Jump to content
Annons

Recommended Posts

kasman (oregistrerad)
Postat

Lite info först.

Vi har spelat in en låt i sonar 3 den ligger nu på 18spår, några st compressorer en bunt eq, en eller 2st multibandscompressor.

2st subgrupper till 4 gitarrer 2st i varje

en subgrupp till trummor

gitarrernas subgrupper tappas av till en annan subgrupp med reverb för att gå lite rymd på dom

virvel tappas av till samma reverbkanal som gitarrer för att få dom i samma rum...

och så vidare....

När jag mixar ner det till en stereofil så låter det helt annorlunda än i sonar

hur kan det bli så?. Vad kan man göra åt det.

gitarrerna blir jättehöga

ska jag kanske mixa ner lite spår så det blir mindre i projektet eller finns det någon frysfunktion som i cubase som kan rätta till det.

?

har legat vaken sedan 5 i morse och grubblat på detta, låten måste bli klar idag..

Annons
Postat

Har du kollat att alla spår skickas till en master kanal och att master kanalen är den enda som går till ljudkortet? Även subgrupperna med reverb.

Postat

Kolla så det BARA är masterbussen som bouncas/exporteras, det går att blanda fler bussar till samma stereofil, och då blir det åt h-e.

Bounca/exportera i realtid, dvs bocka AV "fast bounce" ...

Ja det var mina två tips. Skriv igen om det inte löser sig.

/Bengan

Postat

Varför då? Har alltid kört med fast bounce utan att överhuvudtaget reflektera över det (fast iofs är det väl först efter min senaste uppgradering som jag har haft valmöjligheten). Påverkar det ljudkvaliteten på nåt sätt alltså?

Postat

Varför då? Har alltid kört med fast bounce utan att överhuvudtaget reflektera över det (fast iofs är det väl först efter min senaste uppgradering som jag har haft valmöjligheten). Påverkar det ljudkvaliteten på nåt sätt alltså?

Det brukar funka jättebra att "snabb-bounca", men en del vst-er och effekter blir helt tok om man inte kör dom i realtid. Ett exempel som bara funkar i realtid är BFD (åtminstone här, kanske ska tilläggas).

...och efterssom kasman nu hade ett "konstigt" problem, kan det ju vara värt ett försök. Eliminera en möjlig felkälla sas 😏

kasman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

det är löst.

Det var en gitarr subgrupp som gick till en reverbkanal jag hade valt bort att den inte ska gå till reverbkanalen men glömt att bocka bort post.

det lät som det skulle i sonar med inte när man mixade ner det. konstigt 😏

Förövrigt lät det för djävligt med alla reverbkanaler, man ska vara försiktig med det. Lagom är bäst

Redigerat av kasman
Postat

Det brukar funka jättebra att "snabb-bounca", men en del vst-er och effekter blir helt tok om man inte kör dom i realtid. Ett exempel som bara funkar i realtid är BFD (åtminstone här, kanske ska tilläggas).

...och efterssom kasman nu hade ett "konstigt" problem, kan det ju vara värt ett försök. Eliminera en möjlig felkälla sas 😏

Ok, då förstår jag.

Märker man inget fel, så är det alltså bara att köra på... 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.