Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Är ny hĂ€r pĂ„ forumet och jag har en frĂ„ga.

Har precis införskaffat Cubase Sx3 och undrar om det Àr nÄgon viss typ av ljudkort jag bör köpa till det, och i sÄ fall vilket? eller om det inte har nÄgon betydelse?

/ Oakmeal

Redigerat av Oakmeal
Annons
Postat

Viktigast Àr vÀl att kortet har ASIO-drivrutiner. Om du plitar ner vad du vill kunna göra (hur mÄnga in/utgÄngar du behöver - om du vill ha en extern eller intern lösning etc), samt din budget sÄ fÄr du nog en del förslag.

Postat

Mina kunskaper om detta Àr mycket begrÀnsade men jag vill kunna spela in gitarr, bas och sÄng, (trummorna programmerar jag).

Jag vill nog helst ha en extern lösning.

Kan tÀnka mig att betala 3-4000kr.

Postat

för ca 1000:- fÄr du ett ljudkort som du kan spela in 1 el. 2 signaler samtidigt vilket borde rÀcka för dig.

dock behöver du dÄ micförstÀrkare och fantommatning till micen (om du har en sÄdan mic) vilket kostar frÄn ca 500:- 0ch uppÄt.

dyrare ljudkort brukar ha bÄde preamp och fantommatning sÄ dÄ fÄr du allt i ett.

har sjÀlv EMU 1820 för 3795:- vilket jag Àr nöjd med, det Àr ett pci kort med breakoutbox vilket jag tycker Àr bÀttre Àn firewire och USB anslutning.

Postat
Ska killen betala 60 buck för det? Finns ju massor med mÀnniskor hÀr som hjÀpa honom istÀllet, inkl du Majken!

Han behöver inte betala 60 kronor, men om han Àr sugen pÄ att lÀra sig mer om vad det finns för olika ljudkortsmodeller och hur de skiljer sig frÄn varandra sÄ Àr det vÀl ÀndÄ en ganska billig investering för att undvika ett felköp?

Och jag hjĂ€lper mer Ă€n gĂ€rna till, det vet du. Men jag jobbar pĂ„ en tidning ocksĂ„ 😎

/Majken

Postat (redigerat)

Det hÀr med fantominmatning osv förstÄr jag inte riktigt. Varför mÄste jag ha det?

Redigerat av Oakmeal
Postat

har du en kondensatormikrofon,vilket jag skulle rÄda dig att införskaffa-typ Studio projects B1 för ca 900:- mkt bra för dig,sÄ behöver den s.k. fantommatning (48v) dvs matningsspÀnning som driver mikrofonen/fÄr den att funka!!!

Postat
Ska killen betala 60 buck för det? Finns ju massor med mÀnniskor hÀr som hjÀpa honom istÀllet, inkl du Majken!

Han behöver inte betala 60 kronor, men om han Àr sugen pÄ att lÀra sig mer om vad det finns för olika ljudkortsmodeller och hur de skiljer sig frÄn varandra sÄ Àr det vÀl ÀndÄ en ganska billig investering för att undvika ett felköp?

Och jag hjĂ€lper mer Ă€n gĂ€rna till, det vet du. Men jag jobbar pĂ„ en tidning ocksĂ„ 😆

/Majken

Jobbar du pĂ„ provis nu ocksĂ„? 😉

Postat

Ok, men dÄ vill jag nog ha ett kort med allt i ett i sÄ fall......

Postat

Eller sÄ köper du ett billigare kort + en preamp dÀr du kan vÀlja fantommatning eller ej.

Det blir mycket billigare...

Postat (redigerat)

Om jag köper ett kort plus en preamp, hur svÄrt Àr det dÄ att koppla ihop och installera?

Redigerat av Oakmeal
Postat (redigerat)

Om du köper ett vanligt PCI-kort sÄ installerar du det i datorn som villken annan hÄrdvara som helst. Jag skulle rekommendera M-audio Audiophile 2496. 995:-, extremt lÀttjobbat, kanonfina drivrutiner, har sjÀlv aldrig haft nÄgra problem med det överhuvudtaget...

Jag vet inte, har aldrig provat, men har fÄtt för mig att externa ljudkort via USB/Firewire kan vara lite trixigare att fÄ det att funka...?

NÀr kortet Àr installerat, kör du bara en kabel frÄn utgÄng pÄ preampen till ingÄng pÄ ljudkortet.

Sen trycker du in mic eller gitarr eller vad du nu vill in i preampen, stÀller volymen pÄ lagom nivÄ, vÀljer fantommatning eller ej och rockar lös...

Det finns en billig Behringer Preamp som sÀkert skulle funka: http://www.musikborsen.se VÀlj Effekter/Preamp och sÄ kikar du pÄ BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200.

Den verkar ha allt du behöver. Fantommatning, 16 förinstÀllda voicings för sÄng, ackegura, elgura keyboard osv...

Ska du köra akustisk gitarr eller elgura?

Redigerat av ztevie
Postat

Det kommer bli bÄde och.

Har suttit med Guitar Pro i mÄnga herrans Är, sÄ jag har ett gÀng lÄtar att sÀtta tÀnderna i.

Postat (redigerat)

Ok, men dÄ kan man ju fundera: Vart tar du effekter till guran ifrÄn?

Du kan ju köra med mjukvarueffekter (Guitar Rig, Amplitube m.fl.), eller sÄ skaffar du en förstÀrkarsimulator före du kör in det i datorn (POD, V-amp, VOX Tonelab).

Kör du med sistnÀmnda behöver du inte nÄgon preamp, men dÄ vet jag inte om man kan skruva till nÄt bra ljud för att sjunga genom dem?

Jag har POD xt, den funkar bra, har Ànnu inte testat sÄng, men det finns en förstÀrkarmodell i alla POD:ar som heter Tube Preamp som ska vara ganska clean... Akustisk gitarr lÄter helt OK genom den.

KÖr du med mjukvarumodellen fĂ„r du ju mer belastning pĂ„ datorn sĂ„klart...

Jag har en POD2 som jag ska sÀlja, men den Àr sÄ gott som bokad av en polare redan...

EDIT: Äh, missade en grej. Om du redan spelat mycket hemma har du sĂ€kert stĂ€rkare och sĂ„nt fĂ€rdigt, dĂ„ kan du sĂ„klart köpa en vanlig preamp och micka upp stĂ€rkaren istĂ€llet...

Redigerat av ztevie
Postat (redigerat)

Kan man spela in basen med Pod 2, eller mÄste man köpa en basförstÀrkarsimulator ocksÄ? Jag tror att poden Àr mest inressant för mig.

Redigerat av Oakmeal

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.