Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Ni som har koll på det här forument såg kanske att jag hamnade på helt fel ställe förut men nu tror jag att jag hittat rätt.

Jag jobbar på en gymnasieskola och sitter just nu och letar efter en lämplig mikrofon till ett Webbradioprojekt och vill gärna ha bra tips. Just nu har vi följande mickar på skolan: ADK-A51 och ADK-GR8 (bandmikrofon) som vi kör genom Behringer Tube Ultragain preamps och de låter klart bra för sång och instrumentmickning.

Nu gäller det ju tal och då kanske andra mikrofoner utmärker sig. Jag är ute efter lite högre kvalitet än vad vi har nu och har själv lite för dåligt med referenser för tal och radio.

/Östgöten

Annons
Postat (redigerat)

De mikrofoner ni har på skolan idag är två stycke BRA budgetmickar, låter helt okej även för tal. Tycker du att ljudet saknar fyllighet och karaktär just på tal, kan du testa det som hansjohnny i det tidigare inlägg nämnde.

Jag rekommenderar att ni satsar på en vassare preamp, antingen en vanlig transistor eller en rörförstärkare. Rör ger generellt en ganska varm och fyllig färgning på ljudet (främst i de lägre registret) Focusrite gör bra preamps i mellanprisklassen som garanterat skulle ge lite mer lyster och färg åt talet med tex. ADK-A51.

Det andra alternativet ni kan prova är att satsa på en rörmic (tex. GA project TC-1 1995kr på musikbörsen) med ställbara karaktärer. Där man då för det mesta använder sig av en åtta-kopplad mikrofon (oftast en av nio ställbara karaktärer på en rörmic). En åtta-kopplad karaktär lämpar sig vid intervjusammanhang mellan två personer där mikrofonen placeras mellan de två parterna i näshöjd.

Exempel på preamps:

- DI Summit Audio 2BA221

- STUDIO PROJECTS VTB1

- Focusrite TrackMaster Pro

- Focusrite TTPro

- Focusrite VoiceMaster

- TLA 2FAT

Exempel på mikrofoner:

- Neumann TLM 103

- Studio Project B3

- GA Projects TC-1 (rör)

- Studio Project T3 (rör)

Redigerat av Pingpong
Postat

Som de andra har sagt, mickarna är hyffsat okej och kan fungera lika bra till radio.

Köp hellre en channel strip (micpreamp, eq och kompressor), för att ratta till ett "fylligare röstljud".

Mindprint EnVoice MKII kan kanske vara något för er? Användbar både i musik- och radioväg.

Postat

Hej,

Tack för bra tips Hansjohnny, Pingpong och Linus!

När det gäller röstkaraktärerna ska vi nog kunna ratta oss fram. Vi kommer inte att sända live till att börja med. Vi har T-Raks 24 och där finns ju en del att leka med för att få materialet att låta radio.

Jag tittade även runt lite på Musikbörsen, 4-Sound och Jam och en mick förutom era förslag som verkade bra var RØDE NT2-A för 3595:- på JAM.

Jag får se hur vi gör. Annan mick eller preamp/channel strip, det är frågan?

Ha de gott

/Östgöten

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag tittade även runt lite på Musikbörsen, 4-Sound och Jam och en mick förutom era förslag som verkade bra var RØDE NT2-A för 3595:- på JAM.

Jag får se hur vi gör. Annan mick eller preamp/channel strip, det är frågan?

Där hade jag hellre lagt pengarna på ett preamp. Du kommer få mer hörbar skillnad för dom pengarna.

Redigerat av AndersL

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.