Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kära syntare,

Skulle ni vilja ge tips om syntar/burkar/men helst vst:er som låter typ som The cure´s feta syntljud? eller kanske åt coldplay hållet?

Jag har testat ett par olika (typ suttit uppe halva nätterna o blivit gråhårig) men det låter bara blipp blopp eller för syntestiskt...

Hilfe danke!

Baktakt

PS. Skriv gärna exakt det ljudets namn...för om ni slänger ur er "Köp en DX7" så hjälper det mig inte spexiellt mycket... 😆

Redigerat av Baktakt
Annons
Postat (redigerat)

Albino2 har många sköna Pad's som ger dig en bra och fyllig ljud matta...

KORG's Wavestation har också sköna drömljud och Pad's

Hos synthen Z3 hittar du allt...

Men självklart tar det tid att hitta rätt ljud till rätt låt...

Försök hitta ljudexempel..

Not: När du hittar ett ljud som du gillar, försök vrida till det lite då

så det inte låter exakt som orginal ljudet.

Människor har en tendens att bli inponerad av dig då 😆

Mvh

Sonefors

Redigerat av Sonefors
Postat

Jag kan inte ett skit om synthar, så ta detta med en nypa salt. Jag fattar helt enkelt inte hur man skruvar. Jag är gitarrist.

Jag har dock blippat runt med en del, och märkt att väldigt få grejjer faller mig i smaken. Ibland "stämmer" det dock; ett av de fallen är Wüsikstation http://www.wusik.com/

Man får ett gratisex av den om man köper nya Computer Music.

tjing

Bengan

Postat

Ge exempel på nån Cure låt som du vill efterapa ljudet i så kanske jag kan hjälpa till. Som en grund kan man dock säga att Cure använder mycket reverb. Myyyyyycket reverb 😉

/Majken

Postat

Jag har den perfekta shynten för dig. 😛 den heter Ravity (s) kan göra hela orkestrar till trance leads

Postat

Reason 3 har ju ett par grymt bra Combinator-patcher med otroligt feta mattor processade genom reverbet RV7000. annars är ju nämnda Wavestation, samt Spectrasonics Atmosphere heta tips på mjukvarusidan. Då det gäller hårdvara kan man ju alltid kolla in Korg's nya TR (som ersätter Triton LE och har ännu bättre ljud). Otroligt fet!

Postat
Ge exempel på nån Cure låt som du vill efterapa ljudet i så kanske jag kan hjälpa till. Som en grund kan man dock säga att Cure använder mycket reverb. Myyyyyycket reverb 😉

/Majken

Jag har bla en liveskiva med the cure "Entreat", där dom river av världens grymmaste låt "Pictures of you"...

Men även på studioalbumets version kan man höra feta syntmattor i bakgrunden..-fast inte alls så fett som på live´n.

Alltså ett litet trollskt ljud som ger en spännande karaktär -Fan svårt att förklara ett ljud 🙂

Det där med reverbet har jag redan listat ut, -fast det är ju på basen..-o jag som i 15 år trott att det var ett gitarrsound...

Tack för era tips!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.