Jump to content
Annons

Vill spela in min sång i datorn.. Vad behöver jag?

Recommended Posts

icebomb (oregistrerad)
Postat

Hej hej..

E det nån som kan ge mig lite nybörjar tips?? Jag vill kunna spela in sång i min dator.. o då behöver jag? Studiomic? micförstärkare? Ett större ljudkort? Grr.. Kan nån ge mig lite tips om vad som e bäst?? Har en Shuttle stationär.. det behöver inte va det bästa alternativet men ändå så att jag skulle kunna göra en låt hemma o bränna ner..

Thanks Sara

Annons
Postat

Du behöver en stormembransmick (ex. Studio Projects B1 ca 1000:-), en mikrofonpreamp eller ett litet mixerbord (beror lite på vad du köper för ljudkort), ett ljudkort och ett inspelningsprogram + sladdar, hörlurar.

Hur mycket pengar har du tänkt lägga?

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Beror ju lite på dina kvalitetskrav.

Du behöver en mikrofon och ett ljudkort, samt nån mjukvara att spela in i.

Det är vad du behöver.

icebomb (oregistrerad)
Postat

okej.. tack.. men då e det ju ungefär vad han sa i affären..

mjukvaran har jag.. men hörlurar missade vi nog när jag pratade med killen i affären.. vill ju att det ska va kvalité men det behöver inte för den delen vara ett perfekt system.. mer en möjlighet att öva hemma. lyssna o eventuellt göra demos..

Postat (redigerat)

Kolla här!!

Han vill sälja en liten mixer, ett ljudkort som borde passa + alla kablar. Mickställ måste du ju också ha.

Men du bör köpa en bättre mikrofon och ett par hörlurar. Tips på mick: Studio Projects B1.

Edit: klistrar in citat:

Dessutom tänkte jag att jag kunde få ut några hundralappar för min Phonic MU 1002, dvs den billigaste och minsta Phonicmixern. För enkelhetens skull skickar jag även med en riktigt billig mikrofon utan märke samt ett mycket stabilt stativ som kostade lika mycket som micken  och kablar.

Riktigt billigt. Mickstativ, kablar och sånt är ofta en utgift man glömmer bort men det kostar en del att köpa nytt. 😳

Lycka till!

Redigerat av flintan
frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Allt beror på hur mycket du är beredd att lägga ut, och vilken ljudkvalitè som du sätter som minimum.

Har du firewire ingång på datorn, så kan M-audios ljudkort firewire solo vara ett alternativ. Det ger dig ett snabbt, mångsidigt och stabilt system. Det ligger runt 2000 kr. Då har du en comboingång för sång eller gitarr med mickpreamp och fantommatning (extra strömförsörjning för kondensatormikrofoner). Sedan kan du ju köpa någon prisvärd stormembransmikrofon t.ex. ADK A51s (1300kr typ) eller så.

Mixer anser jag själv att man kan skita i. Det blir bara en till bruskälla, och massor av sladdar och junk på skrivbordet. Du kommer ändå att ha en mjukvarumixer inne i datorn, som fungerar precis lika bra.

Det sista är ju naturligtvis att du behöver ett inspelningsprogram av någon typ t.ex. Cubase SX, Pro tools, Logic etc...Bestäm ett, och lär dig det.

Lycka till!

Mvh

F

Postat
Mixer anser jag själv att man kan skita i. Det blir bara en till bruskälla, och massor av sladdar och junk på skrivbordet. Du kommer ändå att ha en mjukvarumixer inne i datorn, som fungerar precis lika bra.

Fast det beror ju på vad man har för ljudkort.

Eftersom hon har en stationär dator så anser jag att det är bättre med ett PCI ljudkort:

1. Det kostar oftast mindre.

2. Det är stabilare och drar mindre datorkraft.

Men PCI ljudkort måste man ha en mixer. Alternativet är annars mickpreamp OCH hörlursförstärkare alt koppla till en stereo med volymkontroll el. dyl.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.