Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kollat in Fireface 800 och diggar det fett. Undrar bara om det är nödvändigt med ett så kraftigt kort för mig?

Jag kommer med största sannolikhet jobba med en bärbar dator, något midiklaviatur (USB el FW) samt mjukvarusyntar, och massor av filter och effekter, samt Live, Reason och Sonar. Kommer göra dansmusik... Och vilja spela in sång kanske;)

Visserligen verkar det som ett oerhört bra kort, men köper mer än jag behöver?

Annons
Postat

Det är helt "bortkastade" pengar tyvärr.

Kortet är enormt bra för audioinspelningar och grymt bra i allmänhet men ska du jobba med mjukvara så tycker jag du slänger ungefär 8-9000 kronor i sjön.

Köp istället något enklare kort tex Emu 1616 och köp mjukvara för resten.

Länk till kortet

Postat

Antar att samma sak gäller med RME Digiface då?

Är inte fördelen att dessa kort avlastar datorn mer än t ex USB kort eller vissa FW kort?

Postat (redigerat)

Nej någon avlastning får du tyvärr inte. Däremot kan det i vissa fall leda till en mindre ->belastning<- med ett lite "smartare" interface. Sällsynt nuförtiden dock. Det du betalar för i ett dyrare ljudkort är framförallt in och utgångar. Men mycket av investeringen ligger också i AD/DA omvandlarna. Om du kör mycket mjukvara kanske du ska satsa på nån DSP-lösning, där du har ett separat kort som tar hand om pluggar som levereras med kortet, tex UADs kort. Men då rör det sig normalt inte om något ljudkort, utan bara en dedikerad processor alltså.

Jag har inte testat EMUs ljudkort, men jag tror att det var ett riktigt bra tips. Det kortet har väll en inbyggd DSP med?

EDIT: "Mindre belastning" är sällsynt numer eftersom även de billiga korten har blivit ganska snälla mot prestandan.

Redigerat av illvaesen
Postat

RME tycks ha de bäst optimerade drivrutinerna, men skillnaden är ganska liten och om det även gäller FW-korten och inte bara PCI vågar jag inte uttala mig om då jag endast testat och jämfört med PCI-korten.

Något att tänka på är att stora firewire-kort inte bara är dyra, de tar plats och kräver extra strömförsörjning också vilket gör dem ganska otympliga.

Mitt tips skulle vara Terratec Phase X24 FW som är ett billigt och litet ljudkort med bra ljudkvalitet, bra drivrutiner och en hörlursförstärkare med bra utnivå. Klart ett av de bättre firewire-korten när det gäller de mindre modellerna om du frågar mig 😄

http://www.swedenmidimusic.se/catalog/prod...products_id=318

/Majken

Postat
Om du kör mycket mjukvara kanske du ska satsa på nån DSP-lösning, där du har ett separat kort som tar hand om pluggar som levereras med kortet, tex UADs kort

Vilka tyvärr dock inte går att använda med en bärbar dator om du inte köper en PCI-dock som i sin tur kostar ca 10 000 kr.

Postat

Tack för all feedback.

Låter som att mindre kort skulle funka i alla fall då? Vill bara inte att man ska sitta där, full av kreativitet, och känna att den 'dör' p g a att datorn och ljudkortet inte pallar för att lägga på nån extra effekt eller ett mjukvaruintstrument.

Om man t ex jämför RME Digiface och 1616m, är det stor skillnad? Behöver jag köpa till något extra för att använda Digiface till en bärbar dator? Är även Digiface för "stort" för mig ?

Hur är AD/DA omvandlarna i 1616m jämfört med Digiface?

PS - Ska inte snacka om detta i all evighet, lovar D:)

Postat (redigerat)

AD/DA i 1616m är ju av högsta kvalite... samma som i pro tools hd interfacen som kostar typ 30000.... 🙂

Hade jag inte vart inbiten Pro Tools fan så hade jag köpt 1616m och en fet mic preamp med adat om jag behövde fler än två mic preamps...

En stor för del med är ju att man har hörlurs utgång på själva cardbus kortet så man slipper släpa med sig breakout boxen om man inte behöver det... prefekt på resan etc..

Det är bara fan me att inte digidesign har nån liknande lösning för oss laptop fantaster... 🙂

1616m fick fina recentioner i sound on sound.... så en bra och snabb dator med 1616m skulle jag nog satsat på...

Digiface är nog iofs oxå riktigt bra men där har du ju inga mic preamps.... 😎

Edit: så då får du köpa micpreamp med adat eller spdif, å då börjar det bli dyrt!!! 😄

Redigerat av Bobogura
Postat

Även 1616 är overkill till ditt ändamål. Om du inte ska spela in flera kanaler eller har något behov av att kunna spela upp på mer än två utgångar så finns ingen anledning att lägga flera extra tusenlappar på ett ljudkort som du bara kommer att använda 15-20% av.

Lägg undan de extra pengarna till ett Powercore Firewire eller något annat skoj.

/Majken

Postat (redigerat)
Lägg undan de extra pengarna till ett Powercore Firewire eller något annat skoj.

/Majken

Hmm Tack

Mer huvudbry alltså😉 Det jag i o f s gillade med 1616m var att det kom med en del goa programvaror som Sonar Le och Emulator X. Men i övrigt, Har inte hört talas om Powercore FW? Är det ett bra kort? Är det Powercore Compact du tänker på då?

Redigerat av DanceMannen
Postat (redigerat)

Powercore Firewire är den större modellen av Powercore Compact kan man säga. En extern burk med processorkraft och egna pluggar med andra ord. Alltså inget du behöver köpa men om du tittar på att ett RME Fireface kostar 11000 kr så får du ju 8000kr över om du hittar ett ljudkort för runt 3000 kr. Vilket är pengar du exempelvis kan lägga på ett Powercore, extra pluggar eller helt enkelt ha kvar på banken.

Har du ingen extern hårdvara och inga planer på att göra månkanalsinspelningar så är det onödigt att köpa ett stort ljudkort.

http://www.tcelectronic.com/PowerCoreFireWire

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
Om den bärbara har PCMCIA plats så tycker jag du kan gå för ett sånt här:

Echo Indigo 😉

Varför ett sådant kort? Berätta gärna mer

En annan fråga, för att spela in sång, gör jag det via ljudkortet, eller vad är smartast (bäst kvalitet mm)? Kan jag göra det via Indigo?

Inte helt hemma på detta med att spela in sång ännu;)

Postat
Powercore Firewire är den större modellen av Powercore Compact kan man säga. En extern burk med processorkraft och egna pluggar med andra ord. Alltså inget du behöver köpa men om du tittar på att ett RME Fireface kostar 11000 kr så får du ju 8000kr över om du hittar ett ljudkort för runt 3000 kr. Vilket är pengar du exempelvis kan lägga på ett Powercore, extra pluggar eller helt enkelt ha kvar på banken.

Har du ingen extern hårdvara och inga planer på att göra månkanalsinspelningar så är det onödigt att köpa ett stort ljudkort.

http://www.tcelectronic.com/PowerCoreFireWire

/Majken

Tack igen:)

Jag kommer förmodligen inte köpa att Fireface 800;)

Men:

RME Digiface kostar 6895 spänn och Powercore Compact 8495 kr (snygg:) på Musikbörsen.

Vilket kort skulle ni rekommendera av dess två? Båda verkar ju som kompetenta kort... Har kollat bådas websiter, men blir inte mycket klokare av det.

En kanske konstig fråga, men jag är nybörjare när det gäller detta:

Om jag vill spela in sång, kan dessa kort avändas då, eller måste jag koppla micken på nått annat sätt...

Månkanalsinspelningar ?? Vad är det?

Postat

Echo Indigo 😉

Är det bara jag som kommer in på Microsoft hemsida via den länken? 😉

Postat (redigerat)

Echo Indigo 😉

Är det bara jag som kommer in på Microsoft hemsida via den länken? 😉

Såg att länken är:http://http://echoaudio.com/Products/CardB...igoIO/index.php

Kanske kan beror på detta;)

Redigerat av DanceMannen
Postat

Powercore Compact är inte ett ljudkort utan en dsp-baserad lösning. Lite som en effektburk fast den kopplas ihop med datorn.

Mitt tips är fortfarande att du tar en titt på Terratec Phase X24 FW. Det har även mikrofonförstärkare vilket gör det lätt att spela in sång.

/Majken

Postat (redigerat)
Powercore Compact är inte ett ljudkort utan en dsp-baserad lösning. Lite som en effektburk fast den kopplas ihop med datorn.

Mitt tips är fortfarande att du tar en titt på Terratec Phase X24 FW. Det har även mikrofonförstärkare vilket gör det lätt att spela in sång.

/Majken

Hehehe

Fattat det där lite fel med andra ord:) Trodde att det var ett ljudkort...

Har kollat in Phase X24, och ser onekligen ganska trevlig ut. Kom sedan ihåg att jag läst lite om det i Studio test. Fick inte jättebra i jämförelse med 1616m mfl kort om jag minns rätt. Fast det kanske räcker med mina behov. Men, det är klart, phonoingången och DSP effekterna på 1616m är intressanta...

Jaja... Får kolla vidare på detta

Redigerat av DanceMannen
Postat

Kortet fick 8 av 10 i Studios test medan 1616m fick 9/10.

Phase X24 FW har inte fullt lika bra mjukvarupaket som några av de andra ljudkorten och tittar man på priset så får man fler in och utgångar för ungefär samma pris med andra ljudkort. Men drivrutinerna är riktigt bra och ljudkvaliteten på in- och utgångar är också bra. Dessutom känns ljudkortet robust och är ganska litet och behändigt till storleken. Av de små firewireljudkorten är det helt klart ett av de bättre.

Om jag själv skulle leta efter ett litet prisvärt firewire-ljudkort så skulle mitt val falla mellan tre olika ljudkort.

Behringer FCA202 -- M-Audio Firewire Audiophile -- Terratec Phase X24 FW

/Majken

Postat (redigerat)

Vad tror du om att skaffa Ozonic istället? Då får du ett paket med allt i ett? Gör man avkall på kvalitet då eller?

Eller kan man köra Ozonic som AudioInterface och Powercore som en extern DSP box? Och använda Virus Powercore den vägen?

Redigerat av DanceMannen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.