Jump to content
Annons

Haas-effekten och annat intressant


Torwald

Recommended Posts

Enligt ett rykte jag hört kan Haas-effekten ha vissa intressanta sideffekter, som att det exempelvis skulle påverka balanssinnet. Det jag undrar är huruvida detta rykte stämmer eller inte?

I samband med att jag hörde talas om detta rykte, startades ett mindre projekt där fysik- och biologielever i skolan sammarbetar i ett gemensamt projekt. I min grupp tänkte vi undersöka om det finns några sideffekter av Haas-effekten.

I takt med att projektidén utvecklades, bestämde vi oss för att reda ut andra fenomen. Jag vet inte om någon såg Myth busters när de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound? 😛 Hursomhelst, vi tänkte att man kan ju aldrig testa tillräckligt mycket. Därför täntke vi också testa om uppspelning av hög- eller lågfrekventa ljud kan påverka kroppen.

Så alla som vet något om rykten kring dylika företeelser, höj edra röster!

Jag efterlyser också ljudfiler att testa med! Jag tänkte testa Haas-effekten med både musik och genererade toner utan transienter. Hur skapar man såna? Det vore väldigt vänligt om någon ville compila några testfiler åt mig! Säg till om någon känner sig manad att anmäla sig som frivillig! 🙂

Fantastiskt rörigt det blev det här, jag ber om ursäkt för det. Jag gör så mycket på en gång. Den stressade ungdomen, ni vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen aningen om varför Haas effekten skulle påverka balansen. Det här med huruvida ljud påverkar kroppen är ganska intressant. Olika delar av kroppen har olika resonansfrekvenser, varierar dock såklart på storleken på personen men exempelvis har bröstkorgen en resonansfrekvens kring 60 Hz (baskaggen ligger ofta där och brukar kännas dunka i bröstet), har för mig att huvudets var kring 20 Hz.

Mycket bas kan påverka balanssinnet (lågfrekvent sådan). Jag tror inte högfrekevent ljud påverkar kroppen i lika stor grad som låga frekvenser mer än att de kan pajja öronen...

(Bara för att inget missförstånd ska uppstå, med Hass effekt menar du? så vitt jag vet kan den även kallas lagen om första vågfronten vilket betyder att man uppfattar ljud som kommer först starkare än ljud som kommer något senare.)

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger: Haas-effekten säge ratt när ett ljud spelas från källa A och källa B uppfattar örat ljudets riktning beroende på vilken ljudkälla som först når örat. När källa B är fördröjd med mindre än 20ms och inte överstiger källa A med mer än 10dB hör örat dock bara ett ljud: Haas-effekten.

Enligt rykten ska Haas-effekten exempelvis kunna få publiken smått illamående på koncerter då ljudteknikern kanske dubbat en gura, panorerat 100% L/R och fördröjt den ena signalen lite.

EDIT: Kanske är det så att lågfrekventa ljud påverkar kroppen mer än högfrekventa, men tyvärr har vi inte utrustning tillgänglig att spela så lågfrekventa ljud som 20Hz.

Någon som har hört liknande rykten?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om någon såg Myth busters när de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound?

Wikipedia säger dock att det finns i alla fall brunt brus. Det finns så gott som en hel regnbåge faktiskt. :rolleyes:

Hur funkar det här med Wikipedia egentligen. Som jag fattat det så är inte Wikipedia facit, bara nån persons åsikter som jag eller vem som helst kan editera? :rolleyes:

Sinustoner i olika frekvenser används vid ton-healing där olika frekvenser används för att heala olika delar av kroppen. Tror säkert Haas kan påverka balansen. Olika frekvensers inverkan på våra organ är stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om någon såg Myth busters när de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound?

Wikipedia säger dock att det finns i alla fall brunt brus. Det finns så gott som en hel regnbåge faktiskt. :rolleyes:

Giggsy: Jag håller med dig. Efter att ha labbat med ljud hela kvällen igår, har jag insett att det är ganska psykande. När jag testade med "välbalanserade" låtar (testade exv. att ha ett brant hipassfilter på några låtar och sedan kompressera) kunde man ibland uppleva det som att ljudet kom nästan enbart från den ena hörluren, trots att motsatt kanal var jämförelsevis ganska kraftigt förstärkt.

Vet du var man kan läsa mer om balanssinnet och Haas?

Brown noise finns, ja, det kommer från uttrycket Brownian motion, vilket beskriver mycket små partiklars slumpmässiga rörelsemönster i en vätska. Olikt exempelvis "white noise" i vilket alla frekvenser är representerade i lika stor utsträckning, är bruset framför allt dominerat av det lägre registret i brown noise. Därför är det lite behagligare att lyssna på.

Däremot finns det inget "brown sound", enligt myten, skulle få folk att skita på eller spy.

Angående Wikipedia, så är väl tanken att det ska vara så nära sanningen som möjligt, men rent teoretiskt kan man väl skriva vad som helst där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Wikipedia, så är väl tanken att det ska vara så nära sanningen som möjligt, men rent teoretiskt kan man väl skriva vad som helst där.

Jo, men det har gjorts oberoende tester mellan storbrittaniens största uppslagsverk och Wikipedia och de fann lika få felaktigheter i de uppslagna artiklarna. Man kan alltså lita på Wikipedia i många avseenden, men precis som med vanliga, tryckta uppslagsverk ska man inte lita blint på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått en historia berättad för mig där dom utsatte en grupp människor för ”toner” på mellan 10 – 15 Hz med hög amplitud. Resultatet blev att många av dessa människor blev sjuka av tarmvred. Nu får man tro på denna historia eller så väljer man att avstå. Jag har inte bestämt mig för vilket ännu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått en historia berättad för mig där dom utsatte en grupp människor för ”toner” på mellan 10 – 15 Hz med hög amplitud. Resultatet blev att många av dessa människor blev sjuka av tarmvred.

Det finns ju otroligt mycket energi i så låga frekvenser och spelar man bara tillräckligt högt så ger det fysiska effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

lågfrekventa toner/ljud kan framkalla illamående och andra olustheter. För att verkligen få direkta effekter får man nog brassa på med mycket hög volym och frekvenser i storleksordningen 6Hz.

Du kanske också kan ta reda på vilka resonansfrekvenser kroppsdelar som lever, mage och urinblåsa har och testa att spela toner med de frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det här med Wikipedia egentligen. Som jag fattat det så är inte Wikipedia facit, bara nån persons åsikter som jag eller vem som helst kan editera?

Det stämmer att vem som helst kan lägga upp artiklar och redigera men det hela är så klart styrt av regler. Om du lägger upp en felaktig artikel eller bara trams kommer det raderas illa kvickt. Redigerar du om seriösa artiklar till dumheter ändras dom tillbaka och du bannas.

Även om jag alltid brukar försöka bekräfta vad jag läser där måste jag säga att Wikipedia håller en i allmänhet riktigt hög klass. Bara det faktum att man fastnar och surfar runt från lobotomi till Nirvana till Frances Farmer till ecstacy till vattensjuka säger något om kvaliten. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger upp en felaktig artikel eller bara trams kommer det raderas illa kvickt.

Men vem bestämmer om det är faktafel i artikeln man lägger upp?

Användarna själva.

Alla inloggade besökare kan editera texten. Det finns också en flik för diskussion för varje ord/begrepp. Slutligen finns en flik, "history", där man kan se alla tidigare versioner av texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är ute på fel område här men kan det kanske inte vara så att det har och göra med hur dessa låga frekvenser påverkar hjärnans naturliga frekvenser, eller hjärnvågor, snarare än att det påverkar organ i kroppen.

Jag kom att tänka på Alpha (7-8 och 12 Hertz med ett medel på 10.5), Beta (frekvenser under 8 Hertz) och Theta (frekvenser över 12 Hertz) -vågor som alla kopplas till olika medvetandetillstånd. När det har experimenterats med med detta med hjälp av ELF- generatorer så har man ju kunnat påvisa hur hur vissa frekvenser skapar obehag, illamående osv.

Som sagt - kanske är helt ute o svamlar 🙁

lycka till med projektet torwald och låt oss veta hur det går 😲

Redigerat av affect
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...