Jump to content
Annons

Hiphop Ejay5


Salleman

Recommended Posts

Hej!

Jag har undrat en sak riktigt länge!

Är det möjligtvis någon som vet vem som äger rättigheterna av produktionerna ifall man använder Ejay-samplingar? Det står att det är Royaltyfree, men säg att man skulle få ett skivkontrakt med låtarna. Vem äger då rättigheterna?

Glad för alla svar...

MVH /// Salleman 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Jag har undrat en sak riktigt länge!

Är det möjligtvis någon som vet vem som äger rättigheterna av produktionerna ifall man använder Ejay-samplingar? Det står att det är Royaltyfree, men säg att man skulle få ett skivkontrakt med låtarna. Vem äger då rättigheterna?

Glad för alla svar...

MVH /// Salleman 😛

Om det är royaltyfria samplingar så äger du rättigheterna om du skrivit och producerat låtarna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har undrat en sak riktigt länge!

Är det möjligtvis någon som vet vem som äger rättigheterna av produktionerna ifall man använder Ejay-samplingar? Det står att det är Royaltyfree, men säg att man skulle få ett skivkontrakt med låtarna. Vem äger då rättigheterna?

Glad för alla svar...

MVH /// Salleman 

Beror väl på vad det står i ditt kontrakt. Kanske är det skivbolaget som äger hela din låt. ( men deffenitivt inte EJAY om det var det du undrade över )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmmm...

Men ett skivbolag kan aldrig äga mina produktioner, för dom görs i min egen studio. Innan jag skickar iväg låtarna så gör jag först en kopia som jag skickar till mig själv. Med det så får man postens datumstämpel på brevet och där framgår det klart och tydligt, att jag har det tidigaste datumet.

Så ifall varken E-jay eller Skivbolaget äger rättigheterna, då är det alltså jag som gör det???

Coolt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror skivbolag får in hur många demos som helst med samma samplingar från ejay, och jag tror de vet att det är ejay, och att produktionerna då inte är deras egna. Men de mindre små startade skivbolagen kanske inte vet. Men det är la knappast kul att få ut något med sånt som inte är egenproducerat? Så känner iaf jag 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan låtskrivare äger rättigheterna, däremot är du UPPHOVSMAN till det alster som du gör, och det kan inte skivbolaget ta ifrån dej. Fast på sett och vis har du ju bara klippt och klistrat... så teknist sett är du ju inte upphovsman heller... 🤪

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...