Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Kan nĂ„gon gitarrkunnig mĂ€nniska dĂ€r ute rekommendera mig en billig (max 5000 pix) stĂ„lstrĂ€ngad akustisk gura som lĂ„ter dyrare 🙂

StrÀngtips mottages ocksÄ.

/Mats

Annons
Postat

Jag har en Morgan W300CESB som Ă€r vĂ€ldigt bra...Dock har dne vĂ€l lite strĂ€ngknprr men det ska Ă„tgĂ€rdas 😆

Kostar 3.000-4.000 kronor

Postat (redigerat)

Testa Yamaha LLX6...

Jag var beredd att betala upp mot 12.000:-. Hade bestÀmt mig för en RIKTIGT bra akustisk den hÀr gÄngen.

Gick runt i olika affÀrer och testade gitarrer i flera timmar, prisklassen pÄ de jag provade var allt mellan 3500-17000:-.

DÄ plockade försÀljaren pÄ 4sound fram Yamahan. Den satt direkt som en smÀck! Kanonfint ljud akustiskt utan mick och klart skönast att spela pÄ, överlÀgsen alla andra, dyrare instrument inkluderade...

Den har en rymd, volym och vÀrme i ljudet som Àr sÀllsynt. Testade just före en av Ibanez bÀttre, tror det var en AW200, den lÀt vÀldigt diskantig och skrÀllig nÀr man testade Yamahan just efter.

Med mick in i ett PA var det ocksÄ bra ljud som fan...

Min mÄste ha varit justerad till max, för det fanns inte tillstymmelse till strÀngrassel trots att strÀnghöjden Àr det lÀgsta jag nÄnsin sett pÄ en ackegura.

Har haft nÄgra gitarrlirande polare som testat den och de Àr grymt impade av kvalite och spelbarhet... Speciellt för det priset. En av dem har nu ocksÄ bestÀllt en likadan, han köpte för nÄt Är sedan en gura(Landola?) för 11000:-, men den skulle han skeppa ivÀg nu nÀr han testat denna...

Jag betalade iofs 6500:- för min(sprillans ny), men begagnad borde du kunna fÄ en för 5 papp, om det finns att fÄ tag i?

Annars finns en version utan mick, dÄ heter den LL6, den borde gÄ att fÄ runt 5 ny??

Nu har jag 5500:- över som jag inte vet vad jag ska göra med... 😛 NĂ„gra tips, man kan ju inte lĂ„ta dem ligga och skrĂ€pa pĂ„ nĂ„t konto alltför lĂ€nge? 😆

Redigerat av ztevie
Postat (redigerat)

Jag gjorde ett riktigt kap i julas nÀr jag köpte en Fender GD47 för 3000kr (listpris runt 8000kr). DesvÀrre hade han bara 4 gitarrer och de Àr slutsÄlda nu. Jag hade för mig att musikbörsen sÄlde samma gitarr för 4000kr, men antingen har jag virrat till det eller har de höjt priset igen för deras pris Àr 6900kr.

DÀremot sÀljer de Fender GC-42s som verkar vara ungefÀr samma gitarr fast lite mindre för 3000kr, om den lÄter lika grymt som GD47 sÄ Àr det ett riktigt klipp. Kan vara vÀrt att testa den iaf.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

Jag köpte just en stÄlstrÀngad Oscar Schmidt - Washburn för 1495:- tycker att den funkar alldeles utmÀrkt.

HÀr Àr en liten snutt. Först bara en gitarr, sen tvÄ panorerade en i mitten och bas. Det hÀr Àr en skiss sÄ det Àr lite otajt och sÄ. Mickat med en röde nt-3.

Redigerat av Bone
frejan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjeckiska gitarrmÀrket Furch har en del budget modeller som sopar mattan med övriga gitarrer i samma prisklasser enligt mitt tycke och smak. Kan vara vÀrt att kolla in, och testa.

/F

Redigerat av frejan
Postat

Furch gör sjukt bra gitarrer i din prisklass, slÄr det mesta pÄ fingrarna. Seagull Àr ett annat mÀrke som tillverkar riktigt fina instrument till bra priser.

Postat
Tjeckiska gitarrmÀrket Furch har en del budget modeller som sopar mattan med övriga gitarrer i samma prisklasser enligt mitt tycke och smak. Kan vara vÀrt att kolla in, och testa.

/F

Furch gör sjukt bra gitarrer i din prisklass, slÄr det mesta pÄ fingrarna. Seagull Àr ett annat mÀrke som tillverkar riktigt fina instrument till bra priser.

Furch som sagt! 😆

Postat (redigerat)

Furch Durango eller en Tanglewood-modell.

Tanglewood testade jag nÀr jag testade guror och blev vÀldigt imponerad över pris kontra ljud och spelbarhet. Men det blev tillslut den överlÀgsna Takamine EF341SC som jag Àr sÄ sjukt nöjd med, visserligen kostar den lite mer Àn det dubbla du tÀnker lÀgga ut sÄ det Àr ju klart.

Men jag slÄr alltsÄ ett slag för Furch Durango eller Tanglewood.

Redigerat av lavrell
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tanglewoods modell med solid mahogny i botten och sarg, solid garn i locket. 4500 kr kostar den hos jam. Alternativet Àr Simon&Patrick SP6. KörsbÀrlaminat i sarg och botten och solid ceder i locket. 3700 kr pÄ 4Sound.

Undvik gitarrer för 12 tusen och mer. De lÄter bÀttre tyvÀrr...

:musik

Postat

Finns vÀl billigare Ovation's som kan vara vÀrda att titta pÄ. SjÀlv Àr jag ganska förtjust i mÀrket..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.