Jump to content
Annons

Musik


ReFlux (oregistrerad)

Recommended Posts

ReFlux (oregistrerad)

Tjenare! är det någon här på forumet som gör psychedelisk trance i reason 3.0?

Om just DU gör det? har du några tips du kan ge mig på hur man gör en bra bas-slinga? t ex en rullande slinga som byter toner lite då och då!

skulle bli glad om ni hjälpte mig med detta! 😆

MVH; Magnus.

Redigerat av ReFlux
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

K...

En bra 16-basslinga till psytrance (den typiska "röllande" fyllningen)...

Subtractor för det första.

Osc 1 på sågtand, oktav 2.

Filter på hyfsat låga frekvenser (typ 20-40). Ingen feedback (res).

Vågad envelope på filtret (40-70 amt, 0 attack, 20-30 decay, 0 substain, samma på release som i decay).

Låt amplitudenvelopen vara eller höj substain till max (en av mina tvångstankar).

Ta också bort den velocitybaserade filterenvelopen.

Fortsätt med en kompressor (den lilla).

Nu behövs bara en Scream 4 inställd på tape. Skruva lite på parametrarna om du vill, men försiktighet.

Håll dig till sextondelar så har du den där rullande basen... Sätt några noter t ex en eller tre semitoner över (om du spelar melodin i A, använd A, A# och C), men inte för mycket, för då blir det goa 🙂. Allt i en kort loop som går om och om igen.

K, K, K...

Har du återgått till Reason eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

ReFlux (oregistrerad)
K...

En bra 16-basslinga till psytrance (den typiska "röllande" fyllningen)...

Subtractor för det första.

Osc 1 på sågtand, oktav 2.

Filter på hyfsat låga frekvenser (typ 20-40). Ingen feedback (res).

Vågad envelope på filtret (40-70 amt, 0 attack, 20-30 decay, 0 substain, samma på release som i decay).

Låt amplitudenvelopen vara eller höj substain till max (en av mina tvångstankar).

Ta också bort den velocitybaserade filterenvelopen.

Fortsätt med en kompressor (den lilla).

Nu behövs bara en Scream 4 inställd på tape. Skruva lite på parametrarna om du vill, men försiktighet.

Håll dig till sextondelar så har du den där rullande basen... Sätt några noter t ex en eller tre semitoner över (om du spelar melodin i A, använd A, A# och C), men inte för mycket, för då blir det goa 😏. Allt i en kort loop som går om och om igen.

K, K, K...

Har du återgått till Reason eller?

Tack för tipset! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att EQ:a bort mellanregister också så blir det mer basigt men fortfarande med en liten diskantsnärt kvar. Jag tycker inte du ska tape dista men du kan ju testa lite försiktigt med det. Och så inga eller väldigt lite andra efx på ljudet.

A och O när man tar fram basljud/basslines är att lyssna i BRA högtalare på hyffsad volym, hörlurar funkar inte! Det är viktigt att få rätt tryck i basen, var petig och leta efter trycket.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att ställa en fråga. Vilken bas skulle ni rekommendera att använda för en basslinga?

Jag förstår inte riktigt frågan.

Ok då omformulerar jag mig då 🙂

Som reflux sa i sin guide till en bra basslinga så sa han att man ska använda Subtractorn. Då undrar jag helt enkelt vilken bas (ljudfilen altså) som kan rekommenderas att användas till dessa inställningar.

Ni får ursäkta om jag e lite luddig eller kanske jag missat nåt. Men jag är relativt ny på Reason.

Redigerat av mobbad
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att ställa en fråga. Vilken bas skulle ni rekommendera att använda för en basslinga?

Jag förstår inte riktigt frågan.

Som reflux sa i sin guide till en bra basslinga så sa han att man ska använda Subtractorn. Då undrar jag helt enkelt vilken bas (ljudfilen altså) som kan rekommenderas att användas till dessa inställningar.

Ni får ursäkta om jag e lite luddig eller kanske jag missat nåt. Men jag är relativt ny på Reason.

Ok då omformulerar jag mig då 🙂

I sin guide utgår han inte från något ljud alls, utan ger dig instruktioner till hur du ska programmera Subtractorn från scratch. Du behöver inte ladda in någon färdiggjord patch för att följa hans instruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att ställa en fråga. Vilken bas skulle ni rekommendera att använda för en basslinga?

Jag förstår inte riktigt frågan.

Som reflux sa i sin guide till en bra basslinga så sa han att man ska använda Subtractorn. Då undrar jag helt enkelt vilken bas (ljudfilen altså) som kan rekommenderas att användas till dessa inställningar.

Ni får ursäkta om jag e lite luddig eller kanske jag missat nåt. Men jag är relativt ny på Reason.

Ok då omformulerar jag mig då 😳

I sin guide utgår han inte från något ljud alls, utan ger dig instruktioner till hur du ska programmera Subtractorn från scratch. Du behöver inte ladda in någon färdiggjord patch för att följa hans instruktioner.

Ahaaa då förstår jag hur det hela fungerar. Ursäkta okunskapen. Tack iaf 😆 det gav en massa klarhet iaf 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att ställa en fråga. Vilken bas skulle ni rekommendera att använda för en basslinga?

Jag förstår inte riktigt frågan.

Som reflux sa i sin guide till en bra basslinga så sa han att man ska använda Subtractorn. Då undrar jag helt enkelt vilken bas (ljudfilen altså) som kan rekommenderas att användas till dessa inställningar.

Ni får ursäkta om jag e lite luddig eller kanske jag missat nåt. Men jag är relativt ny på Reason.

Ok då omformulerar jag mig då 😳

I sin guide utgår han inte från något ljud alls, utan ger dig instruktioner till hur du ska programmera Subtractorn från scratch. Du behöver inte ladda in någon färdiggjord patch för att följa hans instruktioner.

Ahaaa då förstår jag hur det hela fungerar. Ursäkta okunskapen. Tack iaf 😆 det gav en massa klarhet iaf 😆

Vad bra! Hoppas att du får till något snyggt nu, och var inte rädd för att skruva på syntharna själv,om det låter förskräckligt kan du ju alltid ångra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vet inte jag... prövade att ratta fram den där basslingan men den låter mer som ett kort fastsatt på min cykels framgaffel (när man lekte moped) än en rullande psytrance-bas...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

enkelt kör standard patchen i subtractorn (initilize patch),

sänk Osc 1 Ocv till 2 och höj semi till 2 sen sänker du frekvensen till ca 38

lägg på en 2 band eq och bosta runt 60 - 100 hz och viola

eller kolla bilden

http://s46.yousendit.com/d.aspx?id=2DZMZBG...F02SBJ1Q79E5S8J

peace

Redigerat av NormaN BeatZ
Link to comment
Dela på andra sajter

enkelt kör standard patchen i subtractorn (initilize patch),

sänk Osc 1 Ocv till 2 och höj semi till 2 sen sänker du frekvensen till ca 38

lägg på en 2 band eq och bosta runt 60 - 100 hz och viola

eller kolla bilden

http://s46.yousendit.com/d.aspx?id=2DZMZBG...F02SBJ1Q79E5S8J

peace

Nice... det var ett ljud som jag försökt göra, men det var tydligen för enkelt för att jag skulle komma på hur. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...