Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte för ett Är sedan en digitalporta för att spela in mina lÄtar, nu kÀnner jag mig vÀldigt begrÀnsad och vill gÄ vidare och lÀra mig att spela in via dator, dÄ jag inte heller spelar mer Àn lite gitarr och keyboard. Nu undrar jag, vad för program Àr smidigast och lÀttast att anvÀnda utan att man ska lÀsa igenom en 200 sidors instruktionsbok? Jag vill nÀmligen ha ett program som Àr lÀtt att förstÄ sig pÄ, för jag vill lÀgga ner tid pÄ sjÀlva insp. inte att lÀra mig programmet :rolleyes:

SnĂ€lla hjĂ€lp mig för jag vill börja igĂ„r 😉

/Melinda

www.melindamusic.net

Annons
Postat (redigerat)

200 sidors instruktionsbok! Det var en tunn en det. 😉

AlltsÄ sÄ hÀr Àr det.. Cubase Àr populÀrt och det finns massor med litteratur och kurser att skaffa till.. Du kommer i gÄng och kan spela in utan att behöva lÀsa 200 sidor... Skulle tro att det rÀcker med 3 sidor.. Sen kan du vÀxa in i det hela allt eftersom (och du vill förhoppningsvis lÀsa mer Àr 200 sidor för att lÀra dig mera).

Cubase , Logic etc.. Det Àr mer en smaksak.. Som Volvo och Saab ungefÀr.

Men om du jobbar mest med liveinspeled musik.. (kunna spela in gitarr och keyboard snabbt som ögat nÀr du har en idé) sÄ skulle jag faktiskt rekomendera dig att titta lite nÀrmare pÄ Mackie Tracktion 2 som Àr enligt mitt tycke ett snabbjobbat och lÀttlÀrt program.. Men det Àr min Äsikt.. Det Àr sÀkert andra hÀr pÄ forumet som tycker annat.. :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Postat

Om du har en mac sÄ Àr ju kombinationen GarageBand tillsammans med Logic oslagbar enligt mig.

Postat

Ok, det Àr nog det som Àr problemet nu, jag Àr inte sÄ superduktig pÄ nÄgot instrument eg. jag Àr bÀst pÄ att sjunga och skriva lÄtar. Jag skulle behöva ett program dÀr jag kan anvÀnda mig av midi, det skulle vara vÀldigt smidigt och anvÀndbart. Om jag har en idé och snabbt behöver spela in, sÄ Àr portan idealisk.

SÄ du rekommenderar cubase? Finns det inte en uppsjö av versioner, vilken ska jag skaffa och vart hittar jag den?

/Melinda

Postat
Om du har en mac sÄ Àr ju kombinationen GarageBand tillsammans med Logic oslagbar enligt mig.

Jag anvĂ€nder mig av PC 😄

Postat

Jag har hört att det finns nÄgot som heter Cubasic som ska vara lÀttare att börja med, vart hittar jag det?

/Melinda

Postat

Cubasis skulle nog gott rÀcka Ät dig.. Och har du tur sÄ fÄr du med det dÄ du skaffar ett ljudkort till datorn (som du kommer att mÀrka att du behöver eftersom det med datorn medföljande inte riktigt duger ljudkvaltitetsmÀssigt.. i alla fall inte om du ska anvÀnda en bra extern mikrofon).

TyvĂ€rr kommer jag inte pĂ„ nĂ„n lĂ€mplig bundle (ljudkort+musikprogam) just nu men det hĂ€nger sĂ€kert pĂ„ fler och ger bra exempel.. Wait and see 😉

Postat

Har sett att EMU 0404 sÀljs för 995:-, med Cubasis och Wavelab Lite bundlat. Ett bra alternativ. Kortet har inbyggd DSP, vilket innebÀr att det följer med nÄgra effekter som utnyttjar kortet istÀllet för din processor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.