Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla pÄ forumet!

För det första vill jag sÀga Àr att jag Àr ny pÄ forumet och ursÀktar om jag skapar en trÄd som liknar nÄgon annan.

Nu Àr det i alla fall sÄ att efter att nÄgra Är spelat in och producerat hiphop musik i en ungdomsstudio ska jag börja bygga en hemmastudio i ett rum i min kÀllare dÀr det Àr betongvÀggar med trÀtak.

Det jobbiga Àr att pÄ vintertid blir det rÀtt fuktigt dÀr och min första frÄga Àr hur farligt Àr det för en datorn och micken egentligen?

Det Àr inte sÄ att det blir vatten pÄ golvet och sÄ men det blir rÀtt immigt pÄ fönstren och det Àr rÀtt kallt och fuktigt dÀr.

Jag anatar att det inte funkar men annars kÀnns rummet perfekt i storlek och det Àr en skön mysig stÀmmning dÀr och vill verkligen ha min studio dÀr!

Över till min andra frĂ„ga gĂ€llande studioprylarna!

För tillfÀllet har jag en Generis GC-2 mick, mickpreampen - Tubeultragain mic200 och ett terratec phase x24 fw ljudukort.

Jag skulle behöva ett par aktiva monitorer och jag undrar om nÄgon har ett bra tips pÄ nÄgra i prisklass högst 4000:-

t ex Àr ESI Near 04 nÄgot att ha? Dom verkar löjligt smÄ för att de ska se grymmt ut men bakom skalet kanse det finns nÄgot helt annat..

Min dator jag har för tillfÀllet Àr en Pc:

AMD sepron processor

2600+

1.66 GHz

512 mb ram

Behöver jag uppdatera nÄgot för att fÄ en bra dator till musikandvÀndning och i sÄ fall vilket?

Ja ja tack till de som orkar lÀsa och svara pÄ mina frÄgor!

mvh/praktikanten

Annons
Postat (redigerat)

StÀll in extra radiatorer sÄ du höjer temperaturen.. Det Àr nog det Ànda som hjÀlper som hjÀlper om du inte vill göra större ingrepp i vÀggar och golv i form av isolering och fuktspÀrr.

KÀllare Àr ganska fuktiga i allmÀnhet (men det var ingen nyhet precis..)

betrÀffande utrustningen har jag ingen Äsikt om nu. Det finns de som kan det bÀttre.

Hoppas du fÄr det bra i kÀllaren ÀndÄ!!

Redigerat av bergis
Postat

Fukt:

Jag skulle personligen aldrig placera dyra elektronikprodukter i ett fuktigt rum, sÄ jag rÄder dig att antingen fixa fuktproblemen eller anvÀnda ett annat rum.

Monitorer:

Har sjÀlv ett par Near 05 som kostar 1800 kr pÄ Thomann. Tycker att de funkar bra nÀr man vÀl har lÀrt sig hur de lÄter. Vet att mÄnga kommer att sÀga emot mig och hÀvda att man mÄste upp mÄnga tusen i prisklass för att fÄ vettiga monitorer.

Ett bra tips Àr ju att referenslyssna pÄ sina mixar i mÄnga system, t ex hemmastereo, hörlurar o bilstereo.

Datorprestanda:

Din dator kan vara tillrÀckligt bra. Det beror förstÄs pÄ din mjukvara. En del program krÀver snabbare processor eller mer internminne. Kolla pÄ kraven för de program du tÀnker köra.

😉

Postat

Dator: HÀnger ju lite pÄ hur tunga program du kommer köra som sagt. Ska du köra tex. reason och bara det med nÄgot extra inspelningsprogram sÄ kommer det nog funka finemang. Ska du köra Cubase med massa tunga mjukvaror och sÄ sÄ rekommenderar jag dig nog att snegla pÄ lite fetare dator. Min rekommendation, som rÀcker vÀldigt lÄngt och inte heller Àr sÄ dyr Àr: minst 1 Gb Ram och minst 3 Ghz Processor. Finns sÀkert mÄnga som sÀger att detta Àr mer Àn nog, men ska du köpa nytt idag Àr det bara dumt att köpa mindre. Med en sÄdan konfiguration kommer du vÀldigt lÄngt och behöver inte bekymmra dig speciellt mycket över prestandan om du inte ska börja jobba med riktigt riktigt tunga projekt.

Postat
Monitorer:

Har sjÀlv ett par Near 05 som kostar 1800 kr pÄ Thomann. Tycker att de funkar bra nÀr man vÀl har lÀrt sig hur de lÄter. Vet att mÄnga kommer att sÀga emot mig och hÀvda att man mÄste upp mÄnga tusen i prisklass för att fÄ vettiga monitorer.

Ett bra tips Àr ju att referenslyssna pÄ sina mixar i mÄnga system, t ex hemmastereo, hörlurar o bilstereo.

Jo... Det Àr ju det dÀr sista man faktiskt till viss mÄn slipper om man har ett par bra monitorer... Men visst, det finns folk som gör grymma mixar i gamla stereoanlÀggningar, sÄ det handlar nog till minst lika stor del om kunskap som prylar.

Postat

Bergis Jag ska kolla runt lite pÄ radiatorer.

martinm Tror du de monitorerna funkar bÀttre om man koplar in en sub ocksÄ? Hört att det var för lite malla i dom men det kanske Àr skitsnack..

Jag andvÀnder mig av Cubase SL, FL5, Och wawelab för de som undrar... Det Àr program jag trivs med och kÀnner mig ganska hemma vid och de har ju funkat bra hitils. Har ju dock inte spelat in hemma en.

Tack för visat intresse fortsÀtt gÀrna komma med förslag!

Postat
martinm Tror du de monitorerna funkar bÀttre om man koplar in en sub ocksÄ? Hört att det var för lite malla i dom men det kanske Àr skitsnack..

Har ingen erfarenhet av hur de lÄter med sub.

Du kanske ska satsa lite mer pengar pÄ ett par monitorer som du gillar istÀllet. GÄ in i nÀrmsta butik o testa.

Om du söker pÄ forumet sÄ kommer du att hitta mÄnga trÄdar om monitorer (dÀrmed inte sagt att man blir klokare).

T ex denna:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21997&hl

Lycka till đŸ˜Č

Postat

Jag ska söka runt lite har dock ingen bra inkomst sÄ det lutar nÄgra av de billigare varianterna om man kan sÀga sÄ...

Postat (redigerat)

Jag skulle dÄ absolut skaffa en avfuktare istÀllet för vÀrmeelement. mellan 2000-3000 pix. Efter det kan du stÀlla in elektronik utan problem. Torr luft i en lokal gör att det kÀnns genast varmare och mer ombonad. SÀrskilt stormembransmickar Àr kÀnsliga för fukt. Metalldelar korroderar lÀttare i fukt, det inkluderar Àven lödpunkter pÄ kretskort och dyl.

Redigerat av Kill All Autotuner
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

tjena!

AngÄende rummet:

flyttade till hus i höstas och renoverade sÄ kÀllaren som var helt fuktskadad-

Det sÄg helt förjÀvligt ut dÀr.

Lite ny puts pÄ vÀggarna och en 1200:- kronors avfuktare som fick gÄ pÄ max i en vecka och sen var fukt lukten borta och den rÄa kylan som fukten bÀr med sig.

Men jag tror inte det Àr nÄgon höjdare att ha en afuktare p hela tiden pga att gitarrer och sÄnt krÀver en viss fuktighet, har jag för mig iallafall.

Den afuktaren som jag har kan jag stÀlla in pÄ antal procent luftfuktighet dÀr ska va i rummet.

/Daniel

Postat

hmm....kallt och fuktigt och vinter...Höjer man temperaturen sjunker RF det Àr den enklaste matematik som finns...En avfuktare nja...VÀrme, vÀrme och Äter vÀrme...DÄ sÀnker du RF men behÄller samma fuktmÀngd...Vilket Àr meningen dÄ man vill slippa att hamna i daggpunkten....

Postat

NÄgonting alla verkar ha glömt hÀr Àr ventilationen. Ingen ventilation = fukt och mögel. Ett par rejÀla vÀggventiler (krÀvs minst tvÄ...en som slÀpper in luft och en som slÀpper ut beroende pÄ Ät vilket hÄll det blÄser), och ett par radiatorer...en radiator under varje ventil m a o... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.