Jump to content
Annons

The Gnome


tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)

Namn: The Gnome

Artist: Thomas

Genre: Psychedelic

Sång,musik & produktion: Thomas

Inspelat, mixat, mastrerat: 2006

Format: mp3 224 kbps

Originalartist: Pink Floyd från The Piper at the Gates of Dawn (1967)

Djuret: Dinofer Aari

Bakgrund: Gillar att lyssna på PF's experimentella grejer. Orignalet är från den sk. Syd Barrett tidsperioden. Försökte inte göra en kopia utan en versionering som ändå har mycket gemensamt med originalet.

The Gnome

Tillägg: Detta är alltså en parodi på originalet, och för att förtydliga detta har specialeffekter (djur) använts.

Disclaimer: Inga djur skadades under produktionen.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hacke gjorde ju "det gör ont" (jag är full) och då var det väl ok för att det var en parodi.

fast upphovsmännen kanske vill ha pengar iallafall?

Link to comment
Dela på andra sajter

hacke gjorde ju "det gör ont" (jag är full) och då var det väl ok för att det var en parodi.

fast upphovsmännen kanske vill ha pengar iallafall?

Jag tror det är i den amerikanska upphovsrättslagstiftningen som parodier räknas in under "fair use", men jag har inte hört något om att det skulle vara så i Sverige. Vi har väl bara undantaget om eget bruk?

Även om man skriver en annan text så är det ju fortfarande samma melodi. Jag kan inte se att det skulle göra att man blev immun mot STIM.

Förr i tiden var det ju få förunnat att kunna nå ut till en stor publik, men nu kan ju alla göra det. Lagstiftning och musikbranschen har inte riktigt hängt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok försök,men inte lika bra som det vi-SÅPBUBBLEZEROS-gjorde 1992---

spelade enbart Pink Floyd covers från 1967-68,spelade på Storsjöyran 1992- -Gräsrocken i Solna ett par år i rad+3 Backar/Lilla Maria/Kellys west mm mm vid massor av tillfällen!

Bland medlemmarna fanns:

Peter Schölander-gitarr (KSMB)

Per-Olof Johnson-Trummor (the Nomads)

Peter Brandhildh-Sång (Rockvindar,som hade Torsten Flinck på sång innan...)

Lusse......-bas ( )

Stefan Jonsson-gitarr (John Lenin;Stockholms negrer m.fl)

Kristian Dillén-klaviatur (Pâthé,idag Florian le Sage)

En utav de absolut roligaste spelningarna vi hade var en gång på Lilla Maria (Stockholm) där vi dels inte fick spela så högt=överhuvudtaget-de hade nån sorts mätare som blinkade rött så vi måste sänka redan vid soundcheck=omöjligt för den blinkade rött så fort trummisen slog ett slag på virveln så den kopplade vi ur fort som fan när dom tittade bort,dom oroliga snåljåparna...

Själva spelningen var en av dom bättre---folk(gamla övervintrade hippies etc) formligen krälade på golvet framför scenen som snabbt blev hal utav såpbubblorna som var vår gimmick,vackert och extatiskt utan like,det var vrål och orgie det!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Tack för kommentarerna, både de positiva och de.. uppbyggande 😄

Svar på kommentarerna i följande:

Delayen är i själva verket Prosonics North Pole, resonantfilter/delay. Hade nog andra effekter på sången också, och så är ju vissa partier automatiserade. Men huvudrollen har ju alltså North Pole.

Reverben som fick plus-poäng är TC PowerCore Elements reverb, och ja, dom är vackra, breda, transparenta och har en hel massa olika algoritmer att välja på. Man kan ösa på hur mycket som helst nästan utan att gröta till det alltför illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
hacke gjorde ju "det gör ont" (jag är full) och då var det väl ok för att det var en parodi.

fast upphovsmännen kanske vill ha pengar iallafall?

Jag tror det är i den amerikanska upphovsrättslagstiftningen som parodier räknas in under "fair use", men jag har inte hört något om att det skulle vara så i Sverige. Vi har väl bara undantaget om eget bruk?

Jodå!

Enligt STIM's regler så får man spela in & publicera covers som är gjorda som UPPENBARA parodier eller travestier.

Det är däremot mycket svårt att dra gränsen mellan en parodi & en cover.

Här är gränsen håfin, men så länge skaparen kallar det för en parodi i alla sammanhang så är det förmodligen untouchable.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...