Jump to content
Annons

Reamp box


Magnetic

Recommended Posts

Tjena

Någon som vet om en reamp box är nödvändig om man vill mata gitarrförstärkaren med en redan inspelad "line-gitarr" från en auxtappning på portan? En reamp box har jag förstått har något med imedansen att göra...

Tanken är att jag skulle vilja kunna spela in med ett "lajnat" ljud från min Boss GT8 (samt en helt torr signal) för att undvika läckage i tex trummikrofenerna, och sedan micka upp förstärkaren som matas med den torra inspelade signalen separat efterråt för att få lite av den "äkta" känslan.

Tacksam för att höra lite av andras erfarenheter... 😳

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag förstått saken rätt behöver du en DI-box eller med annat namn, kanalsplitter. Du kör in gitarrkabeln i den och får samma signal ut från 2 utgångar. Behringer har rätt billiga tror jag. Kolla med din musikaffär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en linebox med en parallell utgång, finns på de flesta.

Det kan funka att göra på ytterligare ett sätt men det kräver att du har en instrumentingång i din preamp eller mixer.

Då tar du och gör en y-kabel med en telehane och två telehonor. och då kopplar du in gt-8an i en hona och din preamp/mixer i den andra.

/Filip

Edit: fan....isotone var snabbare 😳

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...

Det jag tänker på är om det fungerar att tappa en ren inspelad elgitarr-signal från en auxutgång (line) på portan in i gitarrförstärkaren input (instrumentsignal) utan negativ påverkan av ljudet? Har sett att det finns så kallade reamp boxes på marknaden som skall omvandla en line signal till en hög impedans instrumentsignal. (Fungerar som en omvänd linebox... 😕 )

Detta skulle va smidigt då man skulle kunna micka upp gitarren efteråt utan att få en massa läckage i trummickarna.

//Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...

Det jag tänker på är om det fungerar att tappa en ren inspelad elgitarr-signal från en auxutgång (line) på portan in i gitarrförstärkaren input (instrumentsignal) utan negativ påverkan av ljudet? Har sett att det finns så kallade reamp boxes på marknaden som skall omvandla en line signal till en hög impedans instrumentsignal. (Fungerar som en omvänd linebox... 😄 )

Detta skulle va smidigt då man skulle kunna micka upp gitarren efteråt utan att få en massa läckage i trummickarna.

//Klas

Exakt... Impedansen skiljer sig. Det är därför man ibland utöver line och micingångar även kan se instrument ingångar. Little Labs har en reampbox som kostar ett par tusen, men som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt... Impedansen skiljer sig. Det är därför man ibland utöver line och micingångar även kan se instrument ingångar. Little Labs har en reampbox som kostar ett par tusen, men som är bra.

Tack för svaret.

Har jag förstått dig rätt så behöver man en sådan box för att det skall fungera så bra som möjligt? Utan negativ påverkan på ljudet alltså...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det räcker med en linebox som inte kostar "några tusen" som en reampbox gör. blir lit emer påverkad men då tror jag nog att dina kablar påverkar siganeln mer än om du skaffar en linebox med en parallell output. Finns mycket bra passiva lineboxar.

Jag skulle nog satsa på en linebox från Line Audio Design då de är kända för att inte påverka ljudet.

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...