Jump to content
Annons

Rädda misslyckad DAT-inspelning

Recommended Posts

ThomasS (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det började i förrgår kväll. Jag fick den fantastiska idén att inte bara filma min systers musikal, jag skulle spela in den med bra ljud också. Jag ringde min gamla musiklärare från högstadiet som gärna lånade ut en DAT-bandare, en mixer och ett par micar. Jag lyckades dessutom få tag på ett oanvänt paket DAT-band av en polare.

Igår innan föreställningen monterade jag upp allting och spelade sedan in hela musikalen. Allt verkade vara fint. När jag spolade tillbaka bandet till början tror jag att det lät bra men kan ha fel då det var rätt så livat när publiken gick ut.

När jag kom hem för att lyssna på resultatet upptäckte jag någonting fasansfullt. Ljudet hackar och knäpper med jämna mellanrum (ca halv sekund) och min gamla musiklärare konstaterade snabbt att det beror på att bandet var DATA-formaterat.

Därför vänder jag mig till er med frågan: Går det att rädda inspelningen? Ljudet blev riktigt bra mellan felen.

/Thomas Svedin

Redigerat av ThomasS
Annons
Postat

Jag tror problemet ligger i dat-bandspelaren och/eller banden, inte formatet.

Tonhuvudet i en DAT-bandspelare är känsligt för avlagringar. Vissa typer av magnetband är kladdigare än andra (lämnar fler rester kvar på tonhuvudena). Det är egentligen bara en tidsfråga till dess att ytonhuvudet är i princip obrukbart på grund av all skit som fastnat på det.

Olika typer av magnetband klarar också tidens tand olika bra. Jag kan tänka mig att riktigt billiga DAT-kassetter (om det nu var det du använde) åldras riktigt snabbt.

Till skillnad från tonhuvuden på analoga bandare så finns det inget enkelt sätt att rengöra dem på en digital bandare. Inte heller rädda en inspelning som hackar på grund av dålig kvalite på tjep och/eller tonhuvudets dåliga skick.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.