Jump to content
Annons

iPod\mp3-spelare


Danabacken

Recommended Posts

Hej, jag går i tankarna att köpa mig en ipod (eller möjligtvis någon annan mp3-spelare), och undrar vad ni har för erfarenheter av såna där. Prisklassen lutar ungefär mellan ett och två lakan. Den på bilden är en iPod Nano. Den kostar 2 lakan, med 2 gb hårddisk, och 14 timmar batteritid. Jag är inte så high på sånt här, så sprid gärna era erfarenheter om vad ni har för spelare, och vad ni tycker om dom! 😎 Det behöver inte vara det absolut bästa. Allt jag vill är att kunna lyssna på musik! 😉

5010086338.jpg

Sprid era tankar! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste bara säga att Ipod-nano är så grymt liten att man tror att den ska gå av som ett kex när man håller i den. Har du något krav på storlek? Hur hade du tänkt bära runt din musikspelare och vid vilka tillfällen hade du tänkt använda den (på joggingturen?)?

Själv har jag en Ipod G4 och är hyffsat nöjd. Det är grymt skönt att den synkar mot Itunes ( vet inte hur andra spelare uppför sig här ) så att man aldri måste hålla på och fippla med den. Bara att plugga in.

Skrämen blev lite repig i början, men den verkar ha sansat sig nu och jag har använt displayrengörning på den en gång.

Den har börjat uppföra sig lite mysko ibland dock. Vägrar bäddra mellan låtarna och har en förkärlek för att spela den låten som kommer efter den jag precis valt. Vet inte om detta är ett vanligt fenomen men jag vet fler som har haft problem med Ipod inom andra områden. Möjligtvis har Apple blivit duktigare på den punkten. Det vet jag ingenting om.

Något ska väl sägas om lagringsutrymmet också. Jag har 20 GB på min och använder väl knappt 5, och då är 1GB podcastsändningar som ligger kvar och skräpar. Men här skiljer ju sig människors storlek på biblioteket rätt markant. För mig hade det dock funkat med mycket mindre lagringsutrymme.

Apples spelare är dock verkligen av vill-ha snitt och jag skulle verkligen kunna tänka mig att köpa en ny Ipod någon dag. Kolla dock på Irivers modeller också. De går inte alls av för hackor.

Iriver

319x358_h10_20GB_deepred.jpg

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! 😳 Nåt större krav på storlek har jag inte. Det gör inget om den är lite fläskig (jag sa lite). 😮 Jag vill bara ha nåt som man kan ta med sig ut vart man än går, och ha den i fickan, och bara lyssna. Så, den får inte vara för stor. Bara så att den går i fickan. 😎

Ja, sedär. Nåt sånt skulle inte sitta fel heller. 😮

Tack ska du ha, Pluffo! 😉

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ipod nano känns visserligen attraktiv men om du tittar på vad du egentligen får så är den inte mycket att hänga i julgranen om du inte värderar faktorer som att skryta för kompisarna och kunna tappa bort den i innerfickan högt.

Jag antar att du inte vill knasa omkring och titta på film i den heller? I sådana fall är ju de nya "stora" Ipods kanske någonting. Annars skulle jag rekomendera att du tittar på en sådan Iriver som jag rekomenderade. Vet inte exakt vilka specifikationer de har ( tänker främst på batteritiden ), samt hur det fungerar när man ska ladda över låtar på den ( ett lika smidigt sysem som hos Ipod är ju att föredra )...

Köp ett nummer av tidningen M3 om du behöver inspiration 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Film är inget som behövs. Just music! 😎 Men den där tidningen. Den har jag aldrig hört talas om. Finns det ingen liknande hemsida att kika på? 😉

Inte vad jag vet direkt, men spana in deras hemsida.

De skriver dock inte bara om Mp-3 spelare utan om vill-ha-prylar i största allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hyfsat personliga åsikt, vad det nu är värt:

Om jag skulle köpa en spelare idag, så skulle det bli iPod nano. Lätt 😉 Helt enkelt därför att den är ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sån här grej är ju viktig att man "gillar".... tycker jag då.

Jag skannade marknaden rätt hårt för ett år sen (hade en tråd om det, funderade på minidisc som alternativ), för att köpa en spelare till grabben. Det blev en iPod mini 4GB, som är svinbra. Den är nästan ännu tuffare än nano.

***

Möjligen kan man ju fundera på kostnad kontra behov; det FINNS ju spelare för 500kr. Det är billigare än 2000.

tjing

Bengan

edit: petkommentar ang din första post, iPod Nano har ingen hårddisk!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Min hyfsat personliga åsikt, vad det nu är värt:

Om jag skulle köpa en spelare idag, så skulle det bli iPod nano. Lätt 😉 Helt enkelt därför att den är ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sån här grej är ju viktig att man "gillar".... tycker jag då.

Jag skannade marknaden rätt hårt för ett år sen (hade en tråd om det, funderade på minidisc som alternativ), för att köpa en spelare till grabben. Det blev en iPod mini 4GB, som är svinbra. Den är nästan ännu tuffare än nano.

***

Möjligen kan man ju fundera på kostnad kontra behov; det FINNS ju spelare för 500kr. Det är billigare än 2000.

tjing

Bengan

ballast! var det sakligaste tråkigaste argument jag hört, har en creative med en 20GB hårddisk och den är fan ballare kan jag lätt påstå för priset om inte annat! men du gör som du vill helt enkelt!

schkåll dårå!

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: petkommentar ang din första post, iPod Nano har ingen hårddisk!

Nej, den har ett flashminne. 😆 Men vad är det för skillnad egentligen?

Flashminnet har inga mekaniskt rörliga delar, det har ju en hårddisk, som består av roterande skiva och läshuvud.

En bild på en typ av flashminne syns ju rätt bra på Linus bild här ovan 😳 ... och en hårdisk vet du hur den ser ut?

En hårddisk är alltid stötkänsligare än flash, så i princip är det ju en fördel att slippa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick min ipod Nano igår.

Och som vanligt finns det inget som går upp emot att packa upp och äga en appleprodukt.

Det är bara så helylle.

Väldans liten.

Sedan finns det ju en uppsjö av prylar, bara att snoka runt på nätet.

in förra iPod dog hårddisken i, likaså min brors.

Är väl relativt ovanligt, men det händer.

Redigerat av apanboll
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle köpa en spelare idag, så skulle det bli iPod nano. Lätt 😳 Helt enkelt därför att den är ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sån här grej är ju viktig att man "gillar".... tycker jag då.

Sant! Det är ett bra argument. Problemet är att man brukar ha lite svårt att sätta sig in i hur stor ballhetsfaktorn kommer att vara efter att första förälskelsen har lagt sig. Jag tyckte att min Ipod G4 var svinhäftig när jag köpte den för lite mer än ett år sedan. Jag är inte lika överväldigad idag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Fick min ipod Nano igår.

Och som vanligt finns det inget som går upp emot att packa upp och äga en appleprodukt.

Det är bara så helylle.

Väldans liten.

Sedan finns det ju en uppsjö av prylar, bara att snoka runt på nätet.

in förra iPod dog hårddisken i, likaså min brors.

Är väl relativt ovanligt, men det händer.

återigen nån som ska försvara Apple genom sin syn på religion, det är bara elektronik i slutändan lilla du! varken bättre eller sämre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska gå att spela in på okomprimerad wav på vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske går på andra spelare oxå nuförtiden, var nåt år sedan jag kollade av marknaden.. 😆

Det här är ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (väl?? Jag är inte hundra!) inte har någon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska gå att spela in på okomprimerad wav på vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske går på andra spelare oxå nuförtiden, var nåt år sedan jag kollade av marknaden.. 😉

Det här är ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (väl?? Jag är inte hundra!) inte har någon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning.

Jodå...Det ska gå att spela in på Ipod. Dock är jag inte säker på alla detaljer. Det får någon annan fylla i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska gå att spela in på okomprimerad wav på vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske går på andra spelare oxå nuförtiden, var nåt år sedan jag kollade av marknaden.. 🙂

Det här är ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (väl?? Jag är inte hundra!) inte har någon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning.

Jodå...Det ska gå att spela in på Ipod. Dock är jag inte säker på alla detaljer. Det får någon annan fylla i.

iPod v1 - 4 klarade att spela in i 8kHz. Om du kastar iPods OS och lägger in iPod Linux ska den klara 96kHz i samplingsfrekvens, men fråga mig inte om hur den reella ljudkvaliteten är. Jag är mycket tveksam till att man ens skulle höra skillnad mellan 32 och 96 kHz med deras A/D. 😉

iPod v5 - klarar äntligen inspelning i 44 kHz. Men det är ändå några steg kvar tills Apple nått jämlikhet med iRivers inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet abv iPods är två stycken tjugogiggare som pajade AV SIG SJÄLVA efter max tre månader - inga stötar, ingen väta, ingen köld, ingen hetta, ingenting. Dator utan internet, låtar direkt från lagliga skivor, inga virus.

3 200 åt helvete ändå.

SÅ FÖR JVLN KÖP INTE IPOD!

LÅG KVALITE LÅG KVALITE LÅG KVALITE

Försök inte tussa nåt det-är-ju-apple-fanskap på mig.

(Creative äger)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med Linus.

Jag tänker köpa en SonyEricsson W800i (eller kanske en K750i Silver och uppgradera mjukvaran till W800i eftersom jag tycker den luren är snyggare). Då får man dessutom en 2 megapixel-kamera på köpet. Och med 1-2 GB minneskort klarar man sig rätt långt.

Mobilen har man ju alltid med sig ändå, och jag slipper bära på tre olika prylar (mobil, mp3 och kamera) med tillbehör och laddare och tjafs (vid längre resande). Dessutom hör man om det ringer i telefonen än om man lyssnar på mp3 på full patte. 😏

Önskar bara kameran var lite bättre på mörkerbilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker köpa en SonyEricsson W800i (eller kanske en K750i Silver och uppgradera mjukvaran till W800i eftersom jag tycker den luren är snyggare).

Tävla om en W800i hos SonyEricsson

http://www.sonyericsson.com/letsplay/se/

Eller så inväntar du W810i om du vill ha den i svart färg, annan joystick samt EDGE.

GPD_28664high_27_0_4001_2006_01_05.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är himla nöjd med min Ipod Photo (60 gb). Den är fylld till hälften med musik och sånt, sen använder jag den ganska mycket som flyttbar hårddisk, sen, som andra skrev, perfekt med iTunes, iCal och tele-adressboken... bara plugga in så har man hela rasket på den... Jag är helnöjd med min iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet abv iPods är två stycken tjugogiggare som pajade AV SIG SJÄLVA efter max tre månader - inga stötar, ingen väta, ingen köld, ingen hetta, ingenting. Dator utan internet, låtar direkt från lagliga skivor, inga virus.

3 200 åt helvete ändå.

SÅ FÖR JVLN KÖP INTE IPOD!

LÅG KVALITE LÅG KVALITE LÅG KVALITE

Försök inte tussa nåt det-är-ju-apple-fanskap på mig.

(Creative äger)

Jaså? 🙂

Det var värst. 🙂 Jag har alltid haft uppfattningen om att ipod äger, och creative är LÅG KVALITE LÅG KVALITE LÅG KVALITE. 😠

Smaken är väl som .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...