Jump to content
Annons

Bygga studio i fuktigt rum


praktikanten

Recommended Posts

Hej alla på forumet!

För det första vill jag säga är att jag är ny på forumet och ursäktar om jag skapar en tråd som liknar någon annan.

Nu är det i alla fall så att efter att några år spelat in och producerat hiphop musik i en ungdomsstudio ska jag börja bygga en hemmastudio i ett rum i min källare där det är betongväggar med trätak.

Det jobbiga är att på vintertid blir det rätt fuktigt där och min första fråga är hur farligt är det för en datorn och micken egentligen?

Det är inte så att det blir vatten på golvet och så men det blir rätt immigt på fönstren och det är rätt kallt och fuktigt där.

Jag anatar att det inte funkar men annars känns rummet perfekt i storlek och det är en skön mysig stämmning där och vill verkligen ha min studio där!

Över till min andra fråga gällande studioprylarna!

För tillfället har jag en Generis GC-2 mick, mickpreampen - Tubeultragain mic200 och ett terratec phase x24 fw ljudukort.

Jag skulle behöva ett par aktiva monitorer och jag undrar om någon har ett bra tips på några i prisklass högst 4000:-

t ex är ESI Near 04 något att ha? Dom verkar löjligt små för att de ska se grymmt ut men bakom skalet kanse det finns något helt annat..

Min dator jag har för tillfället är en Pc:

AMD sepron processor

2600+

1.66 GHz

512 mb ram

Behöver jag uppdatera något för att få en bra dator till musikandvändning och i så fall vilket?

Ja ja tack till de som orkar läsa och svara på mina frågor!

mvh/praktikanten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ställ in extra radiatorer så du höjer temperaturen.. Det är nog det ända som hjälper som hjälper om du inte vill göra större ingrepp i väggar och golv i form av isolering och fuktspärr.

Källare är ganska fuktiga i allmänhet (men det var ingen nyhet precis..)

beträffande utrustningen har jag ingen åsikt om nu. Det finns de som kan det bättre.

Hoppas du får det bra i källaren ändå!!

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fukt:

Jag skulle personligen aldrig placera dyra elektronikprodukter i ett fuktigt rum, så jag råder dig att antingen fixa fuktproblemen eller använda ett annat rum.

Monitorer:

Har själv ett par Near 05 som kostar 1800 kr på Thomann. Tycker att de funkar bra när man väl har lärt sig hur de låter. Vet att många kommer att säga emot mig och hävda att man måste upp många tusen i prisklass för att få vettiga monitorer.

Ett bra tips är ju att referenslyssna på sina mixar i många system, t ex hemmastereo, hörlurar o bilstereo.

Datorprestanda:

Din dator kan vara tillräckligt bra. Det beror förstås på din mjukvara. En del program kräver snabbare processor eller mer internminne. Kolla på kraven för de program du tänker köra.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dator: Hänger ju lite på hur tunga program du kommer köra som sagt. Ska du köra tex. reason och bara det med något extra inspelningsprogram så kommer det nog funka finemang. Ska du köra Cubase med massa tunga mjukvaror och så så rekommenderar jag dig nog att snegla på lite fetare dator. Min rekommendation, som räcker väldigt långt och inte heller är så dyr är: minst 1 Gb Ram och minst 3 Ghz Processor. Finns säkert många som säger att detta är mer än nog, men ska du köpa nytt idag är det bara dumt att köpa mindre. Med en sådan konfiguration kommer du väldigt långt och behöver inte bekymmra dig speciellt mycket över prestandan om du inte ska börja jobba med riktigt riktigt tunga projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer:

Har själv ett par Near 05 som kostar 1800 kr på Thomann. Tycker att de funkar bra när man väl har lärt sig hur de låter. Vet att många kommer att säga emot mig och hävda att man måste upp många tusen i prisklass för att få vettiga monitorer.

Ett bra tips är ju att referenslyssna på sina mixar i många system, t ex hemmastereo, hörlurar o bilstereo.

Jo... Det är ju det där sista man faktiskt till viss mån slipper om man har ett par bra monitorer... Men visst, det finns folk som gör grymma mixar i gamla stereoanläggningar, så det handlar nog till minst lika stor del om kunskap som prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergis Jag ska kolla runt lite på radiatorer.

martinm Tror du de monitorerna funkar bättre om man koplar in en sub också? Hört att det var för lite malla i dom men det kanske är skitsnack..

Jag andvänder mig av Cubase SL, FL5, Och wawelab för de som undrar... Det är program jag trivs med och känner mig ganska hemma vid och de har ju funkat bra hitils. Har ju dock inte spelat in hemma en.

Tack för visat intresse fortsätt gärna komma med förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

martinm Tror du de monitorerna funkar bättre om man koplar in en sub också? Hört att det var för lite malla i dom men det kanske är skitsnack..

Har ingen erfarenhet av hur de låter med sub.

Du kanske ska satsa lite mer pengar på ett par monitorer som du gillar istället. Gå in i närmsta butik o testa.

Om du söker på forumet så kommer du att hitta många trådar om monitorer (därmed inte sagt att man blir klokare).

T ex denna:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21997&hl

Lycka till 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då absolut skaffa en avfuktare istället för värmeelement. mellan 2000-3000 pix. Efter det kan du ställa in elektronik utan problem. Torr luft i en lokal gör att det känns genast varmare och mer ombonad. Särskilt stormembransmickar är känsliga för fukt. Metalldelar korroderar lättare i fukt, det inkluderar även lödpunkter på kretskort och dyl.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

tjena!

Angående rummet:

flyttade till hus i höstas och renoverade så källaren som var helt fuktskadad-

Det såg helt förjävligt ut där.

Lite ny puts på väggarna och en 1200:- kronors avfuktare som fick gå på max i en vecka och sen var fukt lukten borta och den råa kylan som fukten bär med sig.

Men jag tror inte det är någon höjdare att ha en afuktare p hela tiden pga att gitarrer och sånt kräver en viss fuktighet, har jag för mig iallafall.

Den afuktaren som jag har kan jag ställa in på antal procent luftfuktighet där ska va i rummet.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....kallt och fuktigt och vinter...Höjer man temperaturen sjunker RF det är den enklaste matematik som finns...En avfuktare nja...Värme, värme och åter värme...Då sänker du RF men behåller samma fuktmängd...Vilket är meningen då man vill slippa att hamna i daggpunkten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Någonting alla verkar ha glömt här är ventilationen. Ingen ventilation = fukt och mögel. Ett par rejäla väggventiler (krävs minst två...en som släpper in luft och en som släpper ut beroende på åt vilket håll det blåser), och ett par radiatorer...en radiator under varje ventil m a o... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Bygga studio i fuktigt rum

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...