Jump to content
Annons

Elgurra för studio


billy

Recommended Posts

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Tycker absolut du ska satsa på en humbucker-gitarr.. Åtminstone med en humbucker i stallet.

Singlecoil brummar och lever om mycket mer. Inte så kul när man sitter hemma framför datorn och ska spela in...

Annars vet jag inte om jag skulle rekommendera ett speciellt märke, varför inte gå på stan och testa varenda elgura du kommer åt?

Det är mycket viktigare att du känner att gitarren är skön för dig att spela på. De flesta gitarrer i den här prisklassen har ändå halvbra mickar som brukar låta hyfsade till alla möjliga musikstilar...

Så köp en gitarr som du trivs med att spela på i 1:a hand, mickarna brukar man ändå byta sedan om man vill ha något speciellt sound.

Givetvis ska jag följa ditt råd, och vandra till min musikaffär i Umeå, men tänkte ändå att det kan vara bra att få råd här innan någon musikaffär försöker prångla på mig något jag inte själv har en aning om vad det är?? 😮

Ja, det är ju rätt.

Men jag ville bara poängtera det viktiga med att skaffa en gura som man själv trivs med.

Jag har själv nån gång förr(när man var ung & dum) köpt en gura som kanske inte var den skönaste att lira på men var snygg och kanske av ett speciellt märke...

Det dröjer inte länge innan man vill byta den.. :rolleyes:

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det pop eller rock utan tung dist eller kanske till och med mestadels rent ljud skulle jag definitivt prova en strata med bara single coils. Jag gillar att ha det lite sprödare spretigare ljudet ur stallmicken när jag spelar sån musik än man får med humbuckers - men det är en smaksak. Visst brummar single coils lite mer men det finns ju tysta varianter man kan byta till om man tycker man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju lite på vilken inriktning du har, men en telecaster är enligt mig snyggare än strata, har också singlecoils (finns en del med en humbucker och en singlecoil också) och är kanske bättre till indie-stuk.

Köper du en variax får du ju mer för pengarna. Då kan du både ha les paul och strata, tele och akusisk, till och med banjo.

Som någon smart sa, "Stratamodellen kanske inte låter precis lika bra som min amerikanska fenderstrata, men den låter mer strata än min tele".

Den billigaste (har samma ljudenhet som dom dyrare, men lite fulare finish) kostar 5500 på musikbörsen.

Enda nackdelen är att du måste ha batterier eller strömsladd, men om du inte behöver vara portabel så är det ju lungt. Den brusar ingenting heller, så om du har en vanlig skärm så klarar du dig ändå.

Där beror det dock lite på hur högt man värdesätter spelbarhet.

Själv tycker jag den billigaste Variaxen är skräp att spela på men det är ju en fullt personlig åsikt. Det är bara mångsidigheten med den billigaste variaxen som tilltalar mig. Ska man spela mycket gura är det iaf inte Variax jag skulle köpa.

Självklart.

Dom billiga variaxarna är inget som man ska spela snabba solon på, men om man bara ska lägga lite lätta rhytm-gitarrer duger den utmärkt.

Man kan ju om man har lust bygga in den i en strata, då får man det bästa av båda världarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken gitarr du ska ha beror på vilket sound du är ute efter. Ljust, spretigt, sprött, kanske rent av tunt? Eller ska det vara varmt och mjukare? Du nämner pop, och då tänker jag i första hand på en otroligt cool rickenbackerkopia som några kompisar har i studion, som inte kostat många kronor. Jag skulle snarare säga tele än strata, om man ska tala om lättillgängliga gitarrer, men det är en smaksak. Provade en SX tele på Jam igår, och blev positivt överraskad av en gitarr för ynka 1700kr.

Jag är annars en Gibsonkille, huvudgitarrerna är en Les Paul Standard och en SG standard från tidigt 70-tal, båda för övrigt köpta begagnade för 7000 resp. 4500(!). SG:n har fått en mik bytt, och jag väntar ivrigt på den andra (beställd från USA), båda de nya mikarna är Dimarzio Virtual PAF, lågoutputhumbuckers som låter väldigt bra splittade. När det gäller flexibilitet så är det svårt att slå en gitarr med två humbuckers och coil cutting (eftersom en humbucker består av två single coil mikar, kan man bara kortsluta den ena med en switch, så blir den en single coil). Förutom mikarna så spelar träet i gitarren stor roll, mina två Gibson låter exempelvis väldigt olika, beroende på träet. Lyssna exempelvis på en gitarr i mahogny med lönntopp (les paul) och en ren mahognygitarr som SG:n, SG:n är ljusare i klangen. Tittar du på Fendergitarrer, så prova med både rosewood- och lönngreppbräda, det blir lite mer bett med lönnhals. Personligen gillar jag inte gitarrer med svaj, det blir bökigare att stämma dem, och de kan ofta lätt svajas ur stämningen. Du kan ju kolla begagnatannonserna på gitarristforumet GMF när du vet vilken typ av gitarr du vill ha.

Tänk också på att gitarren är bara halva ljudet, förstärkaren har mycket stor inverkan på ljudet när man spelar elgitarr. En Pod och liknande liksom mjukvaruförstärkare kan ofta låta rätt, men känns inte så bra. De "svarar" inte på spelet som en (rör-)förstärkare gör. Jag är en fanatisk begagnat-ivrare, och kan varmt rekommendera exempelvis: DNS studio 10 Jag har en själv, fast med ursprungliga 8" högtalaren istället för 15". Det är en 5w helrörsförstärkare (ett el84 i slutsteget, ett ecc83 som försteg och ett ecc83 till tremolot) byggd på ett kretskort som är åtkomligt från båda håll (servicevänligt om det skulle behövas), mycket enkel krets med en volym-, en tonkontroll, samt depth och rate för tremolo. Den har bara rent ljud om man inte vrider upp den, men med en boostpedal (som bara höjer gitarrsignalen) så kan den ganska lätt fås att dista om man vill. En europeisk Fender Champ, skulle man kunna säga.

Ett Floyd Rose (se exempelvis många Ibanezgitarrer) har skruvar vid sadeln som låser fast strängarna, och skruvar som låser fast strängarna vid stallet, vilket gör att ströngarna inte kan glida där och orsaka att den blir urstämd. Därför kan man vara mycket mer aggressiv i svajandet på en sådan jämfört med ett vanligt stratasvaj. Man kan svaja väldigt mycket om man vill. Nackdelen är att det blir väldigt jobbigt att byta strängar med ett Floyd Rose, dessutom tar det bort mycket av tonen i instrumentet. Själv kör jag i princip aldrig med svaj.

Några fler frågor?

Redigerat av hgus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lås på sadeln och stallet, floyd kopia. (Ibanez)

Stämmer om sig ganska lätt.

Är det inte ännu större problem att det stämmer om sig på

tex. en stratta som inte har några lås?

Jo absolut! Problemet är oftast att strängen inte "halkar" optimalt i spåret i sadeln eller vid stallet, med noggranna justeringar eller byte av sadeln (och eventuellt stallklackarna) till grafit kan det dock bli mycket bättre. Har jag hört, jag kör som sagt utan svaj... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken gitarr du ska ha beror på vilket sound du är ute efter. Ljust, spretigt, sprött, kanske rent av tunt? Eller ska det vara varmt och mjukare? Du nämner pop, och då tänker jag i första hand på en otroligt cool rickenbackerkopia som några kompisar har i studion, som inte kostat många kronor. Jag skulle snarare säga tele än strata, om man ska tala om lättillgängliga gitarrer, men det är en smaksak. Provade en SX tele på Jam igår, och blev positivt överraskad av en gitarr för ynka 1700kr.

Några fler frågor?

Men jag kanske ska förtydliga lite, det är inte "lättpop" om man säger så, utan jag vill ha lite tyngd i gitarrerna men ändå inte åt hårdare rock eller metalhållet.

För att ge en referens på mitt gitarrljud vill jag ha gitarrer som låter ungefär som Kent på Isola eller Hagnesta Hill.... Vet inte hur man ska beskriva ljudet på dess skivor, varmt och mjukare eller?? Är dålig på sånt...

Svaj?? Är det den lilla spaken som svajar till eller något annat, om det är så vill jag inte ha det för jag känner inte att jag är ute efter det svajiga ljudet... 😄

Vad kan sägas vara skillnaden i sound (eller annat) på en strata och en tele??

Någon bra telecaster att föreslå runt min prisklass...typ 4-6 tusen.

Kan någon av dessa funka...

Tele 1

Tele 2 (ej telefonbolaget 😉 )

I övrigt... ska kolla min musikaffär på alla de saker ni pratat om...ojojoj, vilken information jag får ut av er, ni är värdefulla för mig! 🙂

Verkligen riktigt bra synpunkter från alla!

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag skäms för att ha så fruktansvärt dåliga gitarrkunskaper... 😉🙂

Har som jag skrev i en annan tråd ändå spelat i ett band i ett par år och spelat akustisk gurra i 10 år men aldrig lärt mig det tekniska kring en gitarr (vad grejer heter och gör etc...) Jag bara spelar på det jag kommer för och har alltid i stort sett endast brytt mig om låtar och melodier...

Men jag lär mig nu långsamt med er hjälp och framöver ska jag "pay more attention" till även den tekniska biten... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja... ingen som har en åsikt på telecastern två poster upp?

Eller hur Kents sound låter, varmt och mjukt eller? Så jag vet vad jag ska rikta in tankarna på vid köp... givetvis är ju inte något band sound speciellt viktigt men jag vill ju inte köpa en gurra som inte ger det ljud som jag eftersträvar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja... ingen som har en åsikt på telecastern två poster upp?

Inte mer än att "fendrar" som är tillverkade i Mexico inte har så gott rykte. Im det stämmer vet jag inte.

Lycka till

Fender Mexiko gör utmärkta gitarrer. Har prövat flera och äger en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billy, jag har en massa gitarrer hemma, kan spela in ett par och lägga upp här men tyvärr inte förrän på tisdag em då ja måste koncentrera mig på en tenta tills dess.

Det vore finfint om du ville göra det! Har ingen som helst brådska...skulle du göra det är jag jättetacksam... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent kör med humbuckergitarrer, huvudsakligen Les Pauler. Är det det soundet du är ute efter skulle jag tveklöst säga humbuckers, men prova allt möjligt. Välj en förstärkare som exempelvis en Peavey classic 30, Fender Blues Junior eller dylik lite mindre rörhäck med 1x12 för att prova, och inte alltför tyst. Tänk på att mängden bas i ett distljud har stor effekt på hur "tight" ljudet blir, så tveka inte att vrida ned basen rejält om du vill ha mer gain.

Kanske en begagnad Gibson Faded eller Studio Les Paul eller SG? De kostar 7-8000 nya så de borde gå att pruta ned till 5000 (eller mindre) begagnade. De sägs vara ojämna i kvaliteten (jämfört med dyrare Gibson) men alla jag spelat på har varit bra. Spana på GMF och via annonsguiden.nu. Jag köpte min tidiga 70-tals Gibson SG för 4500:-, så det går tveklöst att fynda om man håller ögonen öppna... Titta efter vad dina butiker har inne och prova, prova, prova. Det vore lätt att skriva oändligt om saker att tänka på när man väljer elgitarr, men framförallt prova allt du ser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent kör med humbuckergitarrer, huvudsakligen Les Pauler. Är det det soundet du är ute efter skulle jag tveklöst säga humbuckers, men prova allt möjligt. Välj en förstärkare som exempelvis en Peavey classic 30, Fender Blues Junior eller dylik lite mindre rörhäck med 1x12 för att prova, och inte alltför tyst. Tänk på att mängden bas i ett distljud har stor effekt på hur "tight" ljudet blir, så tveka inte att vrida ned basen rejält om du vill ha mer gain.

Bara en konkret fråga till... ger les paul alltså det mjuka varma ljudet som du skrev högre upp? Eller är det mikrofonerna humbucker som gör det? Jag antar att det är det ljudet jag vill åt! 🙁

NU ska jag ut och prova!!

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. De är dock väldigt tunga. Du vet vad vi talar om?

LPSHC.jpg = Les Paul

På senare tid har jag nästan bara spelat på min SG, inte minst därför att min har splittbara mikar så man som sagt kan få både humbucker och single coil-ljud ur den. Tyvärr är det väldigt få gitarrer som kommer från fabrik med splittbara mikar, det är väldigt, väldigt bra i studion om man inte har flera gitarrer. SG:n är mycket lättare, och har lite mer bett i tonen.

sg61reis.jpg = SG

Ännu mjukare och träigare i tonen är de olika ES-gitarrerna, i princip en planka i mitten och vingar som är ihåliga. De är dock dyrare. Annars finns det en hel del, exempelvis finns en Gretschmodell som är överkomlig och bra.

*edit* Namnade gitarrerna.

Redigerat av hgus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax och en fender strata.. Och en warmothtele.. Och jag tycker att till inslning så kan det vara skönt att ta variaxen även fast jag har stratan ståendes brevid. Variaxen är ju brusfri.. Och jag har massa ljud.. Massa valmöjligheter!

Jag tycker att Live 6 variax är den mest prisvärda gitarren för 5000 om man ska ha den i studiobruk.

Skulle dock aldrig använda live.. Dom är ju så sjuuukt fula..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax och en fender strata.. Och en warmothtele.. Och jag tycker att till inslning så kan det vara skönt att ta variaxen även fast jag har stratan ståendes brevid. Variaxen är ju brusfri.. Och jag har massa ljud.. Massa valmöjligheter!

Jag tycker att Live 6 variax är den mest prisvärda gitarren för 5000 om man ska ha den i studiobruk.

Skulle dock aldrig använda live.. Dom är ju så sjuuukt fula..

En fråga: om man bara skall ha gitarren till inspelning, och har ca.5000 att lägga, finns det någon anledning att köpa något annat än en Variax 300? (Det är ingen retorisk fråga, jag har aldrig provat en Variax.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax och en fender strata.. Och en warmothtele.. Och jag tycker att till inslning så kan det vara skönt att ta variaxen även fast jag har stratan ståendes brevid. Variaxen är ju brusfri.. Och jag har massa ljud.. Massa valmöjligheter!

Jag tycker att Live 6 variax är den mest prisvärda gitarren för 5000 om man ska ha den i studiobruk.

Skulle dock aldrig använda live.. Dom är ju så sjuuukt fula..

En fråga: om man bara skall ha gitarren till inspelning, och har ca.5000 att lägga, finns det någon anledning att köpa något annat än en Variax 300? (Det är ingen retorisk fråga, jag har aldrig provat en Variax.)

Ja du, om det nu var så enkelt att det endast fanns variax att välja på men alla kommer ju med sina idéer här och variax är ju inte överrepresenterad direkt... Men jag blir bara mer och mer säker på att jag ska gå till musikaffären imorrn... Känns just nu som det kan bli en les paul, eller kanske strata, men varför inte tele, ja just ja sen var det variax också... Ibanez... någon!?? 😱:rolleyes:

Sen vet jag inte om variaxen är så ful direkt, men det är ju en högst personlig åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax och en fender strata.. Och en warmothtele.. Och jag tycker att till inslning så kan det vara skönt att ta variaxen även fast jag har stratan ståendes brevid. Variaxen är ju brusfri.. Och jag har massa ljud.. Massa valmöjligheter!

Jag tycker att Live 6 variax är den mest prisvärda gitarren för 5000 om man ska ha den i studiobruk.

Skulle dock aldrig använda live.. Dom är ju så sjuuukt fula..

En fråga: om man bara skall ha gitarren till inspelning, och har ca.5000 att lägga, finns det någon anledning att köpa något annat än en Variax 300? (Det är ingen retorisk fråga, jag har aldrig provat en Variax.)

Ja du, om det nu var så enkelt att det endast fanns variax att välja på men alla kommer ju med sina idéer här och variax är ju inte överrepresenterad direkt... Men jag blir bara mer och mer säker på att jag ska gå till musikaffären imorrn... Känns just nu som det kan bli en les paul, eller kanske strata, men varför inte tele, ja just ja sen var det variax också... Ibanez... någon!?? 😄🙂

Sen vet jag inte om variaxen är så ful direkt, men det är ju en högst personlig åsikt.

Det är just det jag menar. Les Paul, Strata, Tele, varför välja en när man får alla i en variax? Vad är haken? Är ljuden för dåliga, är gitarren svårspelad? Jag funderar alltså på att köpa en Variax och vill veta varför jag skall låta bli. 😉

Ursäkta att jag snyltar lite på tråden Billy, men jag funderar alltså på precis samma sak som du. 🙂

Kan iofs hålla med om att variaxen är fulare än många andra gitarrer...

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det jag menar. Les Paul, Strata, Tele, varför välja en när man får alla i en variax? Vad är haken? Är ljuden för dåliga, är gitarren svårspelad? Jag funderar alltså på att köpa en Variax och vill veta varför jag skall låta bli. 😉

För att det är mycket coolare att ha fyra snygga gitarrer än en ful? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

för 5000 eller lite mindre borde du hitta en beggad PRS SE EG S/S/H:

gt_seegssh.jpg

en humbucker i stallposition och 2 st single coil, en i hals och en i mittposition, vilket gör att du kan få fram riktigt varmt rent kompljud och stadigt poptugg ur samma gura.

limmad hals mm, skulle ta den före en fender vilken dag som helst.

jäkligt bra byggen är de med för att vara korea, sparkar skiten ur vilken korea epiphone som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det jag menar. Les Paul, Strata, Tele, varför välja en när man får alla i en variax? Vad är haken? Är ljuden för dåliga, är gitarren svårspelad? Jag funderar alltså på att köpa en Variax och vill veta varför jag skall låta bli. 😉

För att det är mycket coolare att ha fyra snygga gitarrer än en ful? 😲

He he. Självklart. Fast då räcker ju inte 5000:- långt... Dessutom har jag redan en snygg gitarr. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag snyltar lite på tråden Billy, men jag funderar alltså på precis samma sak som du. 😄

Kan iofs hålla med om att variaxen är fulare än många andra gitarrer...

Det är bara bra att du hjälper till! 😲 Finns en del att reda ut om man säger så... vi kanske skulle följas åt till musikaffären 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från musikaffären och inte mycket klokare...=) Kan direkt säga att jag finner telecaster skönast att spela på tillsammans med SG. Frågan är då bara vilken som ger det bästa ljudet, jättesvårt att avgöra, någon som tycker något mellan epiphone SG och telecaster...

Jag upplevde, som halvnybörjare, att les paulen var svårspelad i jämförelse, är det bara jag eller fler som tycker så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...