Jump to content
Annons

Intonera Bas


billeo (oregistrerad)

Recommended Posts

billeo (oregistrerad)

har precis köpt en ny elbas. Mycket trevlig sådan, men nu så verkar det som att den är ganska illa intonerad och jag har aldrig gett mig på att fixa sånt innan. Men nu så, tänkte jag. Grejen är strängarna är en halvton högre på 12:e bandet på de flesta strängarna. Ska säga även att halsen är spikrak och strängarna nya...eller de känns och ser nya ut - de satt på när jag fick den.

När jag skruvar för att sträcka ut strängarna så händer det ingenting! Man ser ju inte att strängen åker tillbaka eller att klaffen hänger med, bara skruven! 😳 Eller ska det vara så? Det blir heller inga större förändringar på 12:e bandet.

tacksam för svar!!

Redigerat av billeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du precis köpt den så kanske ett besök i affärn där du köpte den kan vara på sin plats?

När man köper ett instrument så tycker jag att man kan kräva att det ska vara intonerat 😳

Edit: fan jag kan inte stava...

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

du måste ha en stämmapparat för att intornera.

först stämmer du tex. E strängen, så kollar du om det stämmer även när du trycker ner 12:e bandet som är mitt imellan stallet och halsen, beronde på om du liggger över eller under på stämmaparaten så flyttar du stallet lite och stämmer igen.

var länge sedan jag intornerade men jag tror att om stämmaparaten visar att du ska spänna strängen så är det för långt och stallet ska närmare halsen annars tvärt om.

hoppas du förstår. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

billeo (oregistrerad)

tack för svaren, men jag vet hur jag intonerar osv. men grejen är ju att det inte händer någonting när jag skruvar! det sker liksom ingen förändring och jag har nästan skruvat så långt det går

Link to comment
Dela på andra sajter

JAM kör basrace nu och justerar och servar basar fram till den 25:e gratis, tänkte åka dit med mina två. Det spelar ingen roll var man köpt basen, skall man ha nya strängar måste man ju tyvärr betala. 😆 Säkerligen vill dom försöka pracka på en något dyrt samridigt men det är ju frivilligt. ( hoppas jag 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

billeo (oregistrerad)

kanon! tack för alla svar!!

Jag satt och pillade lite i i går kväll och lyckades få till det ganska bra. Det är bara D-strängen som jag inte får att stämma så väl. Tänkte dock kila ner till Jam imorgon bitti och låta dom se över den!

Tog nog i lite när jag sa att det var en "mycket trevlig bas". Det är en trevlig bas men inte i den bemärkelsen att det är en dyr bas. Det är en Fender J kopia för 980:- 🙂 ...därav strulet kanske :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...