Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Oftast anvĂ€nds det nĂ€r man menar att olika instrument och röster inte krockar i frekvensomrĂ„dena. Det finns "luft" kring varje element.. Motsatsen till grötigt, typ 😏

RĂ€tta mej om jag har fel.

Postat
Oftast anvĂ€nds det nĂ€r man menar att olika instrument och röster inte krockar i frekvensomrĂ„dena. Det finns "luft" kring varje element.. Motsatsen till grötigt, typ 😕

Fel!

Motsatsen till luft mÄste vÀl vara vatten? Och motsatsen till gröt mÄste vÀl vara filmjölk?

😏

Postat
Oftast anvĂ€nds det nĂ€r man menar att olika instrument och röster inte krockar i frekvensomrĂ„dena. Det finns "luft" kring varje element.. Motsatsen till grötigt, typ  😆

Fel!

Motsatsen till luft mÄste vÀl vara vatten? Och motsatsen till gröt mÄste vÀl vara filmjölk?

😏

En filmjölkig produktion? 😕

Postat

Hej!

En luftig produktion, det Àr en produktion dÀr du skrivit

ett sÄ bra arr att dom olika instrumenten inte krockar.

Börja med det sÄ har du kommit rÀtt lÄng...

Du mÄste ocksÄ skÀra en del med eq.

Börja med att skÀra bas pÄ dom olika instrumenten.

Sedan lÀgger du en kompressor pÄ bas och trummor.

PS: Lyssna mycket pÄ annan musik och

anvĂ€nd dina öron... 😏

Mvh

Sonefors

Postat

För att en produktion ska bli luftig krÀvs EQ pÄ rÀtt stÀllen samt planering av instrument och arrangemang. GrÀnsen mellan en tom/trÄkig lÄt och en luftig Àr vÀldigt fin.. hitta rÀtt balans.

musik (oregistrerad)
Postat

Luftig produktion Àr en dÀr instrumenten inte krockar med varandra. Skulle de göra det, byt ut instrumenten. Undvik eq och kompressor. För att inte fÄ dem att krocka kan man panorera ut dem sÄ inga ligger i samma lÀge. Undvik att ha för mÄnga instrument.

😏

:musik

Postat
Undvik eq och kompressor

😆😆😆 ???

Postat

NÄgon var inne pÄ det tidigare. Men ska du lyckas med en luftig produktion sÄ ligger grunden i ett bra arrangemang. Det Àr inget man kan lÀra sig över natten, utan det krÀver trÀning, insikt och talang vill jag pÄstÄ.

DÀrefter Àr det en ljudfrÄga dÀr man mÄste mixa i tre dimensioner sÄ att sÀga. Jag försöker förklara i hur det inte ska vara för det Àr enklare.

Alla instrument kan inte var tunga. Alla instrument kan sÄledes inte ha mycket botten, likasÄ kan inte baskaggen och basen vara lika tunga, utan man fÄr inse att en av dessa tvÄ kommer att liga under den andra. LikasÄ kan för mycket topp pÄ distade gitarrer störa virvel eller kanske sÄng. Vill man ha en vÀldigt nÀra sÄng dÀr alla konsonanter och andetag Àr tydliga fÄr man kanske backa av pÄ de skimrande cymbalerna. Det Àr sÄ att sÀga höjdled.

I X-led sÄ kan inte alla instrument ligga i mitten. Panorera ut gitarrer helt eller delvis Àr vanligt om man vill kunna fÄ mer tyngd t.ex. LikasÄ körer brukar man panorera ut eller en leadgitarr som ligger samtidigt som sÄngen. Det kan rÀcka med en 10-15% för att gitarrens tydlighet ska öka utan att man nÀmnvÀrt regarerar pÄ att gitarren inte ligger i mitten, om man inte sitter i sweet spot och lyssnar efter positionen. Trummorna brukar man panorera pukorna lite och likasÄ överhÀnget dÄ man vanligtvis spelar in dessa i stereo.

SÄ nu har man lite tvÄ dimensionellt tÀnkande. Det som kommer nu Àr att jobba pÄ djupet. För att jobba med detta anvÀnder man vanligtvis reverb och delay. Generellt sett brukar man se upp att lÀgga för mycket basfrekvenser i reverbet för det har en gröteritendens, sÄ hÀr kan man med gott samvete skÀra en hel del botten i reverbbussen. Ju mer reverb en kÀlla tilldelas desto mer kommer kÀnslan av avstÄnd att öka. Detta kan man spÀda pÄ Ànnu mer om man skÀr lite topp och botten pÄ saker.

MÄnga ord, och jag hoppas att sÄ mycket som möjligt Àr korrekt... Àr trött.

• 4 veckor senare...
pf_noname (oregistrerad)
Postat
Luftig produktion Àr en dÀr instrumenten inte krockar med varandra. Skulle de göra det, byt ut instrumenten. Undvik eq och kompressor. För att inte fÄ dem att krocka kan man panorera ut dem sÄ inga ligger i samma lÀge. Undvik att ha för mÄnga instrument.

🙂

:musik

Hmm. Lyssnar man pÄ t ex Daniel Lanois sÄ brukar det finnas hur mÄnga instrument som helst i samma frekvensomrÄden. Men det finns ÀndÄ mÀngder av luft...

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Ibland lÀggs det för mycket krut pÄ frekvenser och effekter. Det allra viktigaste för att fÄ en lÄt att kÀnnas "luftig"Àr att musikerna spelar luftigt. Gör de inte det, kan man aldrig fÄ nÄgot luftigt resultat

/Kalle

Postat
Ibland lÀggs det för mycket krut pÄ frekvenser och effekter. Det allra viktigaste för att fÄ en lÄt att kÀnnas "luftig"Àr att musikerna spelar luftigt. Gör de inte det, kan man aldrig fÄ nÄgot luftigt resultat

/Kalle

Luftgitarr?

Postat

/Kalle

Luftgitarr?

🙁

Postat
tjena

vad Àr en luftig produktion ?

Luftig produktion anser jag vara kÀnslan man fÄr nÀr det kÀnns som om allt fÄr plats, tar plats, men att det ÀndÄ finns utrymme kvar.

För att nÄ dit krÀvs en bra lÄt som Àr vÀl arrangerad, en bra struktur/vision för produktionen, bra ljud och kompetent spelande. Vad luftigt spelande skulle vara har jag aldrig hört talas om annat Àn vad jag menade nyss.

creel (oregistrerad)
Postat

Kan ni nÀmna nÄgon luftig hÄrdrockplatta? Om inte hÄrdrock/metal sÄ rock dÄ?

Postat

För mig Àr en luftig produktion lika med:

*Babylon sisters---Steely Dan (GAUCHO 1980) för övrigt Àr hela plattan sviiinbra prod.

*Enigmatic ocean---Jean-Luc Ponty

*det mesta av W.A. Mozart med rÀtt orkestrar...

Jag sjÀlv har Ànnu inte kommit dithÀn att jag skapat en luftig ljudbild, hittills har mina preferenser legat i det mer krÀmiga facket om det sÀger er nÄgonting, alltsÄ en mer kompakt men dock vÀlbalanserad ljudbild,OBS inte kompakt som i deathmetal eller sÄ!

MĂ„nga skivor i kategori jazzrock-fusion-etc har denna egenskap, dock finns det mĂ„nga asjobbiga och knepiga skivor/artister dĂ€r, sök och du skall finna... 😉 bakĂ„t finns hur mycket som helst!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag tror att det gĂ€ller att balansera de lĂ€tta och tydliga med det tunga och grumliga i lagom propotioner. 🙁

Och skapa en brillians som rider ovanpÄ mixens dynamiska kÀrna.

*flummigt men sant*

Redigerat av Bob Yordan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.