Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nĂ„gon som vet hur man fĂ„r till sĂ„dana syntljud i reason. T.ex. i Madonnas senaste hör man ibland sĂ„na biijaaoo som kommer farandes. De kommer svĂ€vande bakifrĂ„n och fram genom ljudbilden och avslutas med en skön knorr.

Nu Àr vÀl de hÀr killarna extremt duktiga pÄ sÄdant hÀr men hur har dom gjort? GÄr det att göra nÄgot liknande i reason?

AnvÀnder dom loopar? nÄgot tips?

Är det sĂ„ att man mĂ„ste ha speciella syntar för sĂ„nt hĂ€r?

Tacksam för alla tips.

MVH

Stephan

Annons
Postat

Pulserande rytmiska ljud lĂ€r dyka upp i kommande Reasontips... SĂ„ lĂ„ngt kan jag sĂ€ga. 😳

Vilken Madonna-lÄt var det du tÀnkte pÄ frÀmst?

Postat

T.ex. 2a lÄten efter 15 sek kommer en pulserade pad eller vad det nu Àr

Jag hÄller pÄ att lyssna igenom lite av skivan nu eftersom jag fick sÄ snabbt svar

Tack för det

Stephan

Postat

4e(future lovers?) lÄten i början har nÄgot rytmiskt syntljud. Hela den lÄten Àr full av spÀnnandeljud som jag undrar över. efter tre min hÀnder dÀr en del

i slutet med

MVH

Stephan

Postat

Ah, det Àr en vanlig pad med ett lÄngsamt uppsvepande lÄgpassfilter.

Och de svÀvande effekterna kommer inte frÄn paden, utan frÄn sÄngen.

Detta blir alltsÄ svÄrt att göra i Reason eftersom det krÀver redigering av sÄng/audiospÄr.

Skapa ett nytt audiospÄr.

Klipp till smÄ korta slicar med bara den första stavelsen i varje sÄngfras.

Bounca till ett eget audiospÄr.

LÀgg det nya klippet baklÀnges.

SlÀng pÄ ett lÄngt och ljust platereverb. BehÄll bara wet-signalen frÄn reverbet.

Bounca igen.

VÀnd tillbaka klippet Ät "rÀtt" hÄll.

LÀgg pÄ en flanger för extra spökliknande feeling.

NÀr lÄten gÄr igÄng, börjar paden att pulsera. Men det sker inte i filtren, utan med en vanlig kompressor med sidechain frÄn bastrumman.

Postat

Tack sÄ mycket Linus!

Du kan det hÀr.

Helt nytt för mig

Skall bli spÀnnande att prova exprimentera med det som du nÀmnt.

MVH

Stephan

Postat

Bra tips Linus!!

😉

Postat (redigerat)

Du kan Àven pröva att vocoda en trumloop i reason och leka med frequency/cutoff och pitch, och lÄta carriern vara en mystisk malström(eller subtractor)-patch. Kanske inte direkt vad du efterfrÄgade, men ÀndÄ rÀtt coolt! Lycka till!

(edit: sen kan du förstÄs ratta till LFO:n lite osynkat, kan kanske bli lite "pulserande"..)

Redigerat av teknodrom
Postat

Tack för tipset. HÀrligt!

Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer ( enkla som svÄra). Det kanke Àr vissa effekter som lÀmpar sig bÀttre Àn andra för att fÄ fram det hÀr biijaaoo eller bÄgot annat som gör det. Det hÀr kanske kan bli en trÄd som uppskattas av mÄnga.

MVH

Stephan

Postat

Jag Àr ocksÄ intresserad av att fÄ till ett pumpande strÄk-ljud. Skulle gÀrna vilja veta hur man fÄr till detta genom att anvÀnda MClass Compressorn's Sidechain-funktion.

Postat

HĂ€r Ă€r ett demonstrationsklipp som jag kastade ihop pĂ„ fem röda nu 😆

Är detta det biijaaoo du söker? 😆

Postat

Och hÀr har Naith en enkel sidechain med bastrumma över strÄke!

Kika i racket sÄ ser du hur det fungerar. VarsÄgod!

sidechain.rns

Postat

och jag undrar hur man gör samma ljud i Cubase SE 3.... 😆

Postat
Och hÀr har Naith en enkel sidechain med bastrumma över strÄke!

Kika i racket sÄ ser du hur det fungerar. VarsÄgod!

sidechain.rns

Tack sĂ„ mycket! HjĂ€lpen uppskattas. 😆

Postat
och jag undrar hur man gör samma ljud i Cubase SE 3.... 😆

Vilket av ljuden? Effekterna pÄ sÄngklippet? Eller sidechain-strÄket?

SÄngklippet Àr gjort i Cubase, efter exakt det recept jag skrev.

Om du menade sidechain, sÄ lÀs sidechain-trÄden.

Postat

Ja Linus imponerande. Du skall ha hemskt mycket tack för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap. Visst Àr det den hÀr typen av ljud jag Àr ute efter och hur man har gjort. vÀldigt frÀckt pÄ mp3n och den andra med: jag skall kolla in hur du har gjort.

Tack Àn en gÄng

MVH

Stephan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.