Jump to content
Annons

Mixning


Chriskooh

Recommended Posts

Om jag tex spelar in (midi) en liten synthslinga, hi hat eller nåt annat instrument. Ska dessa EQ´as å komprimeras å reverb´as var försig innan själva mastringen. Om någon har vänligheten att svara, förklara så ett barn skulle förstå, har noll koll på detta. Vet bara att min kick låter bra efter lite eq och kompress 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ju berätta hur jag gör i alla fall, sen om det finns speciella regler vet jag inte 😕

Jag gör som du säger ovan. Lägger effekter på varje spår / enskillt ljud.

T.ex trummorna. Där för kicken både kompression och EQ i flera steg, hihats får detsamma, clap/snare pukor får också egna effekter. Allt för att man ska kunna bygga ett trumlandskap där frekvenserna inte krockar med varandra.

När det kommer till andra ljud, så som, synthar, stråkar, basar osv så gäller samma regler där som för trummorna när jag får bestämma. Plus då att man klämmer på Delay, Reverb och sån som gör att det låter lite häftigare.

Att lägga på alla effekter i efterhand på den färdiga ned-mixningen skulle jag aldrig rekommendera. För det första skulle det låta kefft om du t.ex la reverb och delay på hela filen (tänkt dig en Kagge med ett starkt stereo delay i 1/3 takt?!) och för det andra så skulle det bli så in i helvete grötigt om du hade samma kompression och EQ på hela master filen.

Så mitt tips är ju då att, ja, lägg effekter på varje enskillt spår och ljud. Så gör i alla fall jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men då måste jag göra midi spåret(n) till Audio först eller? 😕

Hittar nämligen inte mina fräna waves effekter på midi effect insert. Bara på audio 🙂

Redigerat av Chriskooh
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis... alla balla effekter funkar bara på audio .. 🙁

På det sättet Patrik förklarade gör nog majoriteten, så också jag.. det är HUR du kombinerar alla grejer som gör att du till slut hittar "ditt" sound.

Kompressor behöver inte vara ett måste för alla typer av låtar.. lär du dig hur ett kompressorsound låter så vet du när du behöver använda det.

Om vi säger Trance eller andra former av electronica, kan du ta som regel att ALLTID använda kompressor..utan kompressor får du aldrig ordentlig snärt i kicken.. så också EQ

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni rent tekniskt när ni programmerar trummor? Jag gör dom antingen i Reason eller med t.ex Sampletank. Då kan man ju inte lägga eq på varje trumljud för sig. Spelar ni in audiospår med varje trumljud för sig eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni rent tekniskt när ni programmerar trummor? Jag gör dom antingen i Reason eller med t.ex Sampletank. Då kan man ju inte lägga eq på varje trumljud för sig. Spelar ni in audiospår med varje trumljud för sig eller?

Med vänster och höger pekfinger..tummen på bastrumman..typ... 😠

Kör med Battery i Cubase och enskilda ljud för det mesta..alla enskilda ljud får varsin kanal..aldrig två ljud i samma strip...sen har man väl mer eller mindre en standardteknik som alltid åker på när man börjar pilla med trumljuden, lite småkorrigeringar i ljudbilden och lätt med EQ...så att det inte är något man retar sig på, sen bygger man vidare.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med Battery i Cubase och enskilda ljud för det mesta..alla enskilda ljud får varsin kanal..aldrig två ljud i samma strip...

Det där får du gärna utveckla. Menar du kanaler eller tracks? Kan väl inte vara nödvändigt att ha olika kanaler för varje trumljud, det räcker väl att man delar upp det i olika tracks, där alla "pratar" på samma kanal med Battery?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får du gärna utveckla. Menar du kanaler eller tracks? Kan väl inte vara nödvändigt att ha olika kanaler för varje trumljud, det räcker väl att man delar upp det i olika tracks, där alla "pratar" på samma kanal med Battery?

Jo, jag menar så här. Battery har ju den möjligheten att skicka varje enskilt ljud ut till en egen utgång som sedan dyker upp i Cubase.. upp till 8 stereo och 8 mono tror jag det är..

Jag brukar lägga kick på kanal m9 (mono) hihats closed+open på kanal m10 snare m11 clap m12 cymbaler m13 crasch m14 o.s.v bara för att det blir flexiblare om man vill processa ljuden separat och för att enklare kunna bygga upp ett rum där trummorna står i ( om det är en sån låt )..SEN skickar man vidare paketet till t.e.x en eller två sub-grupper i Cubase för att processa hela paketet/en..

Skickar du utt alla ljuden ur Battery på en stereokanal blir det ju ganska svårt att lägga t.e.x reverb på bara ett enskilt ljud..

För övrigt delar jag upp alla midispår (tracks )på varsin MIDIkanal oxå.. hell..jag delar upp ALLT i sina beståndsdelar för att man snabbt ska kunna bryta ut något utan att behöva sitta 4 timmar och peta i smågrejer...

Men detta är bara hur jag jobbar..

Var jag tillräckligt tydlig nu då.. 😉

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...