Jump to content
Annons

Inför studiobygge


mumrik (oregistrerad)

Recommended Posts

mumrik (oregistrerad)

Hej alla!

Ska bygga studio i en källare (ca 24kvm, 2,35 i takhöjd) i ett bostadshus, men har frågor om väggkonstruktion! Har plöjt igenom mycket info på forumet, artiklar, hemsidor mm, men hittar ingen lösning på just mitt "problem". Man vill ju få det riktigt bra och effektivt, och efter vad jag har fattat är nyckeln just själva konstruktionen i sig. Bifogar tydliga illustrationer så ni hajar vad jag menar!

Bild 1

På ena sidoväggen är det tegel (ca 30cm+), andra väggen en risig innervägg som vätter mot ett pannrum som ska byggas på/isoleras. I taket gammal isolering i form av en blandning mellan betong och träspån (gissningsvis +30cm) och i golvet betong. Källaren är till mer än hälften under jord (upp till källarfönstren).

Ungefär så här kommer det bli

Jag vill åstadkomma en så god isolering som möjligt för att (åtminstone dagtid) kunna spela in starka och basrika ljudkällor. Precis ovanför finns en lägenhet som jag till varje pris måste isolera ljudet ifrån!

Det kommer därför att bli ett flytande rum där innerväggarna flyter på ISO-LAT golvreglar från Vibratec. Men hur ska jag göra för att uppnå den bästa ljudisoleringen i väggarna? Ska jag sätta stålreglar direkt på befintliga väggar och tak, fylla dessa med isolering, köra luftspalt och påbörja det flytande rummets innervägg så att det flytande rummets isolering vätter mot ytterväggens ("tilläggs")isolering? Så här:

Enkel flytande vägg

ELLER:

Låta bli att isolera de befintliga väggarna helt och låta all isolering ingå i det flytande rummets väggar och tak istället? Så här:

Flytande dubbelvägg

Vad ger egentligen det bästa reduktionstalet?

En annan fråga: Det går fjärrvärme/avloppsrör tvärs igenom (se bilder). Kan man bygga in dessa i väggarna eller måste man bygga runt dom?

Hoppas på svar!

Redigerat av mumrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mumrik (oregistrerad)
Jag förstår inte riktigt dina ritningar/skisser... 🙂  Du har väl tänkt att bygga väggarna med någon typ av regel? I så fall sätter du väl isoleringen där emellan reglarna...?

Javisst, självklart. Frågan gällde om jag bör dela upp den totala mängden isoleringsmaterial på två genom att sätta en del direkt på befintlig betongvägg (med reglar, ja), sedan luftspalt och den andra delen (på regel) på det flytande rummets innervägg. Däremellan luftspalt. Eller om jag ska skita i att isolera befintliga väggar och låta all isolering ingå i det flytande rummet och med luftspalt till betongväggen.

Det verkar rörigt, jag vet, men frågan är inte så komplicerad som den låter!

Jag har sett båda alternativen, men inte kunnat räkna ut varför man väljer det ena eller andra i olika fall.

Kollade igenom kalas-artikeln av Henrik Vogel, men kunde inte hitta nåt om just om den här detaljen.

Redigerat av mumrik
Link to comment
Dela på andra sajter

mumrik (oregistrerad)
Tänk på att takhöjden blir väldigt låg om du börjar tokisolera. Det kan göra skumma saker med ditt ljud.

Tackar för varningen! Jodå, jag har det i åtanke, så jag inbillar mig att jag kommer runt det problemet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett när man bygger i källare så är det viktigt att ha en viss genomströmmning av luft under golv, mellan kalla och varma väggar, golv och tak där fukt kan bildas.

Detta talar ju för alternativet som du har i den flytande dubbelväggen...

Samtidigt vet jag inte riktigt vad den "dubbelväggen" består av, du skulle ju inte behöva dubbla väggar där heller: Möjligtvis dubbel gips mot insidan för att öka stumheten, och byggplast på baksidan om regeln för att hålla isoleringen på plats mot luftspalten...

I den andra bygga studio tråden fanns det en länk till en blogg där dom visar tydligt med bilder hur det kan se ut...

TordA, postade den här länken i en tidigare tråd Studiobygge tråd som man kan låta sej bli inspirerad av...

Lycka till med bygget

Vh, Lilleman

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

mumrik (oregistrerad)
En flytande vägg (ett rum i rummet) skulle jag nog välja. 😄

men de där rören gö mig lite orolig. Vad är de till? :rolleyes:

Ja, det blir flytande alltihop!

Rören är för fjärrvärmen, men är iofs ordentligt isolerade. Om man bygger in dem i en vägg borde ju väggens isolering bli en förlängning av isoleringen på rören och borde inte leda ljud? Det GÅR att bygga runt, men man vill ju ha så mycket utrymme som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mumrik (oregistrerad)
Generellt sett när man bygger i källare så är det viktigt att ha en viss genomströmmning av luft under golv, mellan kalla och varma väggar, golv och tak där fukt kan bildas.

Detta talar ju för alternativet som du har i den flytande dubbelväggen...

Samtidigt vet jag inte riktigt vad den "dubbelväggen" består av, du skulle ju inte behöva dubbla väggar där heller: Möjligtvis dubbel gips mot insidan för att öka stumheten, och byggplast på baksidan om regeln för att hålla isoleringen på plats mot luftspalten...

I den andra bygga studio tråden fanns det en länk till en blogg där dom visar tydligt med bilder hur det kan se ut...

TordA, postade den här länken i en tidigare tråd Studiobygge tråd som man kan låta sej bli inspirerad av...

Lycka till med bygget

Vh, Lilleman

-Tack för länken!

Dubbelväggen består av separata plåtreglar med glasull + flera lager gips, satta omlott. Exakt hur många lager gips har jag inte bestämt mig för ännu, men det lär bli minst två.

Jag har nånstans läst (var???) att man ibland tilläggsisolerar befintlig tegelvägg med glasull, sedan bygger man den flytande studioväggen med en luftspalt emellan så att luftspalten blir omgärdad av glasull. (Tegel+isolering - luftspalt - isolering+studiovägg) I somliga fall ska det tydligen ge en effektivare ljudisolering?

Om det här stämmer och fungerar så vinner jag både studioyta och får samtidigt en ordentlig ljudisolering - och bådadera kommer jag att behöva!

Någon som har stött på info om detta? Någon? Hm? Inte?

Redigerat av mumrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har 24 kvm och lite över 2 m i takhöjd:

*skall du isolera så pass effektivt att du tar bort "risken" för att basljud/trummor etc

(vilka hörs flera km) så får du ta till utav bara f...n om det är ett gammalt hus med spån o skit=du förlorar rätt mycket utrymme i ditt befintliga rum-är det ett kontrollrum eller en studio eller båda?

räkna med dubbla lager gipsskivor och minst 70 cm ull/isolering för detta ändamål...

*flytande rum skall det vara,ingen kontakt mellan inre/yttre väggar osv men det vet du redan...

*för att komma undan dessa fakta får du kompromissa för du behöver ditt utrymme då det redan är minimalt---blanda material med olika densitet i väggar och isolering,det största dämpet åstadkommer du i själva väggmaterialet,ullen är av underordnad betydelse i sammanhanget fast bra att ha ändå...

lycka till och gör det bästa efter alla otaliga tips/teorier som finns efter eget huvud!!!

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag heter Anders och är en blivande ljudtekniker och går på musikhögskolan.

och jag förstår att det har inte många gjort och om jag inte hade gjort det och vill bygga upp en studio så skulle jag också vara väldigt osäker.

för det första så ska jag säga att det finns många böcker och mycket information på nätet om hur man bygger upp en studio. Jag vet att det finns många böcker då jag själv har läst en del av dem och tycker att de är bra och då får man lära sig lite om vad man bör tänka på när man ska bygga en studio.

För det andra så måste jag säga att dina bilder är riktigt snygga. Har du gjort dem själv? Grymt! Har då aldrig sett någon som lagt upp så genereöst tilltagna bilder här på forumet, credit till dig!

Men en 3d bild är ju en 3d bild och en riktig bild är en riktig och det vore bra om du tog flera bilder av din källare eller vad det nu är för del av huset så att man får se lite mer om din situation.

Sedan så vet jag inte om du menar kontrollrum eller en riktig inspelningsstudio där man ska spela in instrument. Fast det spelar väl ingen roll då det samma gäller för båda, fast inte riktigt.

Det var någon som nämde nånting med takhöjden, och det är rätt. Om du ska bygga nånting innuti detta rum måste du ta bort en halvmeter golv + tak och vägg +vägg gånger 2. Det blir mycket som försvinner så ha det i åtanke. Men samtidigt så förstår jag att det är önskvärt för det är faktum det bästa man kan göra. Ännu bättre är att man bygger upp det från grunden och kan verkligen rita det perfekt redan då, men så är det oftast inte.

Jag tycker om den sneda väggen, vanligtvis så brukar betongrum ha en form av en fyrkant och det är det värsta tänkbara med tanke på alla stående vågor. Den sneda väggen ska du verkligen utnyttja! Om den är tunn så förstärk den så den inte börjar självsvänga för mycket.

Det svåra ligger för mig är att med några enkla regler säga vad som måste göras. Det är så otroligt mycket och ibland måste man komprimissa. Det kanske räcker att man klär in bara en vägg med riktig mycket isolering, ett hörn likaså och lägger en liten tunnare matta på betonggolvet. Sedan så bygger man en konstruktion runt rören och isolerar väl där. Luftintaget måste man ha i åtanke hela tiden.

Som jag ser det, för att få till en riktig bra studio så måste man undersöka hur rummet beter sig och sedan försöka se var man ska sätta in åtgärderna och då är man på en ganska avancerad nivå.

Finns mycket att säga om detta men någonting exakt konkret blir svårt att komma med då man inte har hela situationen klart för sig och man vet inte heller dina ambitioner.

TIPS Tidningen studio har gått igenom grunderna för ett studiobygge tror jag så läs det. Det var inte många nummren sedan.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Måste hålla med de föregående som sagt att det tycks bli väldigt lågt i tak när du byggt helt flytande rum. Du bör räkna med 150-200 både i golv och tak. De där rören skulle jag helt bygga in bakom det "flytande taket", vilket lär sänka din takhöjd ytterligare. Jag undrar om det ens blir möjligt att stå upprätt därinne.

Hälsningar

/Henrik

PS Kul att du gillade artikelserien i MM! DS

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
  • 2 år senare...
mumrik (oregistrerad)
Kanske var för lågt i tak? 😏

Ja, du hade rätt, för lågt i tak. 😄

Men...det är snart dags för nytt försök på HELT annan plats och MYCKET större. 😑

Mumrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...