Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Till mitt cubase system 4 har jag bara fått manual till ljudkortet MI4 och en "getting started" bok, ingen komplett manual. Jag köpte systemet obegagnat i affär. Undrar om det saknats något i mitt paket eller om det bara finns manual "i programmet" s a s.

Olalj

Annons
Postat

Manualen installeras även som pdf med programmet och inuti programmet hittar du manualen som en behändig sökbar fil.

/Majken

Postat

Självklart följer det med en "digital" manual, men jag tycker det är urdåligt av Steinberg att inte skicka med en pappersversion. Det finns ju gott om plats i kartongen... 😛

Jag tror att SX1 levererades med en pappersmanual, inte bara "Getting Started".

Postat

Och jag tycker tvärtom 😛

Jag hade helst sett att programmet endast levererades på dvd istället för i en stor otymplig låda med manualer som jag ändå aldrig tar fram. Slöseri på fin skog är vad det är 🙂 - Billigare förpackning hade dessutom kunnat kapa en hundralapp eller två på priset vilket hade varit välkommet.

/Majken

Postat

Tack för svaren.

Själv gillar jag att slå i en bok då och då. Får väl satsa på någon av de som författat handledningar. Tips om någon bra sådan? Helst givetvis till SL 3 men det kanske bara finns till SX?

Olalj

Postat
Och jag tycker tvärtom 🙂

Jag hade helst sett att programmet endast levererades på dvd istället för i en stor otymplig låda med manualer som jag ändå aldrig tar fram. Slöseri på fin skog är vad det är 🙂 - Billigare förpackning hade dessutom kunnat kapa en hundralapp eller två på priset vilket hade varit välkommet.

/Majken

😛 Poäng till dig!

Förpackningarna är ju vansinniga. Det roligaste var när jag köpte NI Komplete. En jättelåda. Jag lovar att 95% av innehållet var luft och olika varianter på vikt kartong för att hindra innehållet från att trilla omkring.

Nej, mindre förpackning! Bara precis så stor att man få plats med en skiva och en pappersmanual. 🙂

Postat

Håller med till viss del, men jag tycker att det känns bättre att bläddra i en riktig pappersmanual... Skulle också ha extremt svårt för att läsa en bok på datorn...

Det finns många pluggar som har gigantiska kartonger, för att bara få plats med ett fåtal CD/DVD-skivor och en ganska tunn manual - och så en bit wellpapp som ska hålla den stora kartongen stor och snygg... Störigt, eftersom man ju inte vill slänga dessa kartonger (de är ju trots allt ett bevis på att man har köpt mjukvaran, om det skulle hända något) och de tar en sådan j-a plats i hyllan...

Ett smartare sätt hade varit att köra med DVD-fordral för alla program, VSTi och pluggar - och i stället ge möjlighet att beställa en tryckt manual för en billig peng, för de användare som vill ha en sådan...

Postat
Och jag tycker tvärtom 😄

Jag hade helst sett att programmet endast levererades på dvd istället för i en stor otymplig låda med manualer som jag ändå aldrig tar fram. Slöseri på fin skog är vad det är 😱 - Billigare förpackning hade dessutom kunnat kapa en hundralapp eller två på priset vilket hade varit välkommet.

/Majken

Håller med Majken här..smidigare för oss stressade musikskapare att ha allting så nära "hands-on" det går..

Alltså för er pappersgnagare citerar jag även Majkens föredömme:

Tänk på regnskogarna också..

😄

Postat

Som vanligt är ju förresten spelbranschen två steg före och har i stort sett slopat de stora kartongerna helt till förmån för dvd-fodral.

/Majken

Postat

Jag tycker bäst om att läsa manualer på papper så jag brukar skriva ut de delar av manualen jag tycker är viktiga. Ett problem som uppstår ganska ofta är att manualerna är i andra format än A4. Skriver jag till exempel ut SX-manualen så blir det endera en väldigt liten del av papperet som används eller, om man låter utskriften täcka hela papperet, så blir det ruggigt ruggigt stor text.

Fast nu när jag läser vad jag skrivit framstår det snarare som ett i-landsproblem än ett miljöproblem. Så jag lägger ned det här... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.