Jump to content
Annons

Snabb koll med mono!


MrDweeb

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag sökt som en galning och läst manualer hit och dit men hittar inget. Det jag vill göra är att på något sätt lyssna på en stereomix i mono så att höger och vänster ljudkanal får exakt samma ljud.

Alltså:

Jag har mina kanaler som jag routar iväg till min Main Bus - och där är det stereo men jag vill på något sätt (helst med en knapptryckning) kunna växla så jag här allt i mono. Helst utan att krångla med massa group channels och vidare.

Nu finns det säkert något sådant och jag är helt enkelt för korkad när jag läst manualen - därför vänder jag mig till er, oohh stroa mixningsgudar, för edert superba råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här svaret hjälper kanske inte så mkt iof....

Jag brukar använda mig av en waves-plugg, som jag har fått för mig gör detta jobb. Dock så är jag övertygad om att det måste finnas en inbyggd mono-knapp i själva cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men den där monoknappen togs bort i och med att SX 1 kom. Detta med en rad andra smarta grejer. Till allas stora ilska.

Det du kan göra, vilket kanske inte är det snabbaste sättet, är att panorera både L och R till mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep du kan ta till är att bränna ner låten på vanlig cd. Sätt in cd:n i en unken cd-spelare i köket, tryck play, gå ut i ett annat rum och lyssna. Hör du allt (alla instrument och frekvenser) som något mainstream från radion så är nog mixen under kontroll. Du behöver inte låta det vara i mono (förutom paningen).

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en annan tråd i detta ämne. Där finns svaret.

drygt svar utan ledtråd/länk,usch 😆

nej. det är ett bra svar. Jag vet att jag har läst det på forumet tidigare, men jag har inte själv Cubase så jag bryr mig inte så mycket. Däremot är det ju verkligen intressant för nissen att veta att svaret finns här och att han bara behöver leta lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...