Jump to content
Annons

Goddag och en enkel fråga!


prinsviktor

Recommended Posts

Tjenna!

Mitt namn är Viktor och jag är ny här. Spelar jättekass gitarr och munspel och plutar med detta ner en massa extremt sentimentala och sorgeliga låtar.

Jag har dock en liten introduktionsfråga. Jag sitter på en gammal Dell Dimension. Inom något halvår vill jag kunna jobba semi-proffesionellt med digital inspelning. Cubase har jag redan (nästan). Vad krävs i hårdvara? Ny dator enbart för musiken? (Någon sa att de upptar så mycket minne). Vad behöver jag för mikrofoner för gitarr/sång? Detta har kanske tagits upp tidigare, har tittar runt lite.

Är tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen!

Vad gäller datorn så kan det fungera, det framgår inte riktigt vad just din dator

har för komponenter. Relativt ny processor + bra med arbetsminne kan väl vara att föredra.

Vad gäller lagringsutrymme så kan man behöva precis hur mycket som helst, eller hur lite som helst.

Vet man med sig att man vill ha något stort samplingspaket så bör man ju dimensionera hårddisk därefter.

Sedan tar ju spåren man spelar in lite plats också. 😕

Ett speciellt ljudkort för just musikskapande är nog en bra idé.

Dessa finns i varianter (som är bra) från tusingen upp till hur många tusenlappar som helst i princip.

Vad gäller mikrofon så är nog ett populärt tips Studio Projects B1, och preamp av

samma märke, VTB-1. Frågan om mikrofoner är något forummedlemmen Claes kan (och troligen kommer) hjälpa dig med.

Edit: Det finns hur många trådar som helst om mikrofoner, sök och du kommer

hitta en hel del att läsa om.

:rolleyes:

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

För inspelning och grundläggande mixning krävs det ganska lite dator. Men över 1500 mhz och 512 mb ram är bra minimun krav.

Om du mestadels ska lägga akustisk gitarr & sång/munspel så borde en kondesatormikrofon passa dig som handsken. Alternativt köpa en kondesator, och en munspelsmick (om mycket byggde på munspelet). Har aldrig spelat in munspel så jag har ingen erfarenhet av det.

Men det borde gå att lägga det så rent som möjligt i en kondesatormick. Och sedan skita ner det och få det att låta lite gammal munspelsmick i datorn.

Så knalla och köp en VTB1 och en B1:a :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt namn är Viktor och jag är ny här.
*visar runt*

Ja, så här bor vi...

Kom in och slå dig ner! 😆

Känn dig som hemma. Men inga fötter på soffbordet. 😕

Jag sitter på en gammal Dell Dimension. Inom något halvår vill jag kunna jobba semi-proffesionellt med digital inspelning.
Vilken prestanda har din gamla Dell då?

Vilken processor? Hur mycket RAM? Vilket ljudkort? Hårddiskar?

Cubase har jag redan (nästan).
Nästan? :rolleyes:
Vad krävs i hårdvara? Ny dator enbart för musiken? (Någon sa att de upptar så mycket minne).
Ja, det är inte säkert att du behöver en helt ny dator. Det beror som sagt på hur snabb din dator är idag. Och framförallt, hur ny är versionen av Cubase som du tänker använda? Hur många spår behöver du spela in? Bara gitarr och sång? Tänkte du lägga resten av instrumenten med pluggar i datorn?
Vad behöver jag för mikrofoner för gitarr/sång? Detta har kanske tagits upp tidigare, har tittar runt lite.
Ja, det verkar som om alla ska ställa mikrofonfrågor. 😱

Lyssna på Claes miktest, så kan du lyssna dig fram till en mikrofontyp du gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Datorn är 2,4 ghertz processor, 512 ddr. Den är ganska belastad men sånt går ju att rensa ur. Men jag tänkte alltså lägga på någon (digital) stråk, trumma eller så i bakgrunden men alltså väldigt få spår sammanlagt.

Det är så många trådar så de e svårt att få någor överblick så här kommern en till myckt basic: Det är alltså så att mikrofonen pluggas direkt till ljudkortet?

Jäkligt trevligt forum det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Det är alltså så att mikrofonen pluggas direkt till ljudkortet?

Eller via en preamp.

Själv har jag en billig (typ 700:-) sån här:

MIC100_l.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad e en preamp? Någon slags magisk dosa som förbättra ljudet ller?

En mikrofonförstärkare. De mikingångar som sitter på billiga ljudkort har dåliga mikrofonförstärkare.

Jag skulle rekommendera ett paketinköp med detta.

Mikrofon: Studio Projects B1

Mikpreamp: Studio Projects VTB-1

Ljudkort: E-MU 404

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Eller via en preamp.

Vad e en preamp? Någon slags magisk dosa som förbättra ljudet ller?

preamp = för-förstärkare

Den förstärker ljudet från mikrofonen.

Om din mik kräver fantommatning, så kan i alla fall preampen ovan fixa sån fantommatning

EDIT: Äh, Linus hann före som vanligt

Redigerat av starboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, häftigt.

En fråga till.. Just nu sitter jag på två små (sitter och sitter..) harman/kardom högtalare. Jag antar att jag måste uppgradera dessa för att få ut något slags bra ljud. Vad rekommenderas? Jag är ingen audiofil på något sätt så det "perfekta" ljudet är jag inte maniskt ute efter utan fokuserar mer på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man Kardon så harman Kardon. Det är väl ett bra märke. Och datorn räcker för att komma igång iallafall. Som du märker är inställningen; Satsa pengarna på öl! 😆

Välkommen btw! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en till fantastisk fråga:

Ska jag spela in gitarr och sång, behöver jag inte två mikrofoner då? Eller ska de spelas in seperat?

Tjena tjena! 😕

Ska du spela in båda grejerna samtidigt i samma tagning så måste du ha minst två. Men det bästa är väl nästan att spela in en grej åt gången

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta upp med att spela in gitarren, antingen via micen eller linad in i ljudkortet via pre-ampen (som du måste köpa 😕 ). Efter det så väljer du ett nytt spår och sjunger in på det!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in båda grejerna samtidigt i samma tagning så måste du ha minst två. Men det bästa är väl nästan att spela in en grej åt gången

Jag har aldrig gjort det innan. Är det inte lite klurigt att spela in de seperat? Jag menar man brukar ju faktiskt sitta och spela till sången och hela tiden anpassa "spelandet" efter det. Eller är det något man tränar upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du ju börja med en slaskinspelning av både sång och gitarr via en mic.

Sedan spelar du in gitarren med slasken som referens i lurar.

Sedan sången. När det blivit bra slänger du slasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejs och välkommen... Öl finns i kylen... Än så länge...

Nejdu... jag tog dom sju sista...

Jaja, välkommen prinsviktor. Är det du som är tronarvinge till ViktorDenStore måhända? 😄

EDIT: STvafle

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

  Haha.. vilken fuling du är som via medlemspressen lyckas få alla forum-rävar att svara på nybörjarfrågor tongue.gif . Inte alla som har sådan tur.

Varför heter det förresten studio-monitorer, det är ju vanliga högtalare? Vad e skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

   Haha.. vilken fuling du är som via medlemspressen lyckas få alla forum-rävar att svara på nybörjarfrågor tongue.gif . Inte alla som har sådan tur.

Varför heter det förresten studio-monitorer, det är ju vanliga högtalare? Vad e skillnaden?

Ja du... som i bevaka kanske?

Med högtalare lyssnar man... med monitorer observerar man ljudet? 😆

Sen (är det väl tänkt) att studio-monitorer skall vara så ärliga som bara är

möjligt, låter det skit så är det skit.

I ett par vanliga datorhögtalare vill tillverkarna att t.o.m en påse med grus i CD-

spelaren skall låta bra.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen, har en dell dimension 4600, som funkar bra, men jag har uppgraderat till 2 hårddiskar och 1gb ramminne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...