Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Detta har jag grubblat på en stund på förekommen anledning.

Om man har ett windowsprogram installerat, men saknar installations-CDn, kan man göra en "bakvänd installation" och skapa en installations-CD utifrån programmet som är installerat?

Det gäller mitt Reason Adapted, som jag lämnade tillbaka CD-n av när jag bytte in mitt ljudkort. Långhistoriakort: Jag var alltså beredd att avinstallera det, men efter en kort mejlväxling med Propellerpojkarna så tyckte dom att jag väl kunde ha kvar programmet, trots att jag gjort mig av med det bundlade ljudkortet.

tjong

Bengan

Annons
Postat

tror det blir svårt, eftersom progarmet läggerin registernyklar osv.. Ett instalerat program kommer aldrig att funka utan att du har inatalltionsfilen

Postat

Mitt kunnande om MS Windows är inte så stort så jag tror bara men...

Kan man/du inte ta reda på vilka registernycklar som hänger ihop med programmet exportera dem till en fil. Sen göra en skiva med de filer och filstrukturer som programmet har lagt ut på din nuvarande installation - plus registernyckefilen.

Sen manuellt eller genom script lägga över skivans innehåll där det skall ligga samt köra registernyckelfilen.

Om nu inte det är mer som sker under installationen som inte är så uppenbart.

---

Tacka vet jag lunix där hade en sådan här sak varit en smal sak. Oftast.

Postat

Det hela beror på hur väluppfostrat programmet är. Ju mer det ynglar av sig i Windows-kataloger och andra mindre önskvärda vrår desto bökigare blir det...

När jag befinner mig i ditt läge brukar jag tillämpa en slags trial-and-error-metod. Jag tar helt sonika och dumpar programmets egen katalog till adekvat lagringsmedia och för därpå in det på en helt annan dator.

Då jag sedan försöker starta programmet kommer det att bekänna färg. Icke rumsrena skapelser kommer nu att klaga på att de saknar diverse DräLL-filer (naturligtvis bara en i taget, men men). Man tar då och kopierar över dessa saknade filer tills programmet inte gnäller längre.

När allt funkar på den andra datorn så, bingo, förhoppningsvis har du allt som behövs nu.

Registret är överskattat, men skulle skon verka klämma där rekommenderar jag en medelst regedit lätt omfattande sökning däri efter programmets namn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.