Jump to content
Annons

Nån som fått napp?


jim

Recommended Posts

Tjena allesammans!

Är det någon som laddat upp några alster på songbox.net eller har någon erfarenhet av songbox. Är lite nyfiken på om det är värt att satsa någa kronor...

ha det bra

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker att det verkar sjukt att få betala pengar för att andra ska få lyssna på ens låtar. Bajs!!!

Jag skulle aldrig betala ett öre... det kostar tillräckligt med studio, prylar,demosångerskor etc etc.

Håller med.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. jobbigt för oss iaf.. vi som inte jobbar med det som ett yrke 😆

Men, promotion kostar, så är det ju..

Det är som företag skulle slippa betala för att folk ska se deras företag som de satsat en massa pengar i, då skulle det inte finnas några reklambyråer som gör att de syns, och det skulle inte finnas några tidningar som visar upp det.

Studio forumet kostar säkert pengar att driva, i detta fall säljer det deras tidning. Folk får reda på att studio forumet är ett bra ställe att lägga ens musik, sedan upptäcker man tidning samtidigt (om man inte känner till det sedan tidigare)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är sant att det är sjukt att betala för att folk ska lyssna. Tyvärr så tror jag att mycket är på väg åt det hållet. Företagen slipper administrera en tjänst (kanske) och får låtarna direkt till sig utan att det kostar dom något.

Men frågan står kvar. Någon som prövat??

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det kostar 10 spänn att någon lyssnar och det motsvarar väl ungefär portot när man skickar en CD till ett bolag. Vad jag tycker är bra är att det faktiskt finns någon som vill lyssna, songbox har ju lyssningsgaranti.

Napp? ... inget kontrakt, men faktiskt svar... ibland med synpunkter och tips.

Prova vetja!

Lycka till

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

MarAfrem:

Tack för ditt tips. Jag tror jag ska prova. Som du skrev en tia=porto eller en burgare på MC eller bara en dagstidning, och i dom står det ju bara skit ändå. Den som provar vinner :-)

Jimmy

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har testat..skickade en låt till 7 st..2 svarade..så jag har lite pengar att fodra..har ingen lyssnat på en månad/pengarna tillbaka..skicka skivor kostar ju också pengar..fast då kan man ju skicka fler låtar..men då finns det absolut inga garantier för att NÅN lyssnar!!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
någon som har fått fler erfarenheter det senaste halvåret?

vet ngn vad deras medlemskap kostar i kronor och inte i krediter?

En kredit är en krona, men man får några på köpet när man "laddar sitt konto".

- Pro-medlemskap för 1 månad -> kostnad 50 krediter

  Du får 10 krediter som bonus vid köp!

 

- Pro-medlemskap för 3 månader -> kostnad 150 krediter

  Du får 30 krediter som bonus vid köp! 

- Pro-medlemskap för 12 månader -> kostnad 500 krediter

  Du får 50 krediter som bonus vid köp! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 2 skickade låtar:

Inget napp men i alla fall några som är framme och nafsar på betet. Har fått mycket mer respons där än dom (visserligen inte heller så många) CD jag skickat till förlag.

Och som någon sa tidigare så kostar det att skicka en CD och den kan hamna direkt i papperskorgen för allt man vet.

På songbox ser man i alla fall om någon lyssnat. Får man då ingen kommentar vet man att dom inte gillade låten. Svart på vitt. Dessutom lättanvänt för både osignade och bolagen.

Vill man nå ut kommer det att kosta pengar hur man än gör. Kostade det inget att spela in låten ?! Då har du redan betalat för att andra skall höra din musik 😳 Doh Förhoppningsvis får man tillbaka det i ett senare skede eller inte...

Men som vanligt, det finns många olika sätt att fånga en fisk. Det kan vara värt att prova lite olika sätt om man inte fått napp än 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

på pappret verkar det onekligen bra....inte minst då man inte behöver bry sig om hur man paketerar sin cd för att göra ett visuellt intryck och istället bara kan fokusera på det som är väsentligt dvs. musiken.....vilket i alla fall är sant för en låtskrivare....för ett band är naturligtivs det visuella och alltannat därtill inte oväsentligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, i allmänhet är det ju en bra affärsidé att en massa hungriga musiker lägger upp sina låtar på en sajt och skickar dit alla sina fans och polare att klicka runt och rösta. Musikerna loggar in flera gånger om dan för att se om någon lyssnat eller sagt något. En massa träffar som ger reklampengar och ännu fler som vill vara med i ett så stort community med så många 'lyssnare'.

NumberOneMusic eller vad det heter verkar till exempel mest som en stor bluff.

Jag har fått hur många lyssningar som helst där och en hel drös människor som skrivit upp sig för min mailinglista.

Andra sajter kräver att du själv lyssnar och skriver kommentarer till andras musik... hur kul är det då att läsa andras framtvingade kommentarer på sin egen?

En nypa salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat in nån låt men inte fått jättemycket respons. Däremot ser jag en klar fördel med att det kostar lite att ladda upp låtar, nämligen att kvaliten på musiken höjs. Skulle det vara gratis skulle songbox bli som demoavdelningen på vissa forum, fullt med skisser och halvfärdiga låtar. Förlagen skulle förmodligen tröttna på att leta efter guldkornen bland låtar av typen "är det här nåt att jobba vidare på?".

Kanske jag som är långsam på att producera men ofta lägger man väl sådär en 40 timmars arbete på en låt och då känns det rätt marginellt om det kostar några tior att promota den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

La upp 3 låtar den 18:e juli och ännu ingen som lyssnat så lyssningsgarantin har gått igång förmodar jag (gått över 30 dagar). Jag blev lite fundersam för tyckte väl att går det att skryta att det ska lyssnas så får man väl upp till bevis oxå vilket inte skedde så jag bad om mina pengar tillbaka och bad att få återkomma när tjänsten är lite mer inarbetad men det gick inte bara nya krediter. Fick ett mejl tillbaka där man sa att man inte kunde tvinga nån att lyssna det hade varit semestrar och sånt och det kan ju hända men ändå? Testade att logga in där för fem minuter sen men då funkar inte mitt lösen längre.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt songbox ganska länge. Laddade upp min första 2005 05 ser jag nu när jag loggade in. Alla jag har skickat till har också lyssnat. Har även varit en hel del kommentarer (men för allt jag vet skulle det lika gärna kunna vara songbox folk som skrivit dem ;-) ).

Däremot har det varit väldigt mycket sämre nu på sistone, vet inte om folk har tröttnat på att lyssna eller om det är semestrar som någon nämnde. Mitt förrförra skick gick till tjugo pers och efter en månad hade tolv lyssnat (inte så illat pinkat ändå kan jag tycka). Jag fick även tillbaks pengar omedelbums för de som inte lyssnat.

Så vad ska jag säga. Har skickat skivor i många år vilket är mycket dyrare och omständigare. Jag vill tro att songbox är bra men har en känsla av att allt inte är som det borde.

Fortsättningsvis satsar jag på songbox.

Försökte för övrigt gå med i cdons demo nyss... men nä, det fick man inte om man hade betalningsanmärkning. Hur snyggt är det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en mycket bra idé med songbox. Visst finns det vissa nackdekar nu, men det utvecklas ju hela tiden. Och nu senast kom en lista med de låtar som ha fått högst snitt av rösterna av både folk på skivbolagen och folk som bara är inne på sida. Mycket bra initiativ tycker jag. Nu senast hade de ju också en remixtävling av visserligen en B-låt, men den som vann fick ju iaf ut sin mix på den kommane singeln. Alltid något, för personer som vill få ut en fot i branchen.

Sen att deras garanti på att skivbolagen ska lyssna inom 30 dagar hålls ju lite sisådär. Men det är inte så stort problem tycker jag. Hur ofta lyssnar de om man skickar in en demo via post? Inte så ofta. För några år sedan jobbade jag på Warner, dock som flyttgubbe 😳, men där hade de stora kartonger med demos som de inte ens hade öppnat. Och de kulle slängas. Så jag tycker Songbox är ett mycket bra initiativ, som hela tiden utvecklas. Nu kan ju även skivbolagen söka bland alla låtar som finnspå sidan via en sökmotor, och på så sätt hitta den musiken de letar efter för tillfället. De lägger ju även upp "leads" där de säger vad de letar efter, och på så sätt man välja vilka skivbolag som man ska skicka till. Inte så smidigt att skicka en Trancelåt till ett skivbolag som letar efter punk, t.ex. Då kan man istället spara sina krediter till mer passande skivbolag.

Det är en tuff branch, och att få ett skivbolag intresserad av sin musik är mycket svårt. Men nu får man iaf en chans att få sina låtar uppspelade för skivbolag som man väljer själv. Jag har skickat in några låtar som de har varit intresserade av, och de har sagt att de vill höra mera. Men sen har det varit tyst. Så antagligen gillade de väl inte de låtarna jag skickade senare 😛 Men de lyssnar iaf på låtarna och det går ju att få sina låtar signade om man bara skickar rätt typ av musik och låtar med potensial.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska testa....

kostar det 10kr per låt och persson man skickar till eller bara 10kr per låt?

10 krediter per skick (samma låt till t ex tre personer blir 30 krediter).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kul när man surfar omkring och stöter på låtar från studio forum folk! Tråkigt bara att man måste vara registrerad för att få lyssna och rösta.. Sen kan man ju även tänka sig att folk som lagt upp sina låtar och vill komma upp på topplistan inte röstar toppbetyg på sina konkurrenter, har hört många bra låtar som fått riktiga bottenbetyg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...