Jump to content
Annons

Cubase eller Pro tools?


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Jag undrar nu en gång för alla ska man ha Cubase eller Pro tools. Vad jag har förstått så om man har Pro tools så är man kompatibel med många proffsstudios. Är man inte det med Cubase då eller? Och vilket ger bäst ljudkvalitet? Jag har Cubase SX med ett RME Hammerfall DSP ljudkort på en P4 2.5Ghz 1Gb i ram. Jag undrar även: Om jag ska byta till Pro tools vad ska jag då ha som motsvarar det jag har nu? Måste jag ha Pro tools HD?(Största), det är ju svindyrt mot för det jag har eller räcker det med Digi002, mostsvarar det ljudkvaliten i det jag har nu?(Är Digi002 bättre eller sämre än mina prylar?)Alltså jag tänkte som så att är det någon ide att byta från det jag har till Pro tools för att bli kompatibel med många proffstudios tänkte jag mest på, även roligt att veta det där med ljudkvaliten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

Hm ... du har nog inte förstått hela grundidén med utrustning och sånt ....

Programvaran påverkar ljudkvaliteten väldigt lite. Det kan vara pluggar och effekter som programen har inbyggda som utgör en stor skillnad. Samt tajming på audiomotor osv.

Sen för att få de där ljudet som "skivor har" så måste du ha ett högdynamsikt audio interface. Typ ProTools, Motu, Apogee är dom som har bäst ljud idag om man ser rent branschmässigt. Bra omvandlare som det heter.

Och köpa tex Digi systemen så betyder det inte att du får ProTools ljud om det. Det kan fortfarande låta apa om det ifall du har dåliga mickar, effekter osv runt ikring. Och deras små system är självklart inte lika vällåtande som deras feta, samma sak med Motu, deras största system låter bättre än deras små.

Så .. börja med att hitta nå bra audiointerface, sen kan du välja programm.

Lycka till du !

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lugnt köra vidare på det du har... dom grejerna du har ligger i den högre klassen när det gäller PC-audio. RME gör ju interfacen till Nuendo..Nuendo som många studios använder världen över... och numera delar Cubase och Nuendo samma motor

Det är bara din fantasi, dina öron, och en del know how som hindrar dig från att göra en miljonsäljande hit...och då givetvis några som köper skivan 😕

Köper du Protools får du ju DSP-kort med fruktansvärd datakraft och egna plug-ins.. Hursomhelst blir det en helt annan grej än med Cubase..

I det största Protoolssystemet kan du köra upp till 64 kanaler fullproppade med effekter utan att datorn börjar svettas och du behöver i princip aldrig tänka på hur många effekter du kör samtidigt..

Har du möjlighet, kolla om du kan få en demorunda hos någon återförsäljare...det är jäkligt mäktigt att se hur mycket grejer man kan lassa in 🙂

..och hur bra det låter..

Som slutkläm skulle jag nog vilja tillägga att svinbra monitorlyssning är ett nog så viktigt redskap i jakten på - den - låten

Gå nu och gör en hit... 😄

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...