Jump to content
Annons

Studiomöbel


Karemil

Recommended Posts

Tjena!

Surfade runt lite och letade efter ett nytt schysst skrivbord. Var inne lite på ikea's jerker när jag snubblade över dessa två på thomann.de.

279819.jpg

Kostar ca 1900 plus frakten hit från tyskland, verkar överkomligt.

279843.jpg

Denna går lös på typ 4000 plus frakt, lite i överkant men schysst är den!

Vad tror ni om dessa två? Kan det va nåt att ha?

edit: fel tecken...

Redigerat av Karemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte alltför dyr nä!

Tänkte jag skulle maila thomann och fråga vad frakten hit skulle gå lös på...

Har kollat lite mått och grejer, och jag tror man får plats med två 19-tummare och en monitor på var sida. Hade ju vart perfekt då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sexig som tusan, den första, förutom att jag inte har användning för så mycket rack. Har enbart ett ljudkort, 1HE, och snart en preamp, 1HE, samt en hörlursförsärkare, 1HE. Es is alles (tyska, tror jag).

Nä samma sak här. Inte ens mitt ljudkort är i rackstorlek längre (bytte mot 1/3 enhet). Därför tänkte jag att man kunde utnyttja platsen till utskjutbara hyllor där man kan ha kontrollers, midiklav och dylikt. iofs ett problem att de är lutade så man får nog bygga själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sexig som tusan, den första, förutom att jag inte har användning för så mycket rack. Har enbart ett ljudkort, 1HE, och snart en preamp, 1HE, samt en hörlursförsärkare, 1HE. Es is alles (tyska, tror jag).

Nä samma sak här. Inte ens mitt ljudkort är i rackstorlek längre (bytte mot 1/3 enhet). Därför tänkte jag att man kunde utnyttja platsen till utskjutbara hyllor där man kan ha kontrollers, midiklav och dylikt. iofs ett problem att de är lutade så man får nog bygga själv.

Smart idé, tänkte inte ens på att man kunde ha sådana klurigheter där. Det finns inte standardhyllor för vinklade ställningar, förstås? Jag har ju tummen mitt i handen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sexig som tusan, den första, förutom att jag inte har användning för så mycket rack. Har enbart ett ljudkort, 1HE, och snart en preamp, 1HE, samt en hörlursförsärkare, 1HE. Es is alles (tyska, tror jag).

Nä samma sak här. Inte ens mitt ljudkort är i rackstorlek längre (bytte mot 1/3 enhet). Därför tänkte jag att man kunde utnyttja platsen till utskjutbara hyllor där man kan ha kontrollers, midiklav och dylikt. iofs ett problem att de är lutade så man får nog bygga själv.

Smart idé, tänkte inte ens på att man kunde ha sådana klurigheter där. Det finns inte standardhyllor för vinklade ställningar, förstås? Jag har ju tummen mitt i handen.

dock får man ju ha en väldigt liten midiklav om man ska få in den där 😉

Själv skulle min Nord Modular rack passa alldeles utmärkt där! Sen när jag köper min machinedrum så tar den plats i det andra racket. Alldeles utmärkt! 😉

Den stora möbeln har ju ett rack där uppe och sen är det ju ett gigantrack vid golvet på varje sida.

edit: skrev lite till

Redigerat av Karemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Sexig som tusan, den första, förutom att jag inte har användning för så mycket rack. Har enbart ett ljudkort, 1HE, och snart en preamp, 1HE, samt en hörlursförsärkare, 1HE. Es is alles (tyska, tror jag).

Nä samma sak här. Inte ens mitt ljudkort är i rackstorlek längre (bytte mot 1/3 enhet). Därför tänkte jag att man kunde utnyttja platsen till utskjutbara hyllor där man kan ha kontrollers, midiklav och dylikt. iofs ett problem att de är lutade så man får nog bygga själv.

Smart idé, tänkte inte ens på att man kunde ha sådana klurigheter där. Det finns inte standardhyllor för vinklade ställningar, förstås? Jag har ju tummen mitt i handen.

dock får man ju ha en väldigt liten midiklav om man ska få in den där 😉

Själv skulle min Nord Modular rack passa alldeles utmärkt där! Sen när jag köper min machinedrum så tar den plats i det andra racket. Alldeles utmärkt! 😉

Den stora möbeln har ju ett rack där uppe och sen är det ju ett gigantrack vid golvet på varje sida.

edit: skrev lite till

😉😉

I sanning ett korrekt iakttagande. Mainklaviaturen hade jag dock i sådana fall tänkt ha huvudklaviaturen vid sidan av och bara ha tangentbord på själva möbeln. Då kan man ju ha ett pyttelitet midiklaviatur för bara små ljudeffekter och sånt, eller hur?

Hehe nej, kanske inte. Kanske borde hålla mig till skrivbord i alla fall, även om studiomöbler är snyggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart idé, tänkte inte ens på att man kunde ha sådana klurigheter där. Det finns inte standardhyllor för vinklade ställningar, förstås? Jag har ju tummen mitt i handen.

Näe jag har inte sett nån sån. Dessutom brukar dedär hyllorna vara larvigt dyra.

Men om man vill offra racket helt på ena sidan så kan man förmodligen skruva bort det, sen är det ju bara att sätta dit ett par skenor och ett hyllplan. Skulle ju tillåmed kunna köpa en sånhär och ta hyllan ifrån, kapa till den till lagom bredd och skruva dit skenan, så får man ju ett bord över att ha något kul på 😆 För en billig peng dessutom.

dock får man ju ha en väldigt liten midiklav om man ska få in den där 🙂

Min Edirol PCR-M1 (som jag för övrigt varmt rekommenderar) skulle ju passa perfekt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på ergonomin också innan ni köper sådana bord!

Bildskärmen ska stå så att den har ovankanten av skärmen i höjd med ögonen, så att man normalt tittar lite neråt - annars är det mindre bra för nacken... :rolleyes:

Jobbar ni mycket med datorn, så är det alltså mindre bra med denna typ av bord. Ska det däremot vara till controllers, mixer, någon klaviatur och studiomonitorer, så är det säkert fullt användbart. De är i alla fall ganska snygga... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på ergonomin också innan ni köper sådana bord!

Bildskärmen ska stå så att den har ovankanten av skärmen i höjd med ögonen, så att man normalt tittar lite neråt - annars är det mindre bra för nacken... 😕

Jobbar ni mycket med datorn, så är det alltså mindre bra med denna typ av bord. Ska det däremot vara till controllers, mixer, någon klaviatur och studiomonitorer, så är det säkert fullt användbart. De är i alla fall ganska snygga... 🙂

Hmmm, värt att tänka på Claes... Från golvet till "huvudytan" är det ca 75 cm tror jag. Så till den övre hyllan kan det väl vara 1,00-1,10m nånting. Kanske lite för högt då egentligen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, värt att tänka på Claes... Från golvet till "huvudytan" är det ca 75 cm tror jag. Så till den övre hyllan kan det väl vara 1,00-1,10m nånting. Kanske lite för högt då egentligen 😄

Näe det är 95cm till den översta hyllan. Vilket är ganska högt om man ska jobba mycket med datorn.

Överkanten på min skärm skulle ligga 140cm upp. Och då hade jag fått sitta med blicken rakt fram (eller kapa foten på skärmen).

Men tanken för min egen del är ju inte att jag ska sitta och jobba aktivt med datorn långa perioder i sträck där, då sitter jag ju vid mitt vanliga skrivbord istället.

En fördel med höjden är ju att monitorerna hamnar i öronhöjd om man har dem på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de körsbärsversionen på thomman eller är det lönn som gäller? Hittar inget om det.

Har lite svårt för ljust trä.

Vet faktiskt inte, jag vill helst ha körsbär. Ska slänga iväg ett mail med en gång...

Blir det för ljust kanske du kan lägga en EQ på det? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de körsbärsversionen på thomman eller är det lönn som gäller? Hittar inget om det.

Har lite svårt för ljust trä.

Vet faktiskt inte, jag vill helst ha körsbär. Ska slänga iväg ett mail med en gång...

Blir det för ljust kanske du kan lägga en EQ på det? 😱

hahah 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de körsbärsversionen på thomman eller är det lönn som gäller? Hittar inget om det.

Har lite svårt för ljust trä.

Vet faktiskt inte, jag vill helst ha körsbär. Ska slänga iväg ett mail med en gång...

Blir det för ljust kanske du kan lägga en EQ på det? 😱

Musikerhumorn är på hög nivå här märker jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

hej hej

detta med studiomöbel är ju en ganska viktig grej, du måste ju ha god överblick, nå allt möjligt. Det finns två alternativ som jag ser det:

1) man köper en studiomöbel, oftast ganska dyrt men är av bra kvalité. Och det är absolut inget fel med det, snarare tvärtom.

2) det andra alternitvet är att man skapar och bygger ett eget bord. Fördelen är att med relativt lite pengar så kan du konstruera ett bord som blir precis anpassat för dig. Om du är lite händig så går det absolut att få det riktigt snyggt.

Jag byggde mitt studiobord själv. Jag stack till Beijer och hade med mig rikningen och lite mått. De var coola där borta, vi gick runt i butiken och samlade upp allt som jag tänkte behöva för detta bord. Sedan så kapade de skivorna precis som jag ville ha det och sedan var det bara att välja en snygg färg. Jag valde en snygg mahogny färg som lutar svagt åt det röda, ursnyggt blev det. sedan med lite pluggar, händiga händer, skruvar, sandpapper, lack så satt den där tillslut.

Ett tips, ta mått efter ett gammalt bord, då får du höjden precis. Sedan finns det nitade trådar om hur brett t.ex. 19 tum är, om du vill ha sånt.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...