Jump to content
Annons

Starboy - Tech Logic


starboy (oregistrerad)

Recommended Posts

starboy (oregistrerad)

LÅTNAMN: Tech Logic

ARTIST/GRUPP: Starboy

GENRE: house

LÅTLÄNGD: 4:11

KOMPOSITÖR: Starboy

PRODUCENT: Starboy

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 (128)

STORLEK: 3.84 mb

STATUS: Skiss

Hej,

Jag och mitt Reason i eftermiddag, här är resultatet.

Basen är lite bumlig. Andra kommentarer?

/cheers

Starboy___Tech_Logic.mp3

Redigerat av starboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är grym som vanligt 🙂

En sak jag tänkte på, var att den där extra baskaggen som kommer in efter en minut har lite skum tajming. Det låter som att den spelar rakt, medan resten av trummorna går i shuffle. Fast det kanske var tanken?

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Du är grym som vanligt 🙂

En sak jag tänkte på, var att den där extra baskaggen som kommer in efter en minut har lite skum tajming. Det låter som att den spelar rakt, medan resten av trummorna går i shuffle. Fast det kanske var tanken?

Oj, tackar!

Jo, det var tanken att den skulle gå utan shuffle, men man kanske skulle prova med.

Tack för lyssningen och kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt tjock kick! Gillar jag, men sen blir det lite stökigt när den andra kicken kommer in och lever. Snyggt släpp vid 1:54. Låten överlag känns lite stökig med mycket trummor som spelar lite hit och dit, förmodligen bara den extra kicken som förbryllar mig. Lite vass mix, dämpa diskanten på dina brass/stabs, basen vet du ju redan att den är bumlig. Gillar, detta kan bli något!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Pazo & Neko,

Ni är ju bara för snälla.

Jag ska prova att skära basfrekvenserna på kick nr 2 och dämpa lite diskant generellt. Om jag sätter shuffle på kick nr 2 kanske det blir mindre stökigt.

Får fixa lite till och lägga upp en ny version senare.

Jättekul att ni gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Helt klart fet låt, håller med vad någon sade att andra kaggen hade lite väl djup bas.

Kanske lite reverb på vissa trumslag? typ nåt clap.

Den känns lite rörigt i mitten, du skulle kunna panorera ut vissa trummor riktigt mycket, så du ger plats för det andra i mitten. lite stickig diskant i vissa trummor och brass/bzzz ljudet som kommer in.

Basljudet känns nära jämfört med det andra, labba lite med det?

Nu har jag sagt för mkt negativt, det jag kände från början var att det var en ashärlig danslåt, riktigt bra! det här gillar jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool basgång, jobbigt när andra baskaggen kommer in och samtidigt blir musiken lite väl stökig.

Jag skulle nog ha bytt ackord efter ett par minuter, det hade gett en kool känsla.

I stort tycker jag att det låter bra och framförallt annorlunda. Men som sagt, jag skulle nog ha sparat lite på moduleringarna.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Tack Andy och Elof för tips och kommentarer.

Kommer att fixa lite till med låten, så det blir minst en till postning. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Jaha, då har man suttit hela kvällen med den här och skruvat och trixat, men det blev ju typ ingen skillnad (eller så har öronen tröttnat totalt).

Kan väl posta resultatet i alla fall, men jag trodde i min enfald att det skulle bli en mer märkbar skillnad ?!

Åtgärder:

- kick nr 2 har behandlats med eq, det mesta av basfrekvenserna har fått ge sig

- kick nr 2 har rättats in i shuffle

- skruvat på basljudet: skurit bort allt under 30 Hz, ingen unison, mindre chorus, mer kompression, lägre volym

- pannat ut de flesta hihats och ride

- eq:at ride:n

- skurit toppfrekvenserna på brass/buzzer-ackordsynten

- automatiserat delay på claps:en

- mindre vassa frekvenser på hela projektet

- lite mer stereobredd på mastern

Orkar inte mer just nu.

Starboy___Tech_Logic_v2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... mysiga filter moduleringar.

Låter bra, men jag tycker fortfarande basen är lite för djup. Ljudbilden blir för dov.

Annars är det riktigt gungigt, hade gärna sett en längre version med lite mer progression!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Mmm... mysiga filter moduleringar.

Låter bra, men jag tycker fortfarande basen är lite för djup. Ljudbilden blir för dov.

Annars är det riktigt gungigt, hade gärna sett en längre version med lite mer progression!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra kommentarer?

Seriöst?

Det är snorbra, precis som vanligt. Frågar du mig så känns det som att du har hittat "hem" i ditt sound, både ljud och melodimässigt. Det är skitigt, svängigt och förjävla snyggt producerat.

Pazo har redan påpekat vassheten och basen har du koll på sedan tidigare. Det enda som jag instinktivt reagerar på är den supertunna 909-clappen du använder. gör något åt den, snälla - jag får panik när jag hör dem i det där skicket. Att dubba ett gäng snares och claps och filtrera skiten ur dem funkar alltid. Sen tycker jag att du ska satsa på ett rejält crescendo. Visst svänger det redan nu, men jag saknar den där halvminuten som kör rakt över mig och lämnar mig i helt trasig. 😄

Grymt bra jobb iaf!

/ M

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Tack alla snälla människor (Pazo, Lådan, Mathew).

Får kika lite på clappen, tack för tipset Mathew.

Verkligen kul att ni tycker det funkar någorlunda i alla fall.

Man är ju trots allt en glad amatör ...

Soundborn: Du har PM 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Tycker detta låter skitfint! Bra jobbat.

Det vore cool med en minimal mix på den här, det är väldigt mycket nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Behåll den raka kaggen, den svängde ju som katten!

Jaha, aldrig blir det bra 😱

Får se hur jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läbbiga ljud! 😱 Sånt här lyssnar jag väldans sällan på, men man kan lungt dansa loss till det! Det låter som att du vet vad du gör, och du gör det bra!

Mitt tips vore att lägga ner mycket tid på mixning på dehär! Mixen är ganska ostabil, och det låter som att du har krämat på med massor med komressorer! Låten är pressad till max! Men det kanske ingår i stilen du gör? jag vet inte. Bra jobbat ialla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Soundborn: Du har PM  🙂

men jag har ju inget internet hemma ännu 🙂

därför får du skicka på en skiva! 😄

Jaha, men om du kan läsa det här borde du ju kunna ladda ner och ta med dig hem, eller? (psst, det finns ju en ny teknisk pryl, jag tror den kallas mp3-spelare, eller nåt, mkt populär bland kidsen 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

sjuuuuuuuukt svängigt!!

Riktigt nice låt, skulle va grymt o höra den ute!

Ett klagomål, du har lite noiseljud här o där, det känns som du skulle behöva eq'a dom lite, för när dom kommer så skär dom igenom totalt, o i hög volym är dom inte mysiga att lyssna på.

Men fettfettfett!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
sjuuuuuuuukt svängigt!!

Riktigt nice låt, skulle va grymt o höra den ute!

Ett klagomål, du har lite noiseljud här o där, det känns som du skulle behöva eq'a dom lite, för när dom kommer så skär dom igenom totalt, o i hög volym är dom inte mysiga att lyssna på.

Men fettfettfett!

Kul att Du gillar!

Och tack för tipset gällande noise-ljuden. Har dock krämat på duktigt i mina lurar,utan att det skär alltför mkt. Kanske får fundera på ett par mer seriösa lurar.

Anonymt och utan finesser, du måste jobba mer med låtarna.

Det är ju det jag försöker 🙂

Konstruktiva förslag som skulle förbättra?

Tack för lyssningen hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...