Jump to content
Annons

Tabula incognito ändrad


Recommended Posts

# LÅTNAMN: Tabula Incognito

# ARTIST/GRUPP: BnC

# GENRE: Rock/Hårdrock

# LÅTLÄNGD: 3:37

# KOMPOSITÖR: Björne o Chrille

# PRODUCENT: Chrille

# EV. MEDVERKANDE: Chrille o Björne

# INSPELNINGSÅR: 2005

# FORMAT: 160kb/s mp3

# STORLEK: 4.14 MB

# STATUS: Typ klar...

Den är inspelad i min lägenhet. Använde diverse vst-pluggar och sånt.

Jag vill gärna ha lite tips om vad jag skulle kunna ändra (typ eq, nivåmixning, etc...)

Thanx

😳

EDIT: Ny version finns längre ner på sidan.

tab.mp3

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sångeffekten låter riktigt illa om jag ska vara ärlig. Har du/sångaren så dåligt självförtroende?

I övrigt låter mixen väldigt tunn. Skulle behövas dubbar på gitarrerna och framförallt ska de lyftas fram mer. Tryck gärna till basen.

Ber om ursäkt om jag låter lite hård, men denhär mixen gjorde att den var väldigt jobbig att lyssna på. Synd på ett annars bra framförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångeffekten låter riktigt illa om jag ska vara ärlig. Har du/sångaren så dåligt självförtroende?

I övrigt låter mixen väldigt tunn. Skulle behövas dubbar på gitarrerna och framförallt ska de lyftas fram mer.

håller med om sången, den skulle man kunna plocka bort effekterna i versen..tyckte mig även höra ngn liten autotune fx ala cher, i refr. 😳

synthen som ligger och gör bon jovi toner kan man skala ner lite mer..

dessutom är den väldigt smal i frekvenserna.

Solot känns lite..hmm..distant.. känns nästan som om mixen är inspelad från en bandare.. närmre med gitarr o sång o bas iaf!

en lyssning till sen sova..😳

trummorna är det riktiga eller dfh?

låter bra..fast det låter lite phaser om dem med..vet inte ifall sången smittar lite.. eller om det blev dubbat när ni bouncat dem eller så? fick det första gångerna i reason när jag inte använt det förrut..😳

basen, kanske tom. skulle smutsas ner lite grann? ist. för det lite för rena ljudet..??

känns även som om allt är vädligt centrerat i ljdubilden.

men grejjen är att jag börjar bli sömnig i huvet så här dags. kl. e snart halv 6 😳

håller med för övrigt rainydays om att det är en bra insats!!

jävligt bra låtmaterial.. keep on playing...

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ojoj, det var hårda bud med en gång.

För att kommentera kommentarerna:

Sången - Inte jag som sjunger. Dåligt självförtroende? Skulle inte tro det... Ja det ligger en autotuner på, men mest för att rätta till några falska toner här och där. Inte för att få en "Cher-effekt". Sen ligger även nån liten dist (tror det är den där rör-simuleringen i Cubase...kommer inte ihåg vad den hette...)

Ska jag plocka bort ALLA effekterna från sången, förutom reverb och kompressor? Och sen låta det bli som det blir?

Gitarrerna är jag medveten om att dom låter för taniga för låten. Skulle behöva dubbas, och lyftas fram, som någon sa.

Trummorna är Groove Agent. Pekfingertango i början, sen editerat i pianorullen.

Inga effekter på trummorna, vad jag kommer ihåg, men jag ska kolla det.

Ja, basen kanske skulle behöva lite skit, men jag vet inte riktigt hur? Bara slänga dit en plugg eller?

EDIT: stavfel etc.

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Håller med i det som sagts men jag skulle nog ändå envisas vidare och försöka hitta det där ljudet ni verkar sträva efter på sången, det kan bli helt rätt om ni lyckas och ge låten helt rätt sound. Riktigt bra låt måste jag säga så pån igen. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, det var hårda bud med en gång.

För att kommentera kommentarerna:

Sången - Inte jag som sjunger. Dåligt självförtroende? Skulle inte tro det. Killen har ett ego stort som norrland. Ja det ligger en autotuner på, men mest för att rätta till några falska toner här och där. Inte för att få en "Cher-effekt". Sen ligger även nån liten dist (tror det är den där rör-simuleringen i Cubase...kommer inte ihåg vad den hette...)

Ska jag plocka bort ALLA effekterna från sången, förutom reverb och kompressor? Och sen låta det bli som det blir?

Gitarrerna är jag medveten om att dom låter för taniga för låten. Skulle behöva dubbas, och lyftas fram, som någon sa.

Trummorna är Groove Agent. Pekfingertango i början, sen editerat i pianorullen.

Inga effekter på trummorna, vad jag kommer ihåg, men jag ska kolla det.

Ja, basen kanske skulle behöva lite skit, men jag vet inte riktigt hur? Bara slänga dit en plugg eller?

hehe..livet är hårt.. 😄

haha..kom o tänka på "filéa filéerna..!!!"

det blev Liiiiiiiiiiiiiiite cher effekt i refr. tror jag det var..annars låter det jävligt gött! en sak som jag gillar i mixar, är att få inte bara ljudet men även musiken lite "smutsig" alltså behålla lite felsteg..de t tycker jag är ganska charmigt.. iofs kanske inte till den musikstil!

hmm..e det inte ngn chorus effekt på sången? kanske dra ner den relativt mkt..så den bara ligger o förstärker intrycket ist, för att den gör sången "oigenkänlig"!

njae..jag skulle nog ha gurorna som dom e..bara trycka fram basen och smutsa ner den i datube(cubase originalplug!!!)

trummorna låter riktigt bra tyckerjag..är det dfh som används månntro??

kanske tom. komprimera basen ruggigt stenhårt och dista den lite mer i datube..😄

lycka till.. lägg upp en nymix när den är färdig. jag är ivrig att få höra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu har jag mixat om den. Jag försökte ta till mig dom råd och tips jag fick här, men det kommer säkerligen fler nu :-)

Den här gången har jag inte brytt mig om nån mastrings-plugg. Den förra versionen var körd genom T-racks en gång, men jag vill att ni ska höra hur det låter rakt ut från Cubase. Jaja, jag vet, mp3-komprimering...men det finns inte utrymme för WAV-filer :-D

Nåväl. Det som har ändrats är:

mjukare synth-sound genom att eq:a diskant och övre mellanregister.

Dist-gitarren har blivit två spår, lätt förskjutna, och den ena blivit lite smått eq:ad.

Auto-tuner och rör-simulering borta från sångspåren.

Basen fått lite "skitigare" sound

Diverse nivå-justeringar blev en nödvändighet

Den som lyssnar noga kommer säkert hitta lite fler saker jag har ändrat 😏

Tabula.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter bättre i den nya versionen. Saknar dubbning av rösten i refrängen, kanske en stämma. Snygg sång i första versen. Personligen hade jag lagt två gitarrer istället för att kopiera och förskjuta, tycker att det blir mer liv i musiken då. Kanske en smaksak. Snyggt solo. Låten vill aldrig lyfta riktigt i refrängen (tycker nog att sångaren låter lite trött på sista refrängrundan). Han skulle nog sjunga om den.

Helt ok låt annars! Jobba på! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det skulle vara bättre att spela in ett spår till med gitarren, men det får vänta. Kanske till helgen. Men att få sångaren att sjunga om kommer bli svårare. Han bor i Hälsingland numera och sticker till Mallorca i april och stannar fyra eller fem månader.

Ja, jag får försöka hitta nån lösning till refrängen. Jag har känt hela tiden att låten behöver ett lyft precis innan, så man märker att "nu är det refräng"...

Men jag tänker inte jobba ihjäl mig på den här låten. Den var mest ett kul sidoprojekt till sångarens högt flygande planer (mycket snack o liten verkstad 😎 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket snyggare jobbat..men gitatrrerna kanske ( för att gnälla lite.. 😕 ) kan fixas till lite, ist. för maxad "jj labs transistor" dist..

snyggt dubbade guror i solot!!

basen fattas fortf. lite tycker jag, och det känns inte som det finns ngt "tryck" i helheten.

annars jävligt snyggt mixat!!

keep up the good work!

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

basen fattas fortf. lite tycker jag, och det känns inte som det finns ngt "tryck" i helheten.

Menar du bas som i basgitarr eller eq-bas?

Tack för komplimangerna :-) Solot låg dubbat på förra versionen också, men nu har dom fått träda fram lite mer.

I övrigt så är gitarrerna inspelade med en v-amp 2. I stort sett alla mina prylar är riktiga lågbudget-grejor, men det funkar. Det enda jag önskar att jag inte hade snålat på var monitorerna (köpte aktiva Studio Line-monitorer från musikbörsen - 2000:- paret). Skulle kanske sparat ett tag o köpt ett par "riktiga" istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

basen fattas fortf. lite tycker jag, och det känns inte som det finns ngt "tryck" i helheten.

Menar du bas som i basgitarr eller eq-bas?

Tack för komplimangerna :-) Solot låg dubbat på förra versionen också, men nu har dom fått träda fram lite mer.

I övrigt så är gitarrerna inspelade med en v-amp 2. I stort sett alla mina prylar är riktiga lågbudget-grejor, men det funkar. Det enda jag önskar att jag inte hade snålat på var monitorerna (köpte aktiva Studio Line-monitorer från musikbörsen - 2000:- paret). Skulle kanske sparat ett tag o köpt ett par "riktiga" istället...

både i registret och instr. faktiskt..

hehe sorry att jag bara klagar, det är b ra låt som fan!! och jag har tröttnat mycket på hårdrock etc. men detta är bra!

gutt..det låter solo om det!! verkligen..inte spelandet utan platsen i ljudbilden etc.

ok..en grejj skulle ju va att minska disten, o köra lite mer rörbaserat mer än trans. allstså sj. ljudet!

ok..lågbudget kan vara sjukt bra det med.. en av de bästa mickarna jag köpt var tsm mt87s, som låter smutsigt men ändå rent..😳 sjuhundra pix på 4sound.. värt det.. är mina favvisar på OH..

ok..jag diggar inte mb längre, tycker att dom tar för mycket för halvdassiga prylar..känns som att dom riktat in sig på att sälja dyura prylar till hemstudio användare..

appropå det..!? vill du köpa mina monitorer??

maila isf mig:

jonas.wijk@hotmail.com

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

ok..lågbudget kan vara sjukt bra det med.. en av de bästa mickarna jag köpt var tsm mt87s, som låter smutsigt men ändå rent..🙂 sjuhundra pix på 4sound.. värt det.. är mina favvisar på OH..

ok..jag diggar inte mb längre, tycker att dom tar för mycket för halvdassiga prylar..känns som att dom riktat in sig på att sälja dyura prylar till hemstudio användare..

appropå det..!? vill du köpa mina monitorer??

maila isf mig:

jonas.wijk@hotmail.com

Jonas

Idf

Jag har aldrig köpt nåt från 4sound, för jag trodde det var en återförsäljare till butiker. Men jag ska definitivt kolla in dom i fortsättningen.

Jo musikbörsen har mycket B-prylar till ett relativt högt pris, men jag gillar dom ganska bra ändå. Men det är klart, finns samma saker (eller bättre) till billigare pris nån annanstans så...

Tack för erbjudandet 😉 men jag tror inte jag har råd för tillfället. Måste koncentrera mig på att tysta ner datorn och köpa lite absorbenter till rummet.

Prio ett är ett fläktlöst nätaggregat, sen blir det nån vettig och tyst kylning till processorn. Sen ska det införskaffas absorbenter. Har knappt ingenting på väggarna just nu, så det reflekterar rätt bra överallt. Låter som nån muterad version av ett fjäder-reverb 😄

Vet du möjligen var det finns billigt och bra dämpmaterial?

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej du skulle kunna göra som jag hjälpte en polare med, när vi byggde hans studio är att skaffa extremt långa kablar till datorn, alltås skärm, och ljudkortskablar.. sen sätta datorn i ett annat rum..funkar galant. skaffa trådlös mus + tangentbord aswell.. kommer inte ihåg, men tror att det är dec. numret av studio som det finns mycket bra tips och trix för hemmastudiofixaren!!!

annars kan man göra en liten fuskis (iofs tar det inte så mkt basfrekvenser) men ta äggkartonger (finns att få gratis i storkök, som äldreboenden, skolmatsalar etc.) och sätt upp dom på väggen, samt sätt för tunt tyg framför dem, så får du en myyyycket snyggare look.. annars är ju på forumet stenull ett väldigt populärt material. själv hade jag glasfiber i min gamla studo!

lägg gärna upp bilder från bygget..😏

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste koncentrera mig på att tysta ner datorn och köpa lite absorbenter till rummet.

sätt datorn på hårdskumplast!!! typ kuddar i varje hörn så sipprar inte så mkt surr ner i golvet o sprider sig i resten av rummet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,, Lyssnat på båda vesionerna..kanske en gnutta bastryck till? Men det beror ju som du skrev ;också på vilka monitorer man har,..bra låt förövrigt...hos mig låter det kanon! Tyckte väl att cymbalerna ringde/var komprimerade för hårt/högt (via master pluggen?)på version 1..bättre på 2:an..

Lite mix..YEAH

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,, Lyssnat på båda vesionerna..kanske en gnutta bastryck till? Men det beror ju som du skrev ;också på vilka monitorer man har,..bra låt förövrigt...hos mig låter det kanon! Tyckte väl att cymbalerna ringde/var komprimerade för hårt/högt (via master pluggen?)på version 1..bättre på 2:an..

Lite mix..YEAH

MVH

Harmonica mike

Det är svårt för mig att avväga vad som är tillräckligt bastryck och vad som är för mycket. Jag har inte så många högtalare att jag kan få en bra lyssning hemma.

Jag har gjort en mix till med lite, pyttelite, mer bastryck. Den kommer upp på min hemsida ganska snart. Hemsidan är inte riktigt klar än, men jag säger till 😛

Ja som du säger, cymbalerna låg tydligen i ett sånt register så att dom komprimerades stenhårt av T-racks (eller så var det jag som gjorde nåt konstigt med det 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt det här ! Lyssnar normalt inte på hårdrock... Vilken förbättring i andra mixen.

Tackar 🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej du skulle kunna göra som jag hjälpte en polare med, när vi byggde hans studio är att skaffa extremt långa kablar till datorn, alltås skärm, och ljudkortskablar.. sen sätta datorn i ett annat rum..funkar galant. skaffa trådlös mus + tangentbord aswell.. kommer inte ihåg, men tror att det är dec. numret av studio som det finns mycket bra tips och trix för hemmastudiofixaren!!!

Jag bor i hyresrätt, så man får inte göra så mycket med lägenheten (borra hål lite varstans etc.) 😕

Annars är det en bra idé.

Jag tänkte sikta in mig på dessa:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=36227

och även

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40621

Det blir lite dyrt, men det kan det vara värt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej du skulle kunna göra som jag hjälpte en polare med, när vi byggde hans studio är att skaffa extremt långa kablar till datorn, alltås skärm,  och ljudkortskablar.. sen sätta datorn i ett annat rum..funkar galant. skaffa trådlös mus + tangentbord aswell.. kommer inte ihåg, men tror att det är dec. numret av studio som det finns mycket bra tips och trix för hemmastudiofixaren!!!

Jag bor i hyresrätt, så man får inte göra så mycket med lägenheten (borra hål lite varstans etc.) 😏

Annars är det en bra idé.

Jag tänkte sikta in mig på dessa:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=36227

och även

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40621

Det blir lite dyrt, men det kan det vara värt 😎

ok.. det kan det vara värt..men ta en titt i annonserna i studio.. där finns ganska mycket tips till bra sidor för ex. långa kablar.. 😉

och man behöver inte borra hål om man har tillräckligt långa..

jag upptäckte att när jag uppgraderade min mac så satt det en fet jävla fläkt på processorn, så nu låtewr den sjukt mkt.. nästan som ett mindre dieselaggregat..

menmen..sånt får man leva med..ska nog sätta in den i garderoben eller så om jag får tag på lång kabel till mitt ljudkort.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...