frans m (oregistrerad) Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 Hej, skulle behöva lite tips om nån orkar. Jag har fått ett litet uppdrag att mastra en inläsning av repliker till ett konstverk. nu rör ju inyte detta direkt musik men jag hoppas ni har överseende med detta. Jag vill försöka få bort så mycket av de basiga "puffljuden" som möjligt. har nån några tips på detta? Är vanlig eq det bästa? Finns det nåt annat man bör tänka på när man mastrar röst/prat kanske? Tack på förhand!
Florian le Sage Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 har speakern suttit för nära micken och det är mkt basljud o puffar osv så är det bara att equalisera bort-komprimera inte för hårt heller då det förmodligen ligger bakgrundsbrus/miljöbrus,speciellt om s/n-förhållandet är taskigt,dvs ljudsvagt inspelat- då får du en massa pump med brus...
Itzhak Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 att få bort puffljud och lite ojämn basåtergivning gör du med en multibandskompressor, så att du kan komprimera valda lägre frekvenser. om du bara eq-ar så blir det lätt tunt på andra ställen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.