Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt hemma och spelade lite på "she's like the wind" med Patrick Swayze....

När jag spelar in den blir det ju fint att editera i sequensern men i mitten på låten blir det en 5/4:a takt och då blir det ju fel att börja på "ettan" resten av låten.

Frågan är alltså:

Kan man ändra taktarten på olika ställen i sequensern?

Annons
Postat

Kort svar: Nej, Reasons sequencer är minimal och klarar inte taktartsbyten under låtens gång.

Då måste du använda en annan sequencer och använda Rewire till Reason.

Eller så tittar du åt ett annat håll och glömmer bort att "ettan" kommer en fjärdedel i varje sequencertakt efter din 5/4:as slut. 😆

Postat

Jag kan inte glömma ettan... förlåt

Finns det gratissequenserernar (eller vad det heter i plural..) man kan ha då?

För resten verkar du grym Linus 😆

Postat (redigerat)

Vet inte om jag har fattat allt rätt nu, men borde det inte gå att spara låten som 2 filer, sen på en av dom ändrar du taktart, och på den andra har du vanligt. Sen när du är klar, så kopierar du över innehållet i 5\4-låten in i 4\4(?)-låten.

Borde inte detta gå, tro?

Jag hoppas att jag inte är otydlig. 😆

Redigerat av Danabacken
Postat

Nej det går nog inte...

I just detta fallet är det bara en takt 5/4. Man vill ju kunna spela in alla stråkar och trummor och sånt i en följd.

Men tack ändå.

Postat

Gratissequencers med Rewire är få. 😆

Det finns sequencerpaket som är relativt billiga jämfört med vad de klarar av. Cubase SE3 eller Cakewalk Home Studio kostar runt 1300 kronor.

Postat

Men om du skippar reasons klick och gör ett eget clicktrack där du har med din 5takt liksom. Eller är det meckigt o redigera i reason när saker och ting inte börjar på var 4:e slag?

Postat
  VacUm sa:
Men om du skippar reasons klick och gör ett eget clicktrack där du har med din 5takt liksom. Eller är det meckigt o redigera i reason när saker och ting inte börjar på var 4:e slag?

precis! 😉

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Spela in i 4/4-takt. När du kommer till partiet med 5/4-takt stoppar du hela låten, byter till detta och fortsätter som vanligt från den punkten.

Redigerat av Pluffo
Postat

Men jag ska bara ha några takter 5/4 och sedan tillbaks till 4/4.

Min fråga är ju om det går att spela det så....

Postat

tjena

jag kör själv med reason och ärligt talat så tycker jag att det är svårt att byta takten i Reason. Så om nån vet så är det bara att svara på det.

MVH Anders

Postat

Jag skrev i trådens andra inlägg att du inte kan byta taktart under låtens gång.

Men om du vill ha hela låten i 5/4, 6/8 osv. då ändrar takt under Signature, till vänster om Play/Stop i transportpanelen.

keyeditor.jpg

Postat

Varför byta när man kan komplettera två program med olika användningsområden? 😕

Kör Rewire till Cubase eller Sonar eller nåt...

Postat

Mitt ljudkort verkar inte fungera med Cubase. Det bara släpar och håller på. När jag ominstallerat min PC ska jag testa igen.

Tack så länge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.