa exterbna skivor som man startar dÄ man vill ha backups, eller om man behöver mera disk-io om man bandar megamÄnga tracks. Jag kastade ut en hel bunt med SCSI 10k skivor just pga. ljudet. Och största delen av oss mÄste ju leva med att ha datorn i samma rum som oss sjÀlva, tror jag. Prestandan rÀcker nog till ÀndÄ för inbandning av upp till 12-16 spÄr pÄ 48k@24b. Satsar man pÄ dualcore fÄr man som sagt sen ocksÄ satsa pÄ att köpa en jÀvligt stor (=tyst) flÀkt och 500-800g koppar att hÀnga pÄ processorn (min dualcore 2.8GHz gÄr pÄ 56C vid idle och kring 70C vid belastning 100%).
Florian le Sage Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 500-800 g koppar??? I mitt fall spelar inte oljud nÄgon roll dÄ jag har ett maskinrum för dator och dubbla nÀtagg m flÀktar till Tridentbordet...inte heller om de nyare diskarna skulle vÀsnas lite---Àr det inte prestanda man Àr ute efter,jag behöver definitivt kunna spela in pÄ 8 ljudspÄr samtidigt i minst 48 khz och handha ca 30-40 kanaler om inte mer ibland!!!
Majken Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 (min dualcore 2.8GHz gÄr pÄ 56C vid idle och kring 70C vid belastning 100%). Jag gissar att det mÄste vara med den medföljande flÀkten? Du borde helt klart titta pÄ nÄgot sÀtt att kyla ned systemet lite extra. Min Athlon X2 rullar pÄ 45C idle och 50C vid belastning med den medföljande flÀkten. Modekortet hÄller sig kring 27C hela tiden, men dÄ har jag det ocksÄ ganska svalt i rummet. /Majken
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Har man skilt rum för datorn, skiter man definitivt i allt annat Àn prestanda. Men har man den i samma rum Àr det skit samma hurudan prestanda man har, om micarna tar upp bara noise. Min dualcore har en nitrogon pÄ sig: http://www.silverstonetek.com/products-nt02.htm
Light Head Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Har man skilt rum för datorn, skiter man definitivt i allt annat Àn prestanda. Men har man den i samma rum Àr det skit samma hurudan prestanda man har, om micarna tar upp bara noise. Min dualcore har en nitrogon pÄ sig: http://www.silverstonetek.com/products-nt02.htm Hmm, jag förstÄr inte riktigt vad du menar, kan du förklara dig lite bÀttre?
Majken Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Han menar att man gÀrna har en tyst dator om man ska sitta bredvid den. /Majken
Polder Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Var just pÄ PC city (nyöppnad gross i Linköping) och snackade lite med en sÀljare om nyaste o snabbaste grejorna vilket torde vara: dualcore processor 2 x 1024 ram 700 mhz dual channel kompatibla nya diskar 1000 rpm och fetare cacheminne Àn de som var hottast nyss...(3 Är sedan) moderkort? ca 5000:- sÄ kan man ju anvÀnda sin gamla burk med FX-teleport om det visar sig vara vettigt vill sÀga-till vst-instrument o pluggar---borde ju bli ultrasnabbt och bra! Linköping Rules!!! Vart glad överaskad att se en till linköpingsbo hÀr pÄ forumet... Jag har ocksÄ varit inne pÄ PC City ute vid tornby men fick ingen hjÀlp... Dessutom har jag förstÄtt att "PC folket" ofta sÀljar saker som man egentligen inte behöver... AlltsÄ jag Àr ute efter en burk som klarar 24 spÄr och behöver man dÄ det vÀsta grafikkortet? Svar nej. Jag kommer nog att förlita mig till musikbörsen vad det gÀller vad av dator.
Frank Zappa Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Jag hÄller med: Linköping Rules!!! PC försÀljarna vet oftast inget om DAWs, sÄ dem ska du sist lyssna pÄ. Men jag lÀste en recention av en amd dualcore dator i Sound On SOund, och den var ca 30% bÀttre Àn nÄt annat de testat. DÀremot var den inte tystast, dÀr var den nÄnstans i medel, men den hade inget ljudisoleringsmaterial i sig, sÄ ett sÄnt dÀr ljudisoleringskit hade löst det.
Fred Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Ett varningens ord!!! Akta er för att gÄ in pÄ en vanlig PC-butik a la PC-store, EL-Giganten eller ICAMAXI m.m för att gÄ in och göra en eventuell bestÀllning medan man skall handla 15 liter mjölk och nÄgra chevre-ostar pÄ vÀgen. ICAMAXI:s PC för Cubse, Pro Tools m.m. kan kanske gÄ att anvÀnda till att starta upp programmet men sedan ger det vika. Det som kan vara vÀldigt viktigt att veta (som de flesta PC-anvÀndare pÄ det hÀr forumet förmodligen vet) Àr att det finns ju ett antal hundra olika tillverkare av alltifrÄn moderbord, processorer, ramminnen och hÄrdiskar m.m vilket resulterar en otroligt stor djungel. PÄ det sÀttet sÄ ligger detta till Macintosh fördel att det Àr i princip bara Mac-delar som Àr tillverkade av Mac sjÀlva förutom vissa delar sÄsom ramminnet och lite andra som Àr testade enligt Mac:s lagar och regler. Vill ni ha en bra studiomaskin skall ni kolla in www.audiomaster.se Studio 7:an som Àr en otrolig slitvarg kostar en hel del pengar men Àr en vÀldigt pÄlitlig PC till förgrömmelse (positivt sagt). Fred
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.